Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Usefi,Amirmozafar Amini
علی یوسفی (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Asieh Barani
آسیه بارانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Participatory social impact assessment of constructing railway and freeway on Parapuoneh village, Khorramabad county
Developmental projects can make positive effect such as job creation, economic growth, tourism development, and … but, it can cause many negative impacts like social vulnerability, environmental degradation, economic and social cost and collapsing local communitys livelihood. I n most developing countries, economic growth in recent decades has led to development of traortation plans . Freeways and railways projects make changes in social networks, access to education and health care. Social i mpact assessment is one of the tools for tracing the sustainable development. The purpose of this study is to evaluate the social impact of construction of Doroud-Khorramabad railway and Arak-Khorramabad freeway under construction on the Parapuoneh village, Khorramabad County. This research method was based on participatory approach to social impact assessment.The population of this study was the rural of Parapuoneh Village. The required data were collected by conducting face to face interview using theoretical sampling method and saturation principle. Data were analyzed using the stages of grounded theory. After coding text, theorizing, memoing and theorizing; 38 concepts, nine sub-categories, three major categories and one central category were extracted. Besides the major categories were social capital, human capital and rural income resources, the central core was "decrease in the quality of life" as the main result of social impact assessment. Finally, suggestions were made to reduce the negative impact of projects implementation. Key Words Rural women, Social capital, Human capital, Income resources, Quality of life, Grounded theory, Parapuoneh village.
با وجود تأثیرات مثبت طرح‌های عمرانی مانند ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی وتوسعه گردشگری، این اقدامات تأثیرات منفی فراوانی مانند آسیب های اجتماعی، تخریب محیط زیست، هزینه های اقتصادی و اجتماعی و به هم خوردن نظام معیشت جوامع محلی را به دنبال دارد. در بیشتر کشورهای درحال توسعه، رشد اقتصادی در دهه های اخیر، موجب گسترش بیش از پیش راه های حمل و نقلی شده است. زیرساخت هایی چون آزادراه ها و خطوط ریلی از جمله طرح‌های توسعه ای هستند که باعث ایجاد تغییرات در شبکه های اجتماعی، دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی و ... می شود. ارزیابی اجتماعی این تأثیرات، راه دست یابی به توسعه ی پایدار را فراهم می کند. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیرات اجتماعی احداث دو پروژه ی در حال ساخت آزادراه اراک – خرم آباد و راه آهن درود – خرم آباد بر روستای پاراپونه شهرستان خرم آباد می باشد. این پژوهش، طی فرایند شش مرحله ای اتای مشارکتی انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش، ساکنان روستای پاراپونه بود وداده های مورد نیاز از روش نمونه گیری نظری و بر اساس اصل اشباع نظری، از طریق مصاحبه با 14 نفر از روستاییان گردآوری و با استفاده از مراحل نظریه ی زمینه ای تحلیل شد. در مجموع، داده های گردآوری شده پس از تفسیر و کدگذاری در قالب 35 مفهوم، 9 زیر مقوله، 3 مقوله ی عمده و یک هسته ی مرکزی، طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که مهم‌ترین مقولات عبارتند از: سرمایه ی اجتماعی، سرمایه ی انسانی و منابع درآمدی. همچنین، هسته ی مرکزی انتزاعی در این پژوهش "کاهش کیفیت زندگی" به عنوان مهم‌ترین تاثیر اجتماعی احداث پروژه‌ها شناسایی شد. در پایان پیشنهادهایی برای کاستن از آثار منفی اجرای این پروژه ها ارائه شده است. کلمات کلیدی: زنان روستایی، سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، منابع درآمدی، کیفیت زندگی، نظریه ی زمینه ای، روستای پاراپونه.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی