Skip to main content
SUPERVISOR
Jamshid Parvizian,Behrooz Arbab shirani
جمشيد پرويزيان (استاد مشاور) بهروز ارباب شيراني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maysam Chehrazad
ميثم چهرآزاد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Knowledge Business Strategy Development In Electronic Cyber Space Case study: Engineering consultant Company
Companies looking for a long term success in a competition, usually clear their goals, formulate some strategies and develop a strategy implementation plan to achieve the goals. According to recent developments about knowledge creation and storage, transforming knowledge to a product and selling in a market has been noticed. However, one can hardly find about special characteristics of knowledge as a product, business strategy formulation for a knowledge supplier business, and customized and specified business models for knowledge provider businesses in literature. In this research, a business strategy formulation model, for a virtual organizational knowledge provider in cyber space is developed. The model is based on the popular Product Life Cycle model. The market space is the Internet/intranet and organizational knowledge is considered as the product. In the proposed model, twelve distinct curves have induced based on the The developed model has been used for strategy formulation in a management consultant company. Knowledge products and the customers have identified and the value aspects in both the customer and the stockholder point of view have defined and clarified. The two identified knowledge types were both in early stages of the “Introduction” part of their life cycles, based on the strategic analysis performed. Consequently, the “ Alliance ” e-business model has been accepted as the suitable e-business model for the knowledge provider virtual business. Also, the CEO found fifteen out of nineteen proposed business strategies, suitable for the department of consider.
سازمان‌هايي که در بلند مدت به دنبال موفقيت در فضاي رقابتي هستند، اهداف بلند مدت خود را واضح مي‌کنند، استراتژي‌هاي خود را براي رسيدن به آنها مشخص و برنامه‌اي براي اجراي استراتژي‌ها و تحقق اهداف خود تدوين مي‌نمايند. با مطرح شدن بحث توليد و ذخيرة دانش، امکان عرضة آن به عنوان يک محصول مورد توجه قرار گرفته است. با اين وجود ويژگي‌هاي خاص محصول دانش، تدوين استراتژي کسب و کار ـ به ويژه يک کسب و کار الکترونيکي ـ عرضه کنندة دانش، و مدل‌هاي مختص کسب و کارهاي عرضه کنندة محصول دانايي، هنوز مطلبي در ادبيات ديده نمي‌شود. در اين پژوهش مدلي براي تدوين استراتژي کسب و کار، براي کسب و کار مجازي عرضة دانش سازماني در فضاي سايبر معرفي شده است. اين مدل شکل اصلاح شدة مدل کلاسيک تحليل چرخة عمر محصول است، که در آن اينترنت/اينترانت به عنوان محيط بازار و دانش يک سازمان حقيقي به عنوان محصول در نظر گرفته شده است. در مدل ارائه شده، از روي منحني کلاسيک چرخة عمر محصول و بر اساس ديدگاه ارزش، 12 منحني استنتاج شده است که در هر منحني، ارزش براي دو گروه ذينفعان سازمان (مشتريان و سهامداران)، از سه جنبة پولي، غير پولي و زماني جايگزين مفهوم «درآمد حاصل از فروش محصول» شده است. بر مبناي مدل اصلاح شده و با انجام تحليل استراتژيک، استراتژي‌ها و نيز مدل‌هاي کسب و کار الکترونيک مناسب عرضة دانايي در فضاي مجازي معرفي شده است. مدل ارائه شده در يک واحد سازماني از يک شرکت مشاورة مديريت مورد استفاده قرار گرفت. پس از شناسايي محصول دانايي در اين واحد و مشتريان اين دانايي‌ها، ارزش از ديدگاه مشتري و سهامدار شرکت تعريف شد. بر اساس تحليل استراتژيک انجام شده، هر دو نوع دانايي در ابتداي دورة «معرفي» عمر خود قرار دارند. بر اين اساس مدل کسب و کار الکترونيکي «همکاري» به عنوان مدل مناسب براي کسب و کار مجازي عرضة دانايي، و نوزده استراتژي کسب و کار به مديريت شرکت پيشنهاد شد که پانزده استراتژي توسط وي پذيرفته شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی