Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad KermanPour,Saeed ZeiaeiRad,MohammadReza Toroghinejad
احمد کرمانپور (استاد راهنما) سعيد ضيائي راد (استاد مشاور) محمدرضا طرقي نژاد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Siamak Gharedaghi
سيامک قره داغي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Mechanical - Thermal Numerical Simulation of Section Rolling of Structural Steel Rods
In this research, the rod rolling line of Kousar mill that produces structural steel rods was simulated in terms of mechanical and thermal characteristics. The commercial finite element code ABAQUS 6.5 was used for this purpose and campared with the temperature of the surface of the steel rod was experimentally measured using a pyrometer throughout the whole rolling line, power of motors and experimental results of other researchers. The thermo-mechanical simulation results achieved showed a good agreement with the experimentally measured data as well as other published results. Stress distribution, principal stresses hydrostatic stress and strain in the deformation zone and the temperature distributions in the interpass and deformation zone, force and power of motors, and effect of friction on of mechanical and thermal characteristics were discussed. The results of this research show that temperature in the centre of slab will increased because of thickness and severe deformation. This model showes undesirable effects of friction on mechanical and thermal characteristics. Using this model,the power and force for rod rolling in various calibres was calculated. Camparing these results with analytical results show that results of this model have better agreement with experimental results.
چکيده : در اين تحقيق خط نورد ميلگرد فولادهاي ساختماني کارخانه کوثر گروه ملي صنعتي فولاد ايران از جنبه هاي مکانيکي و حرارتي شبيه سازي و تحليل شد. بدين منظور از نرم افزار المان محدود ABAQUS 6.5 استفاده شده و نتايج بدست آمده با اطلاعات دمايي اندازه گيري شده و توان موتورهاي خط و نيز نتايج تجربي ديگر محققان مقايسه گرديد. اين مقايسه توافق خوبي بين نتايج حاصل از شبيه سازي با نتايج تجربي نشان داده است. توزيع تنش، تنش هاي اصلي، تنش هيدرواستاتيک و کرنش در منطقه تغيير شکل، توزيع درجه حرارت در منطقه تغيير شکل و بين قفسه ها، توان و نيروي موتورها و اثر اصطکاک بر متغيرهاي حرارتي و مکانيکي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که در مرکز شمش به دليل ضخامت زياد و تغيير شکل شديد، خصوصا در قفسه هاي مرحله خشن کاري، درجه حرارت شمش ممکن است حتي افزايش پيدا کند. همچنين بررسي کانتورهاي توزيع دما نشان مي دهند که توزيع درجه حرارت در کاليبرهاي دايره اي بسيار يکنواخت تر از کاليبرهاي بيضوي است. مدل حاضر نشان دهنده اثرات نامطلوب ضريب اصطکاک بر پارامترهاي مکانيکي و حرارتي مي باشد. با استفاده از اين مدل توان و نيروي لازم براي نورد را در کاليبرهاي مختلف محاسبه گرديد. مقايسه نتايج حاصل با روشهاي تحليلي صحت بيشتر نتايج مدل حاضر را نشان مي دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی