Skip to main content
SUPERVISOR
Sima Fakheran,Hossin Moradi,Hossein Madadi Gharibdousty
سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما) حسین مرادی (استاد مشاور) حسین مددی غریبدوستی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Fariba Hajian
فریبا حاجیان بروجنی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Impact assessment of roads network on landscape structure and function of Chaharmahal & Bakhtiari province
Roads are linear human-made infrastructures which affect landscape structure and function (ecosystem services) in two phases of construction and utilization, and are one of the most important factors in landscape fragmentation and habitat degradation. Chaharmahal Bakhtiari province is one of the main Zagros forests habitats that consists of many important wetland and protected areas. In this study, the impacts of roads network on landscape structure and function in Chaharmahal and Bakhtiari during 2000 -2015 have been evaluated. For this purpose, land use maps produced using Landsat images from ETM + and OLI sensors of 2000 and 2015 respectively, and entered in Land Change Modeler (LCM) to detect land use changes during the study period. Landuse maps were analyzed with and without roads network. Impacts of road network on landscape structure was quantified using several landscape metrics including Patch Density (PD), Edge Density (ED), Mean Patch Fractal Dimension (MPFD), Mean Patch Size (MPS) and Patch Size Standard Deviation (D) in 2000 and 2015. Impacts of Road network in utilization phase have been also analyzed using Spatial Road Disturbance Index (SPROADI), as a new landscape Index. This index uses three sub-indices including traffic intensity, vicinity impact and fragmentation grade to calculate the ecological impacts of road networks. In order to estimate economic value of ecosystem services (ES), the obtained values was updated for 2000 and 2015 using global inflation rate. In addition, landscape stability was calculated using the three metrics including Aggregation Index (AI), Contagion (CONTAG) and Shannon's Evenness index (SHEI). Results indicated that during the last two decades land cover change have been occurred mainly in Zagros forest ecosystem and many of forest patches have experienced area loss and changed to range lands, agriculture and residential areas. Results obtained through quantifying the landscape Index (SPROADI) is also showed that the degree of disturbance by roads network is more than 54 which caused increasing landscape fragmentation and decreasing the landscape stability in the study area. The results of this study revealed that wide range of natural landscape and ecosystem services of Chaharmahal and Bakhtiari were negatively affected by roads network. Keywords: Road Network, Landscape Structure, Ecosystem Services, Landscape Metrics, SPROADI.
جاده‌ها عوارض خطی انسان‌ساختی هستند که در دو فاز ساختمانی و بهره‌برداری ساختار و عملکرد سیمای سرزمین (خدمات اکوسیستم) را متأثر نموده و یکی از مهم‌ترین عوامل از‌‌‌‌هم‌گسیختگی در سیمای سرزمین هستند. استان چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های جنگل‌های زاگرس است که تالاب‌ها و مناطق حفاظت شدة متعددی دارد و در تحقیق حاضر اثرات شبکة جاده‌ای بر ساختار و عملکرد سیمای سرزمین در این استان طی سال‌های 2000 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور نقشه‌های کاربری اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای Landsat سنجنده‌های ETM+ و OLI برای سال‌های 2000 و 2015 تهیه شد و برای آشکارسازی تغییرات کاربری اراضی وارد مدل‌ساز تغییر سرزمین (LCM) شد. به منظور بررسی اثر شبک? جاده‌ای بر ساختار و عملکرد سیمای سرزمین نقشه‌های کاربری در دو حالت 1) حضور شبک? جاده‌ای در نقشة کاربری به صورت جاده‌های اصلی و فرعی و 2) عدم حضور شبک? جاده‌ای در نقش? کاربری اراضی تحلیل گردید. اثر شبک? جاده‌ای بر ساختار سیمای سرزمین با استفاده از 5 سنج? تراکم لکه (PD)، تراکم حاشیه (ED)، متوسط ابعاد فرکتال لکه (MPFD)، میانگین اندازة لکه (MPS) و انحراف معیار استاندارد اندازة لکه D)) برای سال های 2000 و 2015 در دو حالت مذکور بررسی شده و نتایج حاصل در محاسبة درجة قطعه‌قطعه شدگی استفاده شد. اثرات تجمعی شبک? جاده‌ای در فاز بهره‌برداری با استفاده از شاخص آشفتگی مکانی جاده‌ای (SPROADI) (شامل 3 زیرشاخص شدت ترافیک، اثر همسایگی و درج? قطعه قطعه‌شدگی) محاسبه شد. به منظور برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستم برای اکوسیستم‌های جنگل، مرتع و تالاب با احتساب نرخ تورم جهانی ارزش اقتصادی برای سال‌های 2000 و 2015 به نرخ روز محاسبه شد و اثر جاده‌ها بر ارزش اقتصادی کل خدمات اکوسیستم تعیین شد. به علاوه، اثر شبک? جاده‌ای بر عملکرد سیمای سرزمین با استفاده از 3 سنج? نمای? توافق (AI)، شاخص انتقال (CONTAG) و سنج? یکنواختی شانون (SHEI) محاسبه و نتایج حاصل در محاسب? پایداری سیمای سرزمین به کار گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که در دو دهه گذشته، جنگل‌ها بیشترین تغییرات کاربری اراضی را متحمل شده‌اند که مهمترین دلایل آن پاکتراشی پوشش جنگلی و تبدیل جنگل‌ها به مرتع، اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی می‌باشد. قطعه‌قطعه‌شدگی سیمای سرزمین تحت تاثیر جاده‌ها بسیار واضح بودهو,شاخص آشفتگی مکانی در منطقه بیش از 54 درصد می‌باشد که بیانگر شدت آشفتگی مکانی جاده‌ای است. بنابرنتایج این تحقیق،شبکه جاده ائ‌یکی از عوامل اصلی ازهم‌گسیختگی سیمای سرزمین هستند که پایداری سیمای سرزمین وارزش اقتصادی خدمات اکوسیستم را نیزدر منطقه مورد مطالعه به طور چشم‌گیری کاهش داده‌اند. کلمات کلیدی: شبکة جاده‌ای، ساختار سیمای سرزمین، خدمات اکوسیستم، سنجه‌های سیمای سرزمین، شاخص آشفتگی مکانی جاده‌ای (SPROADI)

ارتقاء امنیت وب با وف بومی