Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamad sadegh Ebrahimi
محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Yaqoobi
محمد یعقوبی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Tourism effects on the development of rural areas from the viewpoint of the residents of Torqabeh district Binalod county
Tourism industry, a new approach in human and social development, and economic productivity has crucial role in rural development. The aim of this study is to investigate the effects of tourism on rural development from the viewpoint of Targhabeh district residents of Mashhad province. In this research descriptive-analytical method is used. Questionnaire will be the main tool of this study. The population of this study is rural households of four villages of Torqabeh district and Binalood city of Khorasan Razavi province. According to the census of 2016, Torqabeh district had 1950 households which 200 people based on Cochran method selected as the sample of this study. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the research instrument (questionnaire). The value of the economic effects is calculated 0.911 and for social effects is calculated 0.910. For visual and conceptual validity of questionnaire, from perspective of experts were used such as Bartlett’s test and KMO coefficient and for factor validity value of economic effects calculated KMO=0.895 and for social effects calculated KMO =0.865. Data were analyzed by , UCINNET, NETDRAW software and descriptive and inferential statistics (one-sample test, Spearman correlation, Pearson correlation, factor analysis and network analysis). The findings show that by the viewpoint of villagers(respondents) the mean economic impacts of tourism are 41 percent. The mean social impact of tourism is 30 percent and the potentials and capacities of rural tourism in the region is 61 percent. The results of correlation analysis showed that if younger people have higher education and higher financial wealth, they have more positive perspective on the economic and social effects of rural tourism. Also, the results of ANOVA test showed that the viewpoints of people in different villages are different from each other according to the economic and social effects of tourism. the viewpoint of Hesar and Kang villagers(respondent) is similar and the viewpoints of Moghan and Azghad villagers are also similar. The results of factor analysis showed that positive economic effects of tourism can be summarized in three factors: job and income development, government support and diversifying of rural economy and positive social effects of tourism also can be summarized in three factors: social infrastructure development, cooperation development and health and educational infrastructure development. As well as there are two negative effects, influential factors: business and brokerage and development of social anomalies. The results of network analysis showed that the network density in trust factor is more than network density in participation factor. The results showed that in the variable of respondents’ trust to influential institutions on tourism development, the highest degree centrality, Betweenness centrality and Eigenvector centrality belonged to private and public sectors. However, in the index of Closeness centrality, trust has been more in manager institution and council. The results also showed that in the variable of respondents' participation with influential institutions on tourism development, the most degree centrality and Betweenness centrality belonged to the private sector and council. However, in the Closeness centrality index, trust has been more in cultural heritage organization of tourism, finally in the Eigenvector centrality of trust has been in manager institution and public sector. Keywords: Sustainable Development, Rural Development, Rural Tourism, Socio-Economic Effects, Factor Analysis, Network Analysis.
صنعت گردشگری، رویکردی جدید در توسعه انسانی، اجتماعی و ارتقاء بهره وری اقتصادی که اکنون در توسعه مناطق روستایی جایگاه چشمگیری یافته است. هدف از این پژوهش، بررسی آثار گردشگری بر توسعه مناطق روستایی از دیدگاه ساکنان دهستان طرقبه از توابع مشهد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این تحقیق خانوارهای روستایی در چهار روستای هدف گردشگری دهستان طرقبه، شهرستان بینالود در استان خراسان رضوی می باشد. براساس سرشماری سال 1395 در دهستان طرقبه تعداد 1950 خانوار روستایی داشت. از این جامعه به روش نمونه گیری کوکران تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری جهت جمع آوری دادهای لازم برای تحقیق انتخاب شده است. به منظور سنجش پایایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به طوری که مقدار آن برای آثار اقتصادی 911/0 و برای آثار اجتماعی910 /0 محاسبه شد. همچنین، جهت روایی پرسشنامه از نظر متخصصان به منظور روایی صوری و محتوایی و آزمون بارتلت و ضریب KMO برای اعتبار عاملی استفاده شدکه مقدار آن برای آثار اقتصادی 895/0 KMO = و برای آثار اجتماعی865 /0 KMO = محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار ,UCINET, NETDRAW و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تک نمونه ای، همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و تحلیل شبکه) استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، از دیدگاه روستاییان میانگین اثرات اقتصادی گردشگری 41 درصد، میانگین اثرات اجتماعی گردشگری 30 درصد و پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری روستایی در منطقه 61 درصد می باشد. یافته های تحلیل همبستگی نشان داد که اگر افراد جوان تر، دارای سطح تحصیلات و بضاعت مالی بالاتر، باشند دیدگاه مثبت تری در مورد اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری روستایی دارند. همچنین نتایج آزمون ANOVA نشان داد که دیدگاه افراد در روستاهای مختلف نسبت به اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری با همدیگر متفاوت است. بطوری که دیدگاه روستاییان حصار و کنگ شبیه هم و دیدگاه روستاییان مغان ازغد نیز شبیه به همدیگر می باشد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که آثار مثبت اقتصادی گردشگری را می توان در سه عامل توسعه شغلی و درآمدی، پشتیبانی دولت و متنوع سازی اقتصادی روستایی و آثار مثبت اجتماعی گردشگری را نیز در سه عامل توسعه زیر ساخت اجتماعی، توسعه همکاری و تعاون و توسعه زیر ساخت بهداشتی و تحصیلی خلاصه نمود. همچنین در آثار منفی دو عامل تاثیرگذار عبارت بودند از سوداگری و دلالی و توسعه ناهنجاری اجتماعی. نتایج تحلیل شبکه نشان داد که تراکم شبکه در عامل اعتماد بیشتر از تراکم شبکه در عامل مشارکت می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که در متغیر اعتماد روستاییان به نهادهای تاثیر گذار بر توسعه گردشگری بیشترین مرکزیت درجه و بینابینی، بردار ویژه متعلق به بخش خصوصی و دولتی بود. این در حالی است که در شاخص مرکزیت نزدیکی اعتماد به نهاد دهیار و شوار بیشتر بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در متغیر مشارکت روستاییان با نهادهای تاثیر گذار بر توسعه گردشگری بیشترین مرکزیت درجه و مرکزیت بینابینی متعلق به بخش خصوصی و شورا بود. این در حالی است که در شاخص مرکزیت نزدیکی، اعتماد به سازمان میراث فرهنگی گردشگری بیشتر بوده در نهایت در مرکزیت بردار ویژه اعتماد به نهاد دهیار و بخش دولتی بوده است. کلمات کلیدی: توسعه پایدار، توسعه روستایی، گردشگری روستایی، آثار اقتصادی- اجتماعی، تحلیل عاملی، تحلیل شبکه.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی