زمانی یک ذره رسوب به حرکت در می آید که بر آیند نیرو های وارد بر ذره, بیش از نیروی وزن آن باشد. در این حالت ذره در آستانه حرکت قرار گرفته و می تواند به دو صورت بار معلق و بستر حرکت کند. اندازه گیری مواد رسوبی رودخانه ها, یکی از اصولی ترین روش های مدیریتی برای مقابله با خسارات ناشی از انتقال رسوبات است که به صورت نمونه برداری بار معلق از سال 1340 در کشور آغاز شده است ولی تا کنون مطالعات قابل توجهی روی مواد درشت دانه و بار بستر در رودخانه ها و حتی آبراهه های مرتبط باپروژه های آبی صورت نگرفته است. در این تحقیق، پایین دست چشمه لنگان در رودخانه زاینده رود, در سه بازه، مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. در این پروژه سعی شده است که با توجه به اندازه گیری های سرعت جریان, بار بستر عبوری, قطر ذرات انتقالی و نیز محاسبه تنش برشی و پارامتر شیلدز از طریق محاسبه سرعت برشی به روش سهمی, رابطه ای بین عوامل مؤثر بر انتقال بار بستر یافت شود. تفاوت چشمگیر d 50 های مقاطع مختلف در طول رود خانه، اثرات قابل توجهی را بر روی پارامتر شیلدز و نیز مقدار بحرانی آن, باعث می گردد. با گذشت زمان و پیشرفت علم و تجهیزات, این طور به نظر می رسد که دیگر بیان یک مقدار جهانی پارامتر شیلدز بحرانی حتی برای یک مقطع نیز کارساز نباشد, چنانچه هر مقطع با توجه به شرایط مورفولوژیکی و هیدرولیکی جریان, پارامتر شیلدز بحرانی منحصر به فردی را نیازمند است. بررسی روابط پیش بینی کننده نرخ انتقال رسوب نیز نتایج متفاوتی را نشان داد. چنانچه حتی برای یک بازه با خصوصیات مورفولوژیکی تقریباً یکسان نیز, نمی توان معادله مشخصی را معرفی نمود. ولی از بین معادلات مورد بررسی قرار گرفته می توان، ویل کوک کالیبره شده را پیشنهاد کرد. همچنین با مقایسه داده های اندازه گیری شده سازمان آب و داده های موجود در این پروژه معادله توانی دبی - دبی رسوب حاصل می شود که با در نظر گرفتن نسبت بار بستر به بار معلق حدود 2 الی 3 درصد, می توان در پروژه های آبی از آن استفاده نمود. از اهداف اصلی این تحقیق می توان اندازه گیری بار بستر و شناسایی مکانیسم انتقال آن, شناخت نقاط قوت وضعف معادلات موجود در مراجع هیدرولیکی برای پیش بینی بار بستر در رود خانه های شنی و نیز معرفی نرم افزار BAGS را بیان نمود.