SUPERVISOR
Seyed Alireza Mousavi,Hossin Moradi,Sima Fakheran
سید علیرضا موسوی (استاد مشاور) حسین مرادی (استاد مشاور) سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما)
STUDENT
Akram Bagheri
اکرم باقری خولنجانی
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
TITLE
Ecological compensation of Isfahanَُ s West Freeway on Ghamishloo Wildlife Refuge
Habitat destruction and habitat fragmentation in natural areas are considered as a global threat against the protection of biodiversity. Development of roads throughrotectedareas and ecological sensitive regions cahavecatastrophiceffectowildlifeand leaves destructive impacts such as habitat fragmentation and isolation. Notwithstanding these negative ecological impacts, road networks continue to increase worldwide due to increasing socio-economic needs for high mobility. In Iran, road construction in protected areas and national parks is expanding during the past decades. While major effort ca be made to prevent and mitigate the negative impact of traortation infrastructure project o nature, it i obviou that such impact ca never be fully avoided. As a result environmental compensation has been discussed for loss of ecological value and to reach a more sustainable development. In this study, environmental compensation principle has been used in order to reduce ecological impacts of Isfahan’s west freeway, which passes through Ghamishloo wildlife refuge, I.U.C.N category IV, in Isfahan Province. The two key affected species of the study area Goitered gazelle ( gazella subgutturosa subgutterosa ) and wild sheep ( Ovis orientalis isfahanica ) were considered for compensation analysis. In order to replace new habitat area in the north part of Ghamishloo wild life refuge, the quality of habitat was evaluated. Habitat quality was measured as habitat suitability index for each species. By literature review and field observations, five effective variables including vegetation cover, slope, elevation, distance to water and distance to road were identified and the suitability maps was generated for each variable by assigning a suitability index (scale 0-1) to conditions for each variable. By including the equation for calculating the habitat suitability index (HSI), the final habitat suitability map for the study species were generated. Habitat unit (HU) was derived from multiplying the HSI for each of evaluation species by the habitat area (HU = HSI x size of habitat). Results showed 12565 habitat units (HUs) for Gazella subgutturosa subgutterosa and 16486 HUs for Ovis orientalis isfahanica will be gained by adding the proposed compensation area which will be considerable compared to lost habitat units in Ghamishloo wild life refuge due to road construction. In addition, in this study, Conditional Valuation Model and two dimensional questionnaires were used in order to determine economic habitat value of the study area and to measure people willingness to pay for habitat protection. Logit Regression Model was used and model parameters were estimated. Results showed that 78 percent of people in this study are willing to pay for the protection of the habitats of Ghamishloo wild life refuge. Average tendency of each person for annual payment for habitat value was 400,000 Rials and average tendency of each household was 145,600 Rials. According to the results of this study, the high protective value of the study area should be considered by policy makers and leads to their supports for planning compensation Keywords: Road , Environmental Compensation, Gazella subgutturosa, Ovis orientalis isfahanica, Habitat Suitability Index, Habitat Value, Conditional Valuation Model
تخریب زیستگاه و تکهتکه شدن آن در نواحی طبیعی تهدید بزرگ جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی محسوب میشود. این تهدید میتواند آثار منفی چشمگیری بر محیطزیست، بهویژه حیاتوحش جانوری داشته باشد. مطالعاتی که طی دهههای اخیر بر روی اکوسیستمهای طبیعی صورت گرفته احداث جادهها توسط انسان را بهعنوان عاملی مؤثر در تشدید عوامل تهدیدکننده حیاتوحش، تقطیع و نابودی زیستگاهها و همچنین ایجاد آلودگی معرفی کرده است. اکولوژیستها معتقدند، موثرترین روش در جلوگیری از این ناهنجاری، استفاده از اصل جبران در مناطق آسیب دیده می باشد. جبران زیست محیطی باید هماهنگ با محیط طبیعی باشد و در مکانهایی اجرا شود که حیوانات از آنها استفاده کنند. اساسا، جبران زیست محیطی با بازسازی زیست محیطی یا ایجاد زیستگاه فرقی ندارد به جز اینکه جبران زیست محیطی مرتبط با اثرات ناسازگار بر روی محیط به واسطه توسعه بزرگراه می باشد.در این مطالعه، به منظور کاهش و یا حذف اثرات زیست محیطی کنار گذر غرب اصفهان بر پناهگاه حیات وحش قمیشلو، از اصل جبران زیست محیطی استفاده شده است.در این راستا دو گونه جانوری کلیدی منطقه( آهوی ایرانی و قوچ و میش اصفهانی) انتخاب شد. به منظور جایگزین کردن زیستگاه جدید درشمال پناهگاه حیات وحش قمیشلو به ازای زیستگاه آسیب دیده وبه منظور تعیین کیفیت زیستگاه جدید، پنج متغییر موثر بر مطلوبیت زیستگاهی این دو گونه، شامل پوشش گیاهی، شیب، ارتفاع، فاصله تا منابع آب و فاصله تا جاده در نظر گرفته شد و بر اساس مرور منابع شاخص مطلوبیت مربوط به هر متغییر(SI) بدست آمد. در ادامه نقشه مطلوبیت هر متغییرایجاد شد. به منظور تهیه نقشه مطلوبیت نهایی زیستگاه برای دو گونه مذکور، فرمول تعیین شاخص مطلوبیت نهایی(HSI) برای تلفیق نقشه ها مد نظر قرار گرفت. در نهایت واحدهای زیستگاهی مربوط به هر کدام از گونه های مورد نظر بدست آمد. نتایج حاصل نشان داد 12565 واحد زیستگاهی برای گونه آهو و16486 واحد زیستگاهی برای گونه قوچ و میش در منطقه جدید وجود دارد که نسیت به تعداد واحدهای زیستگاهی از دست رفته در پناهگاه حیات وحش قمیشلو، تعداد قابل ملاحظه ای می باشند و می توان این منطقه را به عنوان زیستگاه جدید برای گونه های مذکور در نظر گرفت. همچنین به منظور تعیین ارزش زیستگاهی دو گونه مذکور در پناهگاه حیات وحش قمیشلو و اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت افراد برای منافع حفاظتی این منطقه از روش ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دو گانه دو بعدی استفاده شد. برای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت افراد از مدل رگرسیونی Logit استفاده شده و بر اساس روش حداکثر درستنمایی، پارامترهای این مدل برآورد شدند. نتایج نشان می دهد 78 درصد افراد تحت بررسی در این مطالعه، حاضر به پرداخت مبلغی جهت حفاظت زیستگاه های پناهگاه حیات وحش هستند. متوسط تمایل به پرداخت سالانه هر فرد مورد بررسی در این مطالعه برای ارزش زیستگاهی پناهگاه حیات وحش قمیشلو، 400000ریال و برای هر خانوار 1465600ریال برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که زیستگاه های پناهگاه حیات وحش قمیشلو ارزش حفاظتی قابل توجهی داشته که این ارزش برای سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان توجیهی فراهم می کند تا از این زیستگاه ها حمایت نمایند. کلمات کلیدی: جاده، جبران زیست محیطی، آهوی ایرانی، قوچ ومیش اصفهانی، شاخص مطلوبیت زیستگاه، ارزش زیستگاهی ، ارزشگذاری مشروط