Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Baghbanan,Masoud Cheraghi
عليرضا باغبانان (استاد راهنما) مسعود چراغي سيف آباد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mostafa Vahedian
مصطفي واحديان بوراني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Analysis of effective parameters in soil arching phenomenon
With the expansion of urban enviroments, new challenges are raised for the excavation and stabilization of deep excavations. One of the factors in the safe and economic design of retaining structures, is the phenomenon of soil arching. Considering soil arching phenomenon, it is possible to reduce the construction costs of retaining structures. At the first step to evaluate effective parameters in soil arching of retaining structures that are combined of steel piles of type (2PIE300) and steel anchores, PLAXIS 3D TUNNEL software is used to simulate 3D numerical modeling. For better comparison of results, the external loading conditions and technical specifications of structural elements are assumed to be identical. In order to determine effective parameter ranges of the fine (CL-ML) to coarse soil (SC-SM), soil characteristics of stations A2 to L2, Line 2 of Mashhad subway, the model with hardening soil behavior (HS) has been used. Modeling started with 2 meters horizontal ,vertical distance and increased to 4 meters. Then , the relationship between safety factor and arching was discussed. In order to provide a prediction model; internal friction angle of soil, soil density, distance between anchors and elastic modulus were chosen based on previous studies. Other parameter values except the elastic modulus ??were used in the analysis of multiple regression and modeling with artificial neural network. The results showed that the best regression model can be derived when correlation between measured and predicted values ??is equal to 94%. Also correlation coefficient obtained from the neural network that is equal to 99%, showed that the neural network is a powerful tool in understanding the relationships between variables and predicting the safety factor.
با گسترش ساخت وسازهاي شهري، چالش هاي جديدي براي گود برداري و پايدارسازي در گود برداري هاي عميق مطرح شده اند. يکي از عوامل موثر در طراحي ايمن و اقتصادي سازه هاي نگهبان،پديده قوس شدگي خاک است. با در نظر گرفتن اين پديده مي توان هزينه هاي ساخت سازه ي نگهبان راکاهش داد. درگام اول به منظور بررسي پارامترهاي موثر در قوس شدگي خاک در سازه هاي نگهبان مرکب از شمع هاي فولادي از نوع و مهارهاي فولادي، از نرم افزار جهت مدلسازي عددي سه بعدي استفاده شده است. براي مقايسه بهتر نتايج، شرايط بارگذاري خارجي و مشخصات فني المان هاي سازه اي يکسان فرض شده است. براي تعيين محدوده پارامترهاي موثر در خاک هاي ريزدانه(CL-ML) تا درشت دانه (SC-SM) ، از مشخصات خاک ايستگاه هاي تا خط 2 قطار شهري مشهد، با مدل رفتاري خاک سخت شونده (HS) استفاده شد. مدلسازي با فاصله افقي و قائم 2 متر آغاز شده و تا فاصله ي 4 متر افزايش يافت. سپس به ارتباط بين ضريب ايمني و قوس شدگي پرداخته شد. به منظور ارائه يک مدل پيش بيني، 5 پارامتر زاويه اصطکاک داخلي خاک، چسبندگي، وزن مخصوص خاک، فاصله بين ميل مهارها و مدول الاستيک باتوجه مطالعات انجام شده انتخاب شد وبه جز پارامتر اخير بقيه پارامترها براي استفاده در آناليز رگرسيون چندگانه و مدلسازي توسط شبکه عصبي مصنوعي مورد استفاده قرار گرفتند. نتايج نشان داد که بهترين مدل رگرسيوني که مي توان ارائه داد، همبستگي بين مقادير اندازه گيري شده و پيش بيني شده برابر94% است. همچنين ضريب همبستگي 99% بدست آمده از شبکه عصبي نشان داد که شبکه ي عصبي ابزار قدرتمندتري در شناخت روابط بين متغيرها و پيش بيني ضريب ايمني است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی