Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Ghasem Moslehi
سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد مشاور) قاسم مصلحي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohamad Reisi Nafchi
محمد رئيسي نافچي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Nowadays, by intensifying competition in the air traort market, active companies in this field, understand that managing costs to reduce final prices is nessecary for maintaining their market share. During the past few decades, one of the cases that have found many applications in solving related problems in this industry, are mathematical modeling tools. Therefore, researchers by using these tools and focusing on airline scheduling problems, try to reduce costs and increase airlines profits. In this thesis, first, concepts and literature of main problems in the airline scheduling have been reviewed and then crew pairing problem literature has been studied in more details. The main reason of the importance of this problem is the second position of crew costs in the expenses list of companies. First, crew pairing problem has been modeled in the form of set partitioning problem and due to Keywords: Airline scheduling, crew pairing, column generation, shortest path with resource constraints
چکيده امروزه با تشديد رقابت در بازار حمل و نقل هوايي، شرکت‌هاي فعال در اين عرصه به ضرورت مديريت هزينه‌ها جهت کاهش قيمت تمام شده و در نتيجه حفظ بازار خود پي برده‌اند. يکي از مواردي که طي چند دهه‌ي گذشته کاربرد بسياري در حل مسائل مربوط به اين صنعت پيدا کرده، ابزارهاي مدل‌سازي رياضي است. لذا پژوهشگران با استفاده از اين ابزارها و تمرکز بر روي مسائل زمان‌بندي خطوط هوايي سعي در کاهش هزينه‌ها و يا افزايش سود شرکت‌هاي هواپيمايي دارند. در اين پايان نامه ابتدا مروري کلي بر مفاهيم و ادبيات موضوع مسائل اصلي مطرح در زمان‌بندي خطوط هوايي انجام شده و سپس ادبيات موضوع مسئله‌ي چرخش خدمه با جزئيات بيشتري مورد بررسي قرار گرفته است. دليل اصلي اهميت اين مسئله، جايگاه دوم هزينه‌هاي مربوط به خدمه در فهرست ميزان هزينه‌هاي شرکت‌ها است. ابتدا مسئله‌ي چرخش خدمه در قالب مسئله‌ي افراز مجموعه مدل شده و به دليل قرار گرفتن آن در زمره مسائل با ابعاد بزرگ از رويه‌ي توليد ستوني براي حل آزادسازي خطي مدل افراز مجموعه استفاده مي‌شود. در اين تحقيق تمرکز بر روي حل زيرمسئله‌ي توليد ستوني است. لذا براي حل آن دو الگوريتم بر مبناي الگوريتم‌هاي کوتاهترين مسير با محدوديت منابع با عنوان SPRCF و SPRCD ارائه گرديده است. سپس کارآيي آنها بر روي مسائل نمونه بررسي شده و نتايج به دست آمده با يک روش موجود در ادبيات موضوع مسئله‌ي چرخش خدمه مقايسه شده است. نتايج حاکي از کارآيي مناسب الگوريتم‌هاي ارائه شده در حل مسائل مي‌باشد، به طوري که مسائل با ابعاد بزرگ‌تر و نيز در زمان کمتر نسبت به روش موجود در ادبيات موضوع، حل شده‌اند. در کل مسائل تا ابعاد 632 پايه‌ي پروازي توسط الگوريتم‌هاي ارائه شده قابل حل است. کلمات کليدي زمان بندي خطوط هوايي، چرخش خدمه، توليد ستوني، کوتاهترين مسير با محدوديت منابع

ارتقاء امنیت وب با وف بومی