Skip to main content
SUPERVISOR
سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما) محمد جواد امیری (استاد راهنما) پری سا شاد قزوینی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Parnian Mahmoudzadehtussi
پرنیان محمودزاده طوسی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Effect of Iran's Plant Diversity Education through Eco-art in Primary School Children (A case study: Fifth-grade Students in Tehran city)
Today habitat loss and forest degradation are huge concerns among nations. as a part of environmental huge concern. Therefore, it is vital to train citizens, especialy children about nature. To promote the environmental knowledge of each learner, innovative methods of teching are conducted with the aim of influencing children’s plant biodiversity knowledge, gting attention to increase the effect of education. The present study was lecture presentation style with emphasis on native and non-native plants of as a part of invironmental education, based on Eco-art education as compared to as a means of increasing awareness of and engagement with learning about the Iran. Eco-art is the integration of art education and environmental education, environment and conserving it. The research design was a quasi-experimental education was compared with the lecture presentation group. The statistical design including a control group and 2 experimental groups, with pre-test and post-test. To one group of experiments, interdisciplinary approach of Eco-art The main instrument for collecting data was a picture questionnaire for both population was the fifth grade female students of the Tehran Private Schools in the academic year of 1397. The sample size of 52 persons was selected from one residential district. pre-test and post-test questionnaire. In order to analyze the data, group and Eco-art education group emphasizing the native plants of Iran. descriptive, inferential statistics and 22 software were used. Data analysis demonstrated a significant difference between lecture presentation Keywords: Eco-art Education, Female Students, Lecture Presentation, Plant Biodiversity, Teaching Methodology
امروزه تغییر و تخریب زیستگاه­ها به صورت یک چالش دراکثر جوامع مطرح است. تغییرات اقلیم و دیگر فعالیت­های مخرب محیط زیست، سلامت انسا ن­ها، زیستگاه­ها و پوشش گیاهی را در معرض آسیب قرار داده­است. از این رو بنظر می­رسد مهم­ترین گام، آموزش افراد جامعه بخصوص نسل جوان و کودکان باشد. اما، از آنجا که روش­های سنتی آموزش همچون شیوه سخنرانی، اثربخشی کمتری نسبت به شیوه­های نوین آموزشی دارند، استفاده از رویکرد­های خلاقانه نیز بایسته است. یکی از این رویکرد­ها، رویکرد هنر-محور است. هنر بدلیل فعال کردن تفکر و احساس بطور همزمان، اثربخشی هر آموزشی را بالا می­برد و اکوآرت (Eco-art) یکی از شاخه های هنر محیطی است که رویکردی جدید در بحث حفاظت از محیط زیست و کنشگری اجتماعی به شمار می رود . این شاخه جدید، از هنر برای حفاظت از منابع طبیعی کمک می گیرد و در عین حال، بعد دیگر آن، کمک گرفتن از طبیعت برای خلق آثار هنری می باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی دانش تنوع گیاهی بر مبنای آموزش Eco-art به کودکان اجرا شد و با روش تدریس سخنرانی با تاکید بر گونه های بومی و غیر بومی ایران، مقایسه شد. پژوهش بصورت نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون و پس آزمون و دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام شد. یک گروه آزمایشی، شیوه بینارشته ای Eco-art آموزش داده شد و با گروه آموزش دیده به شیوه سخنرانی مورد مقایسه قرار گرفت. جمعیت مورد مطالعه، دانش آموزان دختر در مقطع پنجم دبستان های غیرانتفاعی تهران در سال تحصیلی 1397 بود. اندازه نمونه 52 دانش آموز بود که به شیوه نمونه در دسترس از یک منطقه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه تصویری برای پیش آزمون و پس آزمون بود. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار استفاده شد. به منظور مقایسه گروه­ها، از آزمون­های ناپارامتریک ویلکاکسون استفاده شد. نتایج تحلیل پیش آزمون و پس آزمون نشان داد: آموزش تنوع گیاهی به شیوه Eco-art بر دانش کودکان درباه تنوع گیاهی تاثیر مثبت و معنی داری دارد و این نوع آموزش در شناخت کودکان از گیاهان بومی اثربخش بوده است و با روش سنتی سخنرانی تفاوت دارد. کلمات کلیدی: آموزش تنوع زیستی، شیوه اکوآرت ، شیوه سخنرانی، کودکان دبستانی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی