SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Seyed Jalil Razavi najafabadi,Ali Zeinal Hamadani
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما) سیدجلیل رضوی نجف ابادی (استاد مشاور) علی زینل همدانی (استاد مشاور)
STUDENT
Maryam Peimani froshani
مریم پیمانی فروشانی
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386
TITLE
Evaluation of Factors Affecting the Productivity of Agricultural Mechanization Service Enterprises in Isfahan province, Iran
Agricultural mechanization service enterprises, both legal and real persons, involve a group of agricultural machinery and equipment providing services in the process of production in a specific geographical area. Considering the enterprises capabilities in the management of production services and in order to achieve the developmental purposes, this survey study was conducted in Isfahan Province in Iran. The study was specifically aimed to determine the factors affecting productivity of agricultural mechanization service enterprises. The pilot study was done in 2008 and in 2009 and the field survey was conducted using an interview technique. A constructed questionnaire with calculated Cronbach Alpha coefficient of 0.854 was used to interview two groups, the first comprising managers of agricultural mechanization service enterprises and the second group comprising farmers receiving the enterprises’ services. Because of recent drought specifically in central parts of Iran, of 72 active enterprises in 5 townships of Isfahan Province only 15 had remained operational, all of which were included in the survey conducted. Of all those farmers using services in the last year, 116 were randomly selected and interviewed. There are different ways to measure the productivity on the basis of the definitions of this concept. In many studies, due to easy measurement of efficiency index, that is the proportion of output to input, this way has been followed to measure productivity. Efficiency, in fact, refers to the right way to do something, while productivity deals with this but, with the additional requirement that the products or services be needed and the obtained results be fair and produced and distributed very well. In other words, a good efficiency is tantamount to productivity. Effectiveness is the extent to which the predetermined goals have been realized in any organization. More simply, we can identify effectiveness with the correct determination and realization of goals. Therefore, efficiency index represents effectiveness in a given organization. Results indicated that from among a list of inter-organizational factors, managers’ personal characteristics, their leadership styles and technical traits of machinery operators displayed the greatest impact on the productivity of agricultural mechanization service enterprises. Intra-organizational factors including farmers’ personal characteristics, farm characteristics, governmental policies, and upstream and downstream related services to agricultural mechanization had the greatest effect on the productivity of service enterprises. Analysis of rural development impact of these service enterprises indicated that agricultural machinery rental costs have been reasonably modified and small farmers' access to the farm machinery for their production practices has increased. Furthermore, the findings showed that innovation in rural
بنگاههای خدمات مکانیزاسیون کشاورزی شخصیت حقوقی یا حقیقی دارای مجموعهای از ماشینها، ادوات و تجهیزات کشاورزی است که به ارائه خدمات مکانیزه در فرایند تولیدات کشاورزی، در یک حوزه معین جغرافیایی میپردازد. با توجه به قابلیتهای این بنگاهها در ساماندهی منابع تولید، برای دستیابی به اهداف توسعه، این پژوهش کاربردی- پیمایشی با هدف کلی ارزیابی عوامل مؤثر بر بهره وری بنگاه های اقتصادی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، در استان اصفهان انجام شد. دو قشرِ بنگاههایی که بیش از سه سال فعالیت داشته و در منطقه عمل آنها نوع دیگری از بنگاهها نیز فعالیت میکرد و کشاورزان بهرهمند از خدمات آنها، جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده اند. تعداد 72 بنگاه فعال در 5 شهرستان استان در سال 1387، با توجه به خشکسالیهای چند ساله اخیر تقلیل یافته، از 15 بنگاه دارای شرایط در سال 1388 تمام شماری بهعمل آمد. به کمک فرمول کوکران تعداد نمونه مورد نیاز کشاورزان محاسبه و 116 نفر از مشتریان، متناسب با تعداد بهرهمندان خدمات در یک سال اخیر بین بنگاهها تسهیم و به صورت تصادفی انتخاب شده، از آنها مصاحبه و پرسش شد. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامههای محققساختهای که در مرحله آزمون اولیه، ضریب آلفای کرونباخ آنها 854/0 در پرسشنامه مدیران عامل و 881/0 در پرسشنامه کشاورزان، محاسبه شد، استفاده گردید. برای محاسبه بهرهوری روشهای گوناگونی, متاثر از تعاریف گوناگونی که از بهره وری شده است وجود دارد. در بسیاری از پژوهشها به دلیل محاسبهپذیری آسان شاخص کارایی، یعنی ماحصل نسبت ستانده به نهاده، از آن برای محاسبه بهرهوری استفاده کرده اند. کارایی در واقع به انجام درست کارها مربوط میشود در حالی که بهرهوری برهمین ویژگی باشرط آنکه کالاها یا خدمات تولید شده مورد نیاز بوده و نتایج حاصل از آن عادلانه و درست تولید و توزیع شدهباشد تکیه دارد. به بیانی دیگر کارائی اثربخش، بهرهوری است. اثربخشی درجهی تحقق هدفهای از پیش تعیین شده در هر سازمان است، که به صورت ساده آن را می توان تعیین هدفهای درست و رسیدن به آنها دانست. بنابراین مقدار شاخص بهرهوری در مجموع میزان اثربخشی و کارایی را در یک سازمان را نشان میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد اثربخشی عملکرد این بنگاهها در فرایند توسعه روستاهای منطقه، بیش از کارایی فنی و اقتصادی آنها بوده، وجود این بنگاهها در تعدیل هزینه های مرتبط با اجاره ماشینآلات کشاورزی و دسترسی کشاورزان خردهپا به این ماشین ها و دسترسی بهره برداران به تکنولوژیهای تازه، اثر ملموس داشته است. در مجموع بهرهوری این بنگاهها در سطحی پایینتر از متوسط بوده، متاثر از شخصیت حقوقی آنها نمیباشد. نتایج بیانگر آن است که از بین عوامل درون سازمانی، سابقه مدیریت مدیردر بنگاه، میزان هماهنگی او با شرکا یا هیات مدیره و مهارتهای مدیریتی در اهمیت دادن به مشکلات کارکنان و واکنش به عملکرد آنها تاثیر مثبت و مستقیم در افزایش بهرهوری بنگاه داشته است. از بعد برون سازمانی، بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب سیاستها و قوانین دولتی و پس از آن کاهش سطح زیر کشت بر بهرهوری گذاردهاند. دفعات بهرهمندی از خدمات در سال، استفاده از طرح یکجا سازی کشت و کمترین فاصله قطعات بهرهبرداری از یکدیگر دارای تاثیر مثبت و مستقیم بر بهرهوری بنگاهها بودهاند