Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamad sadegh Ebrahimi,Ali Rejali,Amirmozafar Amini
محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما) علی رجالی (استاد مشاور) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Bahman Bahrami
بهمن بهرامی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

The assessment of the higher education effect on empowerment and social role of agricultural graduated members in agricultural and natural resources organization in Isfahan Province
in Policy and planning national development, higher education has always been regarded as the most important and most productive social institution. Agricultural education institutions should enhance the capabilities of graduates that they could be able to confront with uncertainty, complex and uncertain situations and caused to enhance their norms, values ?and interestsPurpose of this study, investigates the effect of higher education on the ability of agricultural graduates (Case Study: members of Agriculture and Natural Resource Organization of Isfahan province). Number of samples was 280 people who were chosen from the eight fields of irrigation, horticulture, soil science,Crop, food industry, animal science, Medical plant and Agricultural Machinery. The main tool is a survey questionnaire including three section Professional, general, and management, to assess the needed training and capabilities of graduates As well as examined The impact of theoretical lessons Universities , practical lesso Universities, non-formal education, work experience, and personal studies, o the ability of graduates. Formal validity That the questionnaire, obtained with opinions professors and experts and reliability by using Cronbach's alpha(0/98). The results show that the graduates have evaluated the ability of the high-level specialized But the general and organization capabilities was too low. These results indicate that higher education has improved not General and management capabilities the graduates. Graduates assessed the at large of the amount needs training in for section Professional and public and management. According to Opinions the research population, adding lessons such as human resource management, entrepreneurship and job creation, rights and legal "rights office work", and the principles of economics and production management, are important in improving Management - organizational Capabilities graduates. The population, the most important general lessons that need it, lessons required for information Necessary for the products harvesting, knowledge and combat diseases and pests plants, storage and warehousing of agricultural products and processed agricultural products introduced said. Theoretical and practical lessons of university had the greatest impact on graduates Professional skills. theoretical lessons of the university and work experience were the most important factors that affect on the public's ability graduates. Work experience and personal studie had the Most share of in managerial ability graduates. there was no difference in the ability of public university graduates With The ability of public free university As well as difference was not observed between Capability male and female graduates But the specialized needs different of sexes graduates. Keywords: Empowerment, Social role, Graduates, Tertiary education.
در سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه ملی، آموزش عالی همواره بعنوان مهم ترین و سازنده ترین نهاد اجتماعی تلقی می شود. مؤسسات آموزش کشاورزی باید توانمندی دانش آموختگان را بالا ببرند تا آنها قادر باشند با عدم قطعیت، موقعیت های پیچیده و نامعین و هنجارها، ارزش ها و علایق متضاد یا حداقل متنوع و گوناگون برخورد مناسب نمایند. هدف این تحقیق بررسی اثر آموزش عالی بر توانمندسازی و نقش اجتماعی دانش آموختگان بخش کشاورزی است که به صورت مطالعه موردی از اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. تعداد نمونه گیری تعداد 280 نفر تعیین شد که این تعداد نمونه‌ها از هشت رشته آبیاری، باغبانی، خاک شناسی، زراعت، صنایع غذایی، علوم دامی، گیاه پزشکی و ماشین های کشاورزی انتخاب گردیدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بوده که از سه بخش تخصصی، عمومی، و مدیریتی تشکیل شده بود و میزان نیاز آموزشی و توانمندی دانش آموختگان را ارزیابی می کرد. همچنین تاثیر دروس نظری دانشگاه، دروس عملی دانشگاه، آموزش های غیر رسمی، تجربه کاری، و مطالعات شخصی بر توانمندی دانش آموختگان مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید متخصص و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ(98/0) مشخص شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دانش‌آموختگان توانمندی بعد تخصصی خود را در سطح زیاد ارزیابی کرده اند. ولی میزان توانمندی بعد عمومی و سازمانی را در حد کم مشخص شد. این نتایج نشان دهنده این است که آموزش عالی، توانمندی عمومی و سازمانی دانش آموختگان را بهبود نداده است. دانش آموختگان میزان نیاز آموزشی خود را در ابعاد تخصصی، عمومی، و مدیریتی خود را در سطح زیادی ارزیابی نمودند. طبق نظر جامعه آماری پژوهش، اضافه کردن دروسی نظیر درس مدیریت نیروی انسانی، درس کارآفرینی و ایجاد اشتغال، درس حقوق و قوانین"حقوق اداری، کار..."، و درس اصول اقتصاد و مدیریت تولید از اهمیت بیشتری در ارتقاء توانمندی مدیریتی- سازمانی دانش آموختگان دارد. همچنین جامعه آماری مهمترین درس های عمومی که با آن نیاز دارند، درس های اطلاعات لازم برای برداشت محصولات، اطلاعات لازم برای داشت محصولات، شناخت و مبارزه با بیماری ها و آفات گیاهان، نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی، و فرآوری محصولات کشاورزی معرفی کردند. دروس نظری و عملی دانشگاه بیشترین تاثیر را بر توانمندی تخصصی دانش آموختگان داشتند. دروس نظری دانشگاه و تجربه کاری مهم ترین عوامل موثر بر توانمندی عمومی دانش آموختگان بودند و تجربه کاری و مطالعات شخصی بیشترین سهم را در افزایش توانایی مدیریتی دانش آموختگان داشتند. بین توانمندی دانش آموختگان فارغ التحصیل دانشگاه دولتی و آزاد اختلافی وجود نداشت همچنین بین توانمندی دانش آموختگان زن و مرد اختلافی مشاهده نشد ولی نیاز تخصصی دانش آموختگان زن و مرد متفاوت بود. کلید واژه- توانمندسازی، نقش اجتماعی، دانش آموختگان، آموزش عالی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی