Skip to main content
SUPERVISOR
Dariush Semnani,Mohammad Sheykhzadeh
داریوش سمنانی (استاد راهنما) محمد شیخ زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Hadjianfar
مهدی حاجیان فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی نساجی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Economic value of certain fabrics depends upon the consumer evaluation of luster, especially in house-hold and apparel uses. Luster is the disply of different intensities of light reflected both specularly and diffusely from different parts of a surface exposed to the same incident light. Hence there are several devices which are designed to measure the luster and gloss. Some of them are specially designed for textiles. For specification of luster numerically in all methods, have been used the ratio of specular reflected light at specific angle and defused reflected light at other angle. These methods do not presented a general vision of the luster of surfaces. Also these methods examine the surface just in speciall angle. The presented method in this research for all samples, takes the photograph of fabrics in various directions in constant conditions, and derives the luminance from images and analyses it to obtain an index for the luster of fabrics. Next, the samples are clustered by people and fuzzy set theory in six ltr"
ارزش اقتصادی پارچه های مختلف بستگی به ارزیابی مصرف کننده از آن پارچه دارد که براقیت و جلای پارچه مربوط در این ارزیابی تاثیر گذار است، این مو ضوع در مورد پارچه های مصرفی در مصارف خانگی و پوشاک اهمیت بیشتری دارد. جلا، نشان دادن شدت های نور بازتاب شده در هر دو بخش انعکاس آینه ای و پراکنده از قسمت های مختلف سطحی است که در معرض یک نوع نور قرار می گیرد. با توجه به تعریف فوق وسایل و ابزار متعددی برای اندازه گیری جلا و براقیت طراحی شده است که بعضی از آنها خصوصاً برای منسوجات طراحی شده اند. در تمامی روش های اندازه گیری جلا بصورت عددی، از نسبت بازتاب آینه ای در یک زاویه خاص به بازتاب پراکنده در زاویه ای دیگر استفاده شده، که یک دید کلی از جلای سطح ارائه نمی کند، همچنین این روش ها سطح را در زوایای خاص بررسی می نمایند. در این تحقیق، از کل پارچه در شرایط ثابت روشنایی برای نمونه های مختلف پارچه مورد مصرف معمول در پوشاک، در جهات مختلف دید، عکس برداری و لومینانس تصاویر گرفته شده استخراج و با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر آنالیز و شاخصی برای جلای پارچه بدست آورده شده است. در مرحله بعدی نمونه پارچه ها با نظر پنج نفر از افراد گروه های مختلف، در شش دسته از بسیار کدر تا بسیار روشن دسته بندی شد و با استفاده از منطق فازی شاخص بدست آمده نیز به این شش دسته تقسیم بندی گردید، و دسته های فازی بر اساس بینایی انسانی اصلاح گردید. نتایج بدست آمده از روش بینایی رایانه ای و بینایی انسانی تطابق قابل قبولی تا حد 99 درصد دارد که نشان دهنده تطابق بالای روش ارائه شده در این تحقیق با بینایی و قضاوت انسانی از جلا می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی