Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Sayed Nader Shetab bushehri
علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما) سيدنادر شتاب بوشهري (استاد مشاور)
 
STUDENT
Amir Khakbaz
امير خاکباز

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390

TITLE

Designing bus-based park and ride system
Traort plays an important role in each economy. Urban transit, as an important part of the transit system, provides services for the movement of goods and passengers between various origins and destinations in the urban area. Public traort is an integral component of urban transit system and its importance for people who do not have personal vehicles is more than others. Since a high percentage of population living in urban areas, appropriately designed public traortation network can lead to more satisfaction, reduce costs and increase the quality of life in cities. Decision-making in the field of urban transit network design includes three levels of strategic, tactical and operational. In most medium and large cities, it is tried to make optimal use of park and ride facilities along with public transit. In this study, it is aimed to develop a two phased approach for designing bus based park and ride system. In the first phase, park and ride facilities are located in the periphery of Central Business District (CBD) area. Then, urban bus routes are designed from park and ride facilities, as origin, to the CBD area, as destination. Urban bus routing model is developed based on key factors such as "the maximum use of existing routes" and "threshold deviation from the straight line". Also, three scenarios are presented that allow designers to consider their priorities in designing bus based park and ride system. By using the two phased approach, it is possible to locate park and ride facilities and route urban busses. In addition, balanced location of park and ride facilities, analysis of park and ride capacities and analysis of fixed investment to achieve the desired level of demand coverage are some of another benefits of the developed approach. Test problems show that the hybrid metaheuristic algorithm can solve large problems in less time than exact methods and get high quality answers. Finally, the developed approach was used to design bus based park and ride system in Isfahan.
چکيده حمل ونقل همگاني جزء جدايي ناپذير از سيستم حمل ونقل شهري است و اهميت آن براي افرادي که وسيله نقليه شخصي در اختيار ندارند بيش از سايرين است. از آنجايي که درصد بالايي از جمعيت جوامع مختلف در نواحي شهري ساکن مي باشند، طراحي مناسب شبکه حمل ونقل همگاني مي تواند موجب رضايتمندي بيشتر، کاهش هزينه ها و افزايش کيفيت زندگي در شهرها گردد. تصميم گيري در زمينه طراحي شبکه حمل ونقل شهري شامل سه سطح استرتژيک ، تاکتيکي و عملياتي مي باشد. در اغلب شهرهاي متوسط و بزرگ سعي مي شود تا در کنار سيستم حمل ونقل همگاني استفاده مطلوبي از تسهيلات پارک - سوار بعمل آيد. در اين تحقيق، توسعه راهکار دومرحله اي طراحي سيستم پارک - سوار مبتني بر اتوبوس مورد توجه بوده است. در مرحله اول از اين راهکار، مکان مناسب استقرار تسهيلات پارک - سوار در پيرامون مرکز تجاري شهر مشخص مي شود. با در نظر گرفتن موقعيت هر يک از اين تسهيلات، مسير اتوبوس هاي درون شهري از مبدا پارک - سوار به مقصد مرکز تجاري در مرحله دوم تعيين مي گردد. مدل مسيريابي اتوبوس ها بر پايه فاکتورهاي کليدي مانند "حداکثر استفاده از مسيرهاي موجود" و "آستانه انحراف از خط مستقيم" توسعه مي يابد که در ادبيات موضوع کمتر بدان پرداخته شده است. همچنين، سناريوهاي سه گانه معرفي شده اين امکان را به طراح مي دهند تا با در نظر گرفتن اولويت خود، اقدام به طراحي سيستم پارک - سوار نمايد. پس از توسعه مدل، يک الگوريتم فراابتکاري ترکيبي جهت حل مدل در ابعاد واقعي ارائه گرديد. نتايج بدست آمده نشانگر آن است که حل مدل دو مرحله اي علاوه بر تعيين مکان پارک - سوارها و مسيريابي اتوبوس ها، مي تواند در توزيع جغرافيايي متوازن اين تسهيلات بر روي شبکه حمل ونقل، تحليل ظرفيت پارک - سوارها و آناليز سرمايه گذاري ثابت براي دست يافتن به سطح مورد نظر از جذب زمان - سفر شبکه، مورد استفاده قرار گيرد. همچنين، مسائل نمونه حل شده بخوبي بيانگر آن هستند که الگوريتم فراابتکاري ترکيبي قادر است مسائل با ابعاد بالا را در زماني بسيار اندک در مقايسه با روش بهينه حل نموده و به جواب هاي باکيفيتي دست يابد. از سويي ديگر، مقايسه نتايج GACO با GA و ACO بر کارايي روش حل توسعه يافته دلالت دارد. در نهايت، راهکار دومرحله اي توسعه يافته جهت طراحي سيستم پارک - سوار در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفت که نتايج عددي بيانگر قابليت کاربرد مدل توسعه يافته در شرايط واقعي مي باشند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی