Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Pourmanafi,Hossin Moradi,Hossein Madadi Gharibdousty
سعید پورمنافی (استاد مشاور) حسین مرادی (استاد راهنما) حسین مددی غریبدوستی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Akram Yahyaie
اکرم یحیائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Simulation of noise pollution caused by urban transportation in Kerman City using SPreAD-GIS model
Noise pollution caused by traffic is one of the most galling type of noise pollution and one of the important environmental pollutant in urban areas which has a direct impact on human health. One of the most common problems of environmental pollution in developing countries such as Iran is noise pollution. In this study noise pollution caused by traortation in the central region of Kerman is simulated. This study is the first attempt to simulated the noise pollution caused by traffic using SPreAD-GIS model in Iran. After the simulation of noise pollution in the study area the relationship between different urban landuses (green spaces, educational facilities and health areas) and map of noise pollution in environment were examined with QGIS. For this purpose parameters required for the simulation (traffic volume, landuse map, the average sound level vehicle and weather conditions) entire the model and level of sound simulated and also obtained noise mapping of the entire region. The results showed that crossroads, intersection and squares have more noise pollution than the side streets and alleys. It was also found that the central and western parts of the study area, the amount of noise pollution is more than other areas and the sound levels of more than 90% of the area is the beyond the standard. The standard is intended to measure sound levels within the study area is 60 dB. In order to validate the results the 45 stations in the region were selected and then the actual sound level in all the station were measured using the app SOUND METER 1.6.8. The correlation coefficient between the level of sound simulated and the measured were about 82 percent which is an acceptable percentage for acceptance of the model for simulation of noise pollution in urban areas. Accordingly 448534 square meters (75.2%) of the green space area of space study is located within the sound range 60-75 dB. Moreover the result showed that the 108535 square meters (76.45 % )of educational space are beyond the standard sound range (60 – 75 dB) have been located. Health-care spaces is the most important spaces, based on results of this research 101635 square meters (93.73%) of health centers in the area of noise pollution are located in the noise pollution range 60-75 dB, which Standards of environmental protection based on sound limits in free space around hospitals, during the day and during the night respectively is equal to 55 and 45 dB. Finally by using the map of population density in the region indicated that 29094 households ( 69.70%) are exposed to noise pollution beyond the 60 dB. The results of this study showed that almost the entire area noise level is higher the standards set by the Environmental Protection Organization. Noise pollution is also one of the environmental pollution in this area of the Kerman city. Keywords : Validation, Sound level, Traffic, Population density map, Noise Mapping, Kerman
آلودگی صوتی ناشی از ترافیک یکی ازآزاردهندهترین نوع آلودگی صوتی و یکی از مهم ترین آلاینده های محیطزیستی در مناطق شهری است که تأثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. این آلودگی یکی از مهم ترین مسائل محیطزیستی رایج در کشورهای درحال توسعهای از قبیل ایران می باشد. در این تحقیق آلودگی صوتی ناشی از حملونقل در منطق? مرکزی شهر کرمان شبیهسازی شده است. این مطالعه اولین در ایران است. پس از شبیهسازی آلودگی SPreAD-GIS اقدام برای شبیهسازی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهری با استفاده از مدل صوتی در منطق? مورد مطالعه، ارتباط کاربریهای مختلف شهری (فضای سبز، فضاهای آموزشی و فضاهای بهداشتی و درمانی) با نقش? بررسی شد. بدین منظور پارامترهای مورد نیاز برای شبیهسازی (حجم ترافیک، نقش? کاربری، میانگین QGIS آلودگی صوتی در محیط تراز صوت وسیل? نقلی? مورد نظر و شرایط آب و هوایی) وارد مدل شد و میزان تراز صوت شبیهسازی شده و همچنین نقش? پهنهبندی کل منطقه بدست آمد. نتایج نشان داد که چهارراهها ، تقاطعها و میدانها دارای آلودگی صوتی بیشتری نسبت به خیابانهای فرعی و کوچهها بودند. همچنین مشخص شد که قسمت مرکزی و غربی منطق? مورد مطالعه از میزان آلودگی صوتی بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است و تراز صوت بیش از 90 درصد از منطقه فراتر از حد استاندارد است. در اندازهگیری تراز صوت میزان استاندارد در نظرگرفته شده در محدودة منطق? مورد بررسی 60 دسیبل در نظر گرفته شده است. به منظور اعتبارسنجی نتایج، ابتدا 45 ایستگاه در نقاط مختلف منطقه اندازه - Sound Meter انتخاب گردید و سپس میزان تراز صوت واقعی در تمام این ایستگاهها با استفاده از اپلیکیشن صوتسنج 1.6.8 گیری گردید. میزان ترازصوت شبیهسازی شده با میزان اندازهگیری شده دارای ضریب همبستگی حدود 82 درصد بودند که درصد قابل 75 درصد) از مساحت / قبولی برای پذیرش مدل برای شبیهسازی آلودگی صوتی در مناطق شهری بود. بر این اساس، 448534 مترمربع ( 2 76/ 60 دسیبل واقع شده است. علاوه براین، نتایج نشان داد که 108535 مترمربع ( 45 - فضای سبز منطق? مورد مطالعه در محدودة صوتی 75 60 دسیبل) واقع شدهاند. مهمتر از همه فضاهای - درصد) از مساحت فضای آموزشی در محدودة صوتی فراتر از حد استاندارد ( 75 - 93 درصد) از مراکز درمانی در محدودة آلودگی صوتی 75 / بهداشتی-درمانی است که بر اساس نتایج این تحقیق 101635 مترمربع ( 73 60 دسیبل قرار دارند که بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیطزیست حدود مجاز صدا در فضای آزاد اطراف بیمارستانها در طول روز برابر با 55 دسیبل و در طول شب برابر با 45 دسیبل است. در نهایت با استفاده از نقش? تراکم جمعیت منطقه مشخص گردید که 69 درصد) در معرض آلودگی صوتی فراتر از 60 دسیبل قرار دارند. در کل نتایج این تحقیق نشان داد که تقریبا تراز / 29094 خانوار ( 70 صوتی کل منطقه از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان محیطزیست کشور بیشتر بوده و آلودگی صوتی یکی از آلودگی های محیط- زیستی در این منطقه از شهر کرمان است. کلمات کلیدی: اعتبارسنجی، تراز صوت، ترافیک، نقش? تراکم جمعیت، نقش? پهنهبندی، کرمان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی