Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Sheykhzadeh,Dariush Semnani,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
محمد شیخ زاده (استاد راهنما) داریوش سمنانی (استاد مشاور) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Mehdi Hejazi
سیدمهدی حجازی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی نساجی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Mechanical Reinforcement of Asphalt-Concrete with Textile Materials
The concept of employing fibers to improve the behavior of civil engineering materials is an old idea. The modern technique of reinforcement using fibers started in the early 1960s. It is important to note that relatively few published information concerning fiber modified asphalt is available. In most these studies the effect of fiber modification has been secondary to the main purpose of the studies. The mechanism of reinforcement and investigation of effective fiber parameters have largely been ignored and the literatures only reflect the result of fiber applications. The purpose of this paper is to investigate on the comparison basis. The different textile modifiers in Hot Mix Asphalt (HMA) and the analysis of their effects on Marshal Test results (stability and flow) and Specific Gravity. The textile materials that were used in this study include: recycled waste tire cords, a type of Geo-Grid and four types of fibers: nylon 6.6, polyester, polypropylene and glass. The experiments showed that glass and polypropylene fibers could improve the stability rather than other fibers, the flow showed fewer sensitive to the addition of fibers and specific gravity was correlated well to the stability. For the comment of the outcomes, two theories were applied: fiber slippage and equivalent cross-section. At the end an Artificial Neural Network (ANN) established on the records and the system could predict the effective fiber parameters on the output specifications of HMA as the theories.
پدیده استفاده از الیاف، جهت ارتقای خصوصیات رفتاری مواد گوناگون، مقوله ای جدید نیست. پیشرفت های نوین درزمینه تسلیح مواد به کمک الیاف ازاوایل 1960 میلادی آغاز گردید. اما تاکید می شود که نسبت به سایر زمینه های مشابه، اطلاعات مکتوب و منتشر شده کمی در دسترس است که به بررسی خواص آسفالت تسلیحی به کمک الیاف بپردازد. در بیشتر مطالعات انجام شده، تاثیر حضور الیاف بعنوان یک عنصر تقویت کننده، در کنار هدف اصلی پروژه (دید عُمرانی) در مرتبه و نگاه دوم قرار گرفته است. هدف این رساله، بررسی و مقایسه عملکرد مواد نساجی گوناگون در مخلوط گرم آسفالتی و ارزیابی نتایج حاصل از آزمایش های مارشال (که دارای دو خروجی تاب فشاری و جریان است) و تعیین وزن مخصوص می باشد. مواد نساجی که دربخش آزمایشات این رساله مورد استفاده قرار گرفتند، عبارتند از : نخ های تایر ضایعاتی بازیافت شده، یک نوع ژئوگرید و چهار نوع الیاف که شامل : نایلون 6.6 ، پلی استر، پلی پروپیلن و الیاف شیشه می باشند. آزمایشات نشان دادند که الیاف شیشه و پلی پروپیلن در مقایسه با انواع دیگر، قادر به ارتقای مقاومت فشاری سازه آسفالتی می باشند. جریان، نسبت به حضور الیاف، کمتر دچار تغییر شد و وزن مخصوص، همبستگی شدیدی را به مقاومت فشاری سازه، از خود بروز داد. برای تفسیر نتایج حاصل، دو نظریه بکار گرفته شد: سُرش الیافی و سطح مقطع معادل. در پایان برروی داده های حاصل، یک شبکه عصبی مصنوعی ایجاد گردید و شبکه مذکور، همانند دو نظریه کاربردی، قادر به پیش بینی عوامل مهم لیفی بر خصوصیات آسفالت حاصل بود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی