Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Khatoonabadi,Seyed ali mohammad MirmohammadyMaibody,Amirmozafar Amini
احمد خاتون ابادی (استاد راهنما) سیدعلی محمد میرمحمدی میبدی (استاد مشاور) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Rasool Maleki
رسول مالکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Quality Assessment of Agricultural Courses of B.Sc Level in Creating Technical-specialty and Socio-organizational Skills from the Point of View Academics and Graduates of Isfahan University of Technology
The universities play a significant role in leading a society toward economic growth and social development. Education, research and services are considered as three major duties of higher education in response to ever increasing demands within societies. To increase the efficiency of higher education in development processes, recently the continuum assessment and improvement of education quality have been put into the research agendas. The major objective of higher education in development programs is preparation of human resources to achieve development goals through necessary expertise with regard to social-organizational dimensions. The main object of this research is to assess the quality of higher education in Bachelor of Science within different agricultural disciplines from the point of view technical-specialty dimension and socio-organizational dimension. This research based on the objectives, is an applied / descriptive research. The data have been gathered from statistical population, including 60 academics and 209 employed graduates- by survey study. The data were gathered by means of questionnaire and were analyzed by 11.5 also different nonparametric tests were used. Result of this research implicate significant difference between real status and ideal status of agricultural higher education quality in both technical-specialty and socio-organizational dimension that this difference in technical-specialty dimension is more than socio-organizational dimension. However, due to existence of the significant difference between real and ideal status regarding this dimension (confirmed by both the academics and graduates and in the different agricultural disciplines). The research highlights the importance of this dimension in educational research.
دانشگاه ها از پر ارزش ترین نهادهایی است که هر جـامعه ای برای پیشرفت و توسعه باید در آن سرمایه گذاری کند. سه رسالت عمده ی آموزش، پژوهش و ارائه ی خدمات بر عهده ی نظامهای آموزش عالی است که باید پاسخگوی نیازهای جاری و آینده ی جامعه باشند. برای افزایش اثربخشی و کارایی نظام آموزش عالی، در راستای تحقق نقشی که این نظام ها در فرایند توسعه دارند، ارزیابی و بهبود مستمر کیفیت آموزش، امروزه در سراسر جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف عمده آموزش عالی در برنامه های توسعه، آماده سازی نیروی انسانی برای ایفای نقش در این برنامه هاست. زمانی این نقش می تواند توسط صاحب آن به شکل مناسب ایفا شود که نخست ایفا کننده به لحاظ فنی، تخصص لازم برای ایفای آن را داشته باشد و بتواند به عنوان یک سرمایه ی انسانی وظیفه اش را انجام دهد، آنگاه ایفای این نقش از بعد اجتماعی ــ سازمانی باید مورد توجه باشد، چرا که خلق سـرمایه ی اجتماعی در فرایند توانمـندسازی انسـانها، برنامه ریزی ویژه ای را طلب می کند. هدف کلی این پژوهـش، ارزیـابی کیفیت آمـوزش عالی دوره کارشـناسی رشـته های مخـتلف کشــاورزی در دو بعد فنی ــ تخصصی و اجتماعی ــ سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف پژوهش، جزو پژوهش های کاربردی است و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها، از جمله پژوهش های توصیفی به شمار می رود که داده های آن به طریق پیمایش، از جامعه ی آماری ــ60 نفر از استادان و 209 نفر از دانش آموختگان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان ــ جمع آوری شده است. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های استادان و پرسشنامه های دانش آموختگان شاغل، با نرم افزار 11.5 و از طریق آزمون های مختلف ناپارامتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دستاوردهای پژوهش بیانگر تفاوت مـعنی داری بین وضـعیت موجـود و وضـعیت مطـلوب کیفیت آمـوزش عالی کشـاورزی در هر دو بعد فنی ــ تخصصی و اجتماعی ــ سازمانی اسـت که این تفاوت در بعد فنی ــ تخصصی بیشتر از بعد اجتماعی ــ سازمانی می باشد. البته باید توجه داشت که بعد اجتماعی ــ سازمانی برای اولین بار در پژوهش های مربوط به ارزیابی آموزشی مطرح می شود و همین که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تفاوت معنی داری مشاهده می شود که مورد توافق رشته های مختلف تحصیلی و هر دو گروه استادان و دانش آموخـتگان اسـت، لزوم توجه به این بعد در آمـوزش عالی کشـاورزی را بیش از پیش مـشخص می سازد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی