Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein AfzaliMehr,Sayed Hossein Saghaian nejad esfahani
حسین افضلی مهر (استاد راهنما) سیدحسین سقائیان نژاداصفهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sahar Azareh
سحر آذره کوکنه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Influence of Flat-crest Dunes in Estimation of Roughness Coefficient Using Double-averaged Method
Interaction of vegetation and bedforms plays an important role on main flow components including velocity, shear stress and turbulence intension. The objective of present research is to investigate this interaction over flat-crest dunes with and without vegetated banks experiments were conducted in two sections: laboratory and field. In laboratory section 88 velocity profile were measured over flat-crest dunes with vegetated and bare banks. In field section, 17 velocity profile were taken in a gravel-bed river, Babolroud, located in north in Iran. The results shows that the velocity distribution are similar the shor-crest dunes and vegetated banks play an important role on location of maximum velocity in each profile. The peak value of Reynolds stress and turbulence intention occur at the lee zone and 4 cm for from the vegetated banks. Considerable variations of local velocity and turbulent flow components lead to apply double-averaged method to calculate shear velocity and roughness coefficient in average, 75 percent of total roughness coefficient is due to bedform roughness, showing considerable influence of dune on the roughness coefficient estimation. The results of this research can be used in hydraulic models Keywords: Flat-crest dunes, Roughness coefficient, Double-averaged method, Vegetated banks
تعامل پوشش گیاهی و شکل های بستر نقش کلیدی بر روی مؤلفه های اصلی جریان نظیر سرعت، تنش برشی و شدت توربولانس ایفا می کند. هدف تحقیق حاضر بررسی این تعامل بر روی تله شن با تاج تخت با و بدون پوشش گیاهی دیواره است. آزمایشات در دو بخش انجام شدند: آزمایشگاه و رودخانه. در بخش آزمایشگاه 88 پروفیل سرعت بر روی تله شن های با بستر تخت و دیواره های با و بدون پوشش گیاهی برداشت شدند. در بخش رودخانه ای 17 پروفیل سرعت در رودخانه شنی، بابل رود، واقع در شمال ایران اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که توزیع سرعت مشابه تله شن های با تاج تیز می باشد و پوشش گیاهی دیوار نقش مهمی در موقعیت حداکثر سرعت هر پروفیل ایفا می کند. حداکثر مقدار تنش رینولدز و شدت های توربولانس در ناحیه پایین دست تاج وفاصله 4 سانتی متری از پوشش گیاهی دیوار رخ می دهد. تغییرات قابل توجه سرعت و مؤلفه های جریان آشفته در هر مکان منتهی به کاربرد روش میانگین گیری دوگانه برای محاسبه سرعت برشی و ضریب زبری گردید. به طور متوسط 75 درصد ضریب زبری کل ناشی از زبری شکل بستر بوده که نشان دهنده تأثیر قابل توجه تله شن بر محاسبه ضریب زبری دارد. نتایج این تحقیق می تواند در مدل های هیدرولیکی به کار برده شود. کلمات کلیدی : تله hy;شن با تاج تخت، ضریب زبری، روش میانگین گیری دوگانه، پوشش گیاهی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی