Skip to main content
SUPERVISOR
Fatallah Karimzadeh,Kaivan Raissi
فتح اله کريم زاده (استاد راهنما) کيوان رئيسي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farjad Ghasemi
فرجاد قاسمي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
In this research, the structure of weld zone of 316L steel during friction welding process and its corrosion behavior is studied. For this purpose, the process parameter such as time and pressure were considered as variable parameters in welding and their effects on microstructure, mechanical and corrosion behavior were studied. First, samples were welded and then, they were characterized by metallographic test, X-ray diffraction, scanning electron microscopy, energy dispersive spectrometry and ferritoscopic test. Also, to study the mechanical properties of samples tensile strength test and microhardness test were done. Corrosion behavior of samples was studied by dynamic polarization potential. All the test were done in 3.5% sodium chloride solution. Microstructure studies showed that obtained welded samples have complete joint and all the samples have finer microstructure in weld zone than base metal. Also, by increasing the pressure from 40 to 60 MP and friction time from 4 to 8 seconds, grains size in weld zone increased from average size of 1.5 to 2.9 micrometer, in addition to increasing the amount of ferrite in structure. Results of microhardness test also showed the hardness of weld zone than base metal increased of 255 to 275 HV. Moreover, results of tension test showed that tension properties of weld samples are close to the base metal. Furthermore, results of corrosion test indicated that corrosion properties are weakened due to the finer grain and increasing ferrite fraction in welded samples than base metal. Keywords : 316L Austenite Stainless Steel, Friction Felding, Mechanical Properties, Microstructure, Corrosion Properties, Friction Time and Pressure.
چکيده در اين تحقيق ساختار منطقه جوش فولاد L316 حين فرآيند جوشکاري اصطکاکي و رفتار خوردگي آن مورد ارزيابي قرارگرفته است. بدين منظور دو پارامتر زمان و فشار اصطکاکي به عنوان پارامترهاي متغير در جوشکاري و تاثير آنها بر خواص ريزساختاري، مکانيکي و خوردگي مورد بررسي قرار گرفت. ابتدا نمونه ها جوشکاري شدند و سپس براي بررسي ريزساختار، نمونه ها توسط آزمايش متالوگرافي و پراش پرتو ايکس، ميکروسکوپ الکتروني روبشي و طيف‌سنجي انرژي پرتو ايکس و آزمون فريت سنجي مورد مطالعه قرار گرفتند. هم چنين به منظور بررسي خواص مکانيکي نمونه، آزمايش استحکام کششي و ريزسختي سنجي بر روي آنها انجام پذيرفت. رفتار خوردگي نمونه ها با استفاده از آزمون پلاريزاسيون پتانسيوديناميک و غوطه وري بررسي شد. همه آزمون ها در محلول کلريد سديم 5/3 درصد انجام شد. نتايج حاصل از ريزسختي سنجي نيز افزايش سختي ناحيه جوش را نسب به فلز پايه نشان داد. نتايج آزمون کشش نشان داد که خواص کششي نمونه هاي جوش نزديک به فلز پايه هستند. نتايج حاصل از آزمون خوردگي نيز نشان دهنده اين امر بود که به دليل ريزدانه تر شدن و افزايش حجم فريت در نمونه هاي جوشکاري شده نسبت به فلز پايه خواص خوردگي تضعيف گرديده اند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی