SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Mohamad sadegh Ebrahimi,Ali Usefi
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما) محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما) علی یوسفی (استاد مشاور)
STUDENT
Seyed Hanif Mikail
سیدحنیف میکائیل
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
TITLE
The impact of implementation rural master plans in Amol county
Despite increase in urbanization and population decline in rural areas, still many rural settlements are active areas and are large section of the country's population. Keep the functionality of rural areas in keeping population and continuation of rural activities dependent to production infrastructure to provide of services that the realization it need to plan in rural areas. One of the tools that to provide suitable conditions in rural areas is rural master pla this plan provides the spatial - physical organizing in rural areas. This study investigated the impacts implementation rural master plan in the county of Amol. The aim of this study was to determine the effects of physical, economic, social and environmental implementation of rural master plans in villages of Amol county. Methodology of the study is descriptive and analytical and much of the data used are based on field study and questionnaire of sample villages and Interviews with executive stakeholders’ rural master plans. The validity of research tool was obtained by face validity of experts viewpoint and for reliability of questionnaires a pilot test was conducted Cronbach’ Alfa coefficient of higher than 0.7 showed that research tool is reliable. Statistical populations of this research were rural people that master plan has been implemented in this villages of Amol county. the samples populations calculated by Cochrane formula, using simple random sampling 260 samples of villagers was selected for the study. Descriptive and analytical statistics such as frequency, mean, CV, Wilcoxon test, Spearman correlation coefficient and regression analysis were used for data analysis. The result of research showed that the viewpoint priority of villagers for impact of rural master plan were: Collection surface waters, Collection garbage, build housing with scientific principles, Widening main streets, The improvement desire for staying in the village, The improvement Infrastructure services, Rising land prices, Participation status in rural construction projects, The improvement of superstructure services, The improvement of access to agricultural inputs and markets for agricultural products, The improvement of village beauty, The improvement of building pavement street, The improvement of income levels, Development the village green space, The improvement of employment situation, The improvement of domestic wastewater disposal, The improvement of foundation for measures for attract the participation villagers and improvement the quality of street accessory. The regression results showed that in villages with high satisfaction domain indicate that variables consent of projects are affected by variables such as: the level of income and employment for villagers, the foundation for measures for attract participation villagers, the improvement of village beauty, the improvement of access to agricultural inputs and markets for agricultural products, participation status in rural construction projects, the improvement of sports services, the improvement of collection surface waters, domestic wastewater disposal and widening main streets. Sum of these variables was explained 58/2% of the dependent variable. Whilst the regression results showed that variable villagers consent of projects in villages with average satisfaction include by variables such as: the Project impact on improving cultural services, quality accessory street, participation the villagers status in rural construction projects, the rate of access to agricultural inputs and markets for agricultural products, the improvement of village beauty, healthcare condition and foundation for measures for attract participation villagers. Sum of these variables was explained 64/5% of the dependent variable. Keyword : Master plan, Development villages, Rural settlements, Amol county.
علیرغم رشد شتابان شهری و آهنگ کاهش جمعیت نقاط روستایی به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنوز بسیاری از سکونت گاه های روستایی از نقاط فعال بوده و بخش وسیعی از جمعیت کشور را در خود جای دادند. حفظ قابلیتهای این نقاط در نگهداشت جمعیت و تداوم فعالیت آنها منوط به فراهمسازی زیرساختهای تولید و خدمات و مهیا نمودن شرایط مناسب زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی فضاهای مذکور است که تحقق آن نیازمند به نگرش و برنامهریزی فرابخشی در حوزه روستایی است. یکی از ابزارهایی که شرایط مناسب تر فوقالذکر را در نقاط روستایی فراهم میسازد ساماندهی فضایی- کالبدی این نقاط است که با تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی زمینههای تحقق آن فراهم میشود. تحقیق مورد نظر به بررسی اثرات اجرای طرح های هادی در روستاهای شهرستان آمل می پردازد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی آثار کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اجرای طرح های هادی روستایی در روستاهای شهرستان آمل می باشد. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و تحلیلی است و بخش عمده داده های مورد استفاده بر اساس مطالعه میدانی و تکمیل پرسشنامه از روستاهای نمونه و انجام مصاحبه با مسئولین محلی و دست اندرکاران اجرایی طرح های هادی روستایی بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان تأیید و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (بالای 7/0)، که نشان از پایا بودن ابزار اندازه گیری بود. جامعه آماری این تحقیق روستاییان ساکن در روستاهای شهرستان آمل می باشند که طرح هادی در آن اجرا شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و روش نمونه گیری تصادفی برای روستاییان متناسب بود به طوری که برای جامعه آماری روستاییان 260 نفر تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و استنباطی نظیر درصد فراوانی، میانگین، ضریب تغییرات، آزمون ویل کاکسون، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده گردید. در بین آثار اجرای طرح هادی از دیدگاه روستاییان، وضعیت هدایت آبهای سطحی، وضعیت جمع آوری زباله، میزان ضابطه مندی ساخت و ساز مسکن، ساماندهی معابر اصلی، میزان تمایل به ماندگاری در روستا، بهبود وضعیت خدمات زیربنایی، میزان افزایش قیمت املاک و زمین، وضعیت مشارکت روستاییان در اجرا و نگهداری طرح ها و تأسیسات عمرانی، بهبود وضعیت خدمات روبنایی، بهبود در دسترسی به نهاده های کشاورزی و بازار فروش برای محصولات کشاورزی، زیبایی روستا، پیاده رو سازی معابر، بهبود میزان درآمد، توسعه فضای سبز روستا، بهبود وضعیت اشتغال، وضعیت دفع فاضلاب خانگی، اقدامات بنیاد برای جلب مشارکت روستاییان و وضعیت کیفیت معابر فرعی به ترتیب اولویت رتبه بندی شده اند. نتایج رگرسیون در روستاهای با دامنه رضایت بالا بیانگر آن است که متغیر وابسته رضایت افراد از اجرای طرح، متأثر از متغیرهایی همچون میزان تأثیر طرح بهبود درآمد و میزان اشتغال روستاییان، زمینه سازی بنیاد مسکن برای مشارکت روستاییان، زیبایی روستا، میزان دسترسی به نهاده های تولید و بازار فروش محصولات کشاورزی، وضعیت مشارکت روستاییان در امور عمرانی، وضعیت خدمات ورزشی، وضعیت هدایت آبهای سطحی، وضعیت دفع فاضلاب خانگی و وضعیت ساماندهی معابر می باشد. مجموع این متغیرها حدود 2/58 درصد از تغییرات متغیر وابسته خود را تبیین کرده است. ضمن اینکه متغیر وابسته رضایت افراد از اجرای طرح در روستاهای با میانگین رضایت پایین، متأثر از متغیرهایی همچون میزان تأثیر طرح در بهبود خدمات فرهنگی، ساماندهی معابر فرعی، وضعیت مشارکت روستاییان در امور عمرانی، میزان دسترسی به نهاده های تولید و بازار فروش محصولات کشاورزی، زیبایی روستا، وضعیت خدمات درمانی و زمینه سازی بنیاد مسکن برای مشارکت روستاییان می باشد. مجموع این متغیرها حدود 5/64 درصد از تغییرات متغیر وابسته خود را تبیین کرده است. کلید واژه ها: طرح هادی ، توسعه روستا، سکونتگاه های روستایی، ساماندهی.