Skip to main content
SUPERVISOR
AmirMehdi Halabian,Masoud Cheraghi,Hamid Hashemalhosseini
اميرمهدي حلبيان (استاد راهنما) مسعود چراغي سيف آباد (استاد راهنما) حميد هاشم الحسيني (استاد مشاور)
 
STUDENT
Saeed Hosseinian
سعيد حسينيان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Optimization of distance between anchors using soil arching effect
The development of urban constructions, new challenges are discussed about excavation and support in deep foundation pit. One of the effective factors in safe and economic design of supporting structures, is soil arching effect. Considering the soil arching effect, the expenses of supporting structure construction can decrease. In the first step, for evaluation of the effect of soil arching on the supporting structure consisting of steel piles type (2IPE300) and anchors, Plaxis 3D Tunnel software for three-dimentional numerical modeling has been used. For better comparison between the results, the external loading conditions and technical specifications of the structural elements are assumed to be same. In accordance with the geotechnical characteristics of A2 and L2 stations of Mashhad Urban Railway Line 2, two types of fine-grained soil (CL-ML) and coarse-grained soil (SC-SM), with the behavioral model of Hardening Soil, (HS) have been used separately. Modeling was introduced with 2 meters horizontal, vertical distances between the anchors and was continued to of 4 meters distance. In the second step, the steel pile was removed and replaced with the concrete blocks in dimentions of 0.8×0.8×0.3 m. The results showed that in both methods, the increase in distance between anchors, displacements increase and the safety factors decrease. Displacements and safety factors in the fine-grained soil is more than coarse-grained soil. Comparison between the two methods showed that in both type of the soils, ground surface settlements, lateral wall displacements in the block and anchor method is more than pile and anchors method, as well as safety factors in the pile and anchors method is more than block and anchor method. However, settlements around insensitive construction, the use of block and anchors method is economical.
با گسترش ساخت و سازهاي شهري، چالش هاي جديدي براي گودبرداري و پايدارسازي در گودبرداري هاي عميق مطرح شده اند. يکي از عوامل موثر در طراحي ايمن و اقتصادي سازه هاي نگهبان، پديده ي قوس شدگي خاک است. با در نظر گرفتن پديده ي قوس شدگي خاک مي توان هزينه هاي ساخت سازه ي نگهبان را کاهش داد. در گام اول، به منظور بررسي اثر قوس شدگي در سازه نگهبان مرکب از شمع‌هاي فولادي از نوع (2IPE300) و مهارهاي فولادي، از نرم افزار PLAXIS 3D TUNNEL جهت مدلسازي عددي سه بعدي استفاده شده است. براي مقايسه‌ي بهتر نتايج، شرايط بارگذاري خارجي و مشخصات فني المان‌هاي سازه اي يکسان فرض شده است . از دو نوع خاک ريزدانه (CL-ML) و درشت دانه (SC-SM) به صورت جداگانه، مطابق با مشخصات ژئوتکنيکي ايستگاه هاي A2 و L2 خط 2 قطار شهري مشهد، با مدل رفتاري خاک سخت شونده (HS) استفاده گرديده است. مدلسازي با افزايش فاصله‌ي افقي و قائم 2 متر بين مهارها آغاز شده و تا فاصله‌ي 4 متر ادامه مي‌يابد. در گام دوم شمع‌هاي فولادي حذف و با بلوک‌هاي بتني با ابعاد 3/0*8/0*8/0 متر، جايگزين مي‌شوند. با بررسي و مقايسه‌ي نتايج مشخص شد که در هر دو روش، با افزايش فاصله‌ي بين مهارها، جابجايي‌ها افزايش و ضرايب ايمني کاهش مي‌يابد. جابجايي‌ها و ضرايب ايمني در اثر گودبرداري، در خاک ريزدانه به مراتب بيشتر از خاک درشت دانه است. با مقايسه‌ي روش شمع- مهاري و بلوک-مهاري، مشخص شد که ميزان نشست خاک بالاي گود و جابجايي جانبي ديواره‌ي گود، براي هر دو نوع خاک ريزدانه و درشت دانه، در روش بلوک و مهاري بيشتر و همچنين ضريب ايمني کمتر از روش شمع-مهاري است. در عين حال در گودهايي که در مجاورت آن سازه هاي حساس وجود نداشته باشد، استفاده از روش بلوک-مهاري داراي صرفه‌ي اقتصادي مي‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی