Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamad sadegh Ebrahimi,Amirmozafar Amini
محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ziba Bahrami
زیبا بهرامی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

The role of university in creating entrepreneurial awareness among students of Isfahan University of Technology
Graduates' employment is one of the issues that has always been of interest to educational planners in different countries, and the educational system of countries is no exception. Today, developed and developing countries have proposed entrepreneurship to overcome such problems. In other words, the solution to these challenges and to overcome these threats should be sought in entrepreneurship. Entrepreneurship is a source of flexibility, innovation, job creation for the economy, and an interesting opportunity for professional development. In this research, the role of the university in creating entrepreneurship awareness among the students of Isfahan University of Technology has been studied. The statistical population of this study was graduate students, postgraduate students, and undergraduate students who have completed at least two years of study. The research method was descriptive and analytic and a questionnaire was used. Content validity of the questionnaire was confirmed by using the Kmo coefficient and Bartlett's test, and the reliability of the Cronbach's alpha coefficient was used, indicating that the instrument was stable at 91%. Sample size was determined using Cochran formula and stratified cluster sampling was used. As a sample, 259 students were selected from mathematics, engineering, chemical and agricultural engineering departments. To analyze the data, descriptive and inferential statistics such as frequency, mean, Kruskal test, Mann-Whitney, Pearson correlation coefficient and regression were used. The results of the correlation test showed a 99 percent significant relationship between entrepreneurial university characteristics and knowledge about entrepreneurship activities of the colleges. Also, regression results indicate that the dependent variable is the entrepreneurial awareness of individuals affected by the characteristics of the entrepreneurial university, formal education, and journals and journals. The total of these variables explained 28% of the variation of the dependent variable
اشتغال دانش‌آموختگان یکی از مسایلی است که همواره مورد توجه برنامه‌ریزان آموزشی در کشورهای مختلف بوده و نظام آموزشی کشورها نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای غلبه بر چنین مشکلاتی، کارآفرینی را پیشنهاد کرده‌اند. به بیان دیگر راهکار خروج از این چالش‌ها و عبور از این تهدیدها را باید در کارآفرینی جست وجو کرد. کارآفرینی در بردارنده منبعی از انعطاف پذیری، نوآوری، خلق شغل برای اقتصاد و یک فرصت جالب برای توسعه حرفه‌ای افراد تلقی می‌شود. در این تحقیق به بررسی نقش دانشگاه در ایجاد آگاهی کارآفرینانه در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی بودند که حداقل دوسال از تحصیل خود را گذرانده باشند. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و تحلیلی است و ابزار تحقیق پرسشنامه بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از مقدار ضریب Kmo و آزمون بارتلت تایید و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که نشان از پایا بودن ابزار اندازه‌گیری در حد 91 درصد داشت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی طبقه‌ایی بهره گرفته شد به‌طوری‌که نمونه آماری 259 نفر از دانشجویان دانشکده‌های ریاضی، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و کشاورزی تعیین گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی و استنباطی نظیر درصد فراوانی، میانگین، آزمون کروسکال، من ویتنی، ضریب همبستگی پیرسون و همچنین از رگرسیون استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی رابطه 99 درصد و بسیار معنی‌داری را بین متغیرهای ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین با میزان آگاهی از فعالیت‌های کارآفرینانه دانشکده‌ها نشان داد. همچنین نتایج رگرسیون بیانگر آن است که متغیر وابسته یعنی آگاهی کارآفرینانه افراد متاثر از ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین، آموزش‌های رسمی و مجله‌ها و نشریه ها می باشد. مجموع این متغیرها 28 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردند. کلمات کلیدی : نظام آموزشی، کارآفرینی، نوآوری، آگاهی کارآفرینانه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی