Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Mahdavi,Raheb Bagherpour,Lohrasb Faramarzi
سعيد مهدوي (استاد مشاور) راحب باقرپور (استاد راهنما) لهراسب فرامرزي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamed Abdollahi poor
حامد عبداللهي پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Determination of Ground Surface Settlement Caused by Tunneling in Qom Metro (Between Valiasr-Baghiatallah Stations)
There is A-line Qom subway with length of 14,700 meters and in 14 stations that A14 to A3 stations, with tunneling boring machine and A3 to A1 stations, step tunneling is predicted. This study examines the subject of the settlement between A3 to A2 station, which is drilled by step tunneling method. Using the FLAC3D software and determine strength parameters by back analysis, investigate the influence of tunnel excavation on the settlement of the ground's surface. Then range of face impact and also influence of BENCH excavation on the TOP tunnel during the different steps of progress has been examined. By using numerical modeling and analysing the results, the maximum of settlement reaches 1.52cm which enhance to 2.62 cm by BENCH excavation. Ground Settlement will increase by increasing in the excavation length step. Then it was paid to settlement by empirical and analytical equations and results are compared with numerical result that was seen suitable match. In another part of this study, using data instrument, a model was constructed in FLAC3D software and the results of the numerical and instrument methods are compared with each other. The results of the instruments and numerical methods measurements showed satisfactory compliance in the instrument gauges and convergence gauge.
‌خط A قطار شهري قم با طول حدود 14700 متر و تعداد 14 ايستگاه بوده که حفر ايستگاه هاي A14 تا A3 با ماشين تونل زني (TBM) و ايستگاه هاي A3تا A1 به روش تونلسازي مرحله اي (سنتي) پيش بيني شده است. در اين تحقيق به بررسي موضوع نشست در حدفاصل ايستگاه A3 (وليعصر) تا A2 (بقيه الله) که با روش سنتي حفر مي‌شود، پرداخته شده است. در ادامه با به کار گيري نرم افزار FLAC3D و تعيين پارامتر هاي مقاومتي به کمک تحليل برگشتي، تاثير حفاري تونل بر نشست سطح زمين بررسي شد. سپس محدوده تاثير جبهه کار و همچنين تاثير حفاري bench (بخش پاييني تونل) بر top (بخش بالايي تونل) و تاثير طول گام هاي مختلف پيشروي مورد بررسي قرار گرفته است. با استفاده از مدلسازي عددي و تحليل نتايج، مقدار بيشينه نشست 52/1 سانتي متر ارزيابي شده است که با حفاري قسمت bench اين ميزان به مقدار 62/2 سانتي متر رسيد. با افزايش طول گام حفاري ميزان نشست ها در سطح زمين افزايش پيدا مي‌کند. در ادامه به بررسي نشست به کمک روابط تحليلي و تجربي پرداخته شد و نتايج حاصل با روش عددي مقايسه شده است که تطابق نسبتا خوبي بين نتايج، حاصل شد. در بخشي ديگر از اين تحقيق، با کمک داده هاي ابزار بندي موجود در يک ايستگاه ابزار بندي، مدلي در نرم افزار FLAC3D ساخته شد و نتايج بدست آمده از روش عددي و روش کارگاهي با يکديگر مقايسه شده. نتايج حاصل از اندازه گيري هاي ابزار بندي و روش عددي تطابق خيلي خوبي را در ابزار نشست سنج و همگرايي سنج نشان داد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی