Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani,Ghasem Moslehi
ناصر ملاوردي اصفهاني (استاد مشاور) قاسم مصلحي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Fazeli
مهدي فاضلي کبريا

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Customer order acceptance and scheduling
Restriction of manufacturing resources, as the challenges facing manufacturers, allows them to survive in the current competitive environment, available resources devoted to the best possible to maximize additional value. In literature review related to Operation Sequencing Theory problem, problem as to simultaneous decision making about orders acceptance or reject and scheduling them, it’s referred to as an order acceptance and scheduling problem. In this thesis, acceptance and orders scheduling problem has considered with existing a set of customers which have number of order and it’s assumed that acceptance a customer means accepting all its orders and reject one means rejecting all its orders while each customer order has a specific due date. Also, benefit of acceptance and performing order of each customer considered as total revenues of orders minus their lateness. The aim of this problem to find a set of customers accepted that leads to maximize profit. First efficient solutions in order to decrease computation amount of objective function, using problem properties. Then an algorithm has been proposed by presenting two theorems, to decide accepts or rejects some of customers and decrease problem dimensions. This algorithm, in many cases, decreases considerably problem dimensions. A heuristic and mathematic model in order to obtain desirable solution in the short time and an upper bound which exhibits better performance by rising problem dimensions, other achievements of this thesis is considered. In all these cases, the branch and bound method with the three dominant rules are used for decreasing search space. Number of 1350 problems up to 50 customers randomly generated and computational results show that 95 percent of these problems have solved in reasonable time and found optimal solution
چکيده محدوديت منابع به عنوان چالشي در پيش روي توليدکنندگان، آنها را وادار مي‌سازد تا به منظور بقا در فضاي رقابتي کنوني، منابع موجود را در بهترين حالت ممکن صرف نمايند تا حداکثر ارزش افزوده را ايجاد نمايند. لذا در واحدهاي توليدي که بر مبناي استراتژي ساخت بنابر سفارش عمل مي‌نمايند، در هنگام مواجهه با يک سفارش جديد، نياز است تا پس از بررسي ظرفيت واحد توليدي و ميزان حجم کاري در جريان، امکان سود آوري سفارش مذکور بررسي و در مورد پذيرش و يا رد آن تصميم‌گيري شود. علاوه بر اين با توجه به موعد تحويل مقرر که در هنگام مذاکره با مشتري بر سر آن توافق گشته است، برنامة زمان‌بندي سفارش‌هاي پذيرفته شده بايد تعيين گردد. در ادبيات مربوط به مسائل تئوري توالي عمليات از مسائل مرتبط با تصميم‌گيري همزمان در مورد پذيرش و يا رد سفارش‌ها و زمان‌بندي آنها با عنوان مسئلة پذيرش و زمان‌بندي سفارشات ياد مي‌شود. در اين پايان‌نامه مسئلة پذيرش و زمان‌نبدي سفارش‌ها با وجود مجموعه‌اي از مشتري‌ها که هر کدام تعدادي سفارش را با خود به همراه خواهند داشت در نظرگرفته شده و فرض شده است که پذيرش يک مشتري به معني پذيرش همة سفارش‌هاي او و رد مشتري به معني رد همة سفارش‌هاي اوست. هر سفارش مشتري داراي يک موعد تحويل خاص به خود است. سود حاصل از پذيرش و انجام سفارش‌هاي هر مشتري نيز به صورت مجموع درآمد سفارش‌ها منهاي مغايرت وزني بين زمان تکميل و موعد تحويل سفارش‌هاي او در نظر گرفته شده است. هدف از حل مسئلة يافتن مجموعه‌اي از مشتري‌هاي پذيرفته شده است که منجر به بيشينه شدن سود مي‌گردد. در ابتدا با استفاده از خصوصيات مسئله، راهکاري کارآ جهت کاهش ميزان محاسبات تابع هدف به دست آمده است. سپس با استفاده از دو قضيه، الگوريتمي جهت تصميم‌گيري در خصوص پذيرش و يا رد برخي از مشتري ها و کاهش ابعاد مسئله توسعه داده شده است. اين الگوريتم در بسياري از مواقع ابعاد مسئله را به صورت قابل ملاحظه اي کاهش مي‌دهد. يک روش ابتکاري و يک مدل رياضي به منظور دست‌يابي به جواب مطلوب در زماني اندک و يک حد بالا که با بالا رفتن ابعاد مسئله عملکرد بهتري از خود به نمايش مي‌گذارد، از ديگر دست‌آوردهاي اين پايان‌نامه به حساب مي‌آيند. تمام اين موارد در قالب روش شاخه و کران به همراه سه اصل غلبه جهت کاهش فضاي جست‌وجو به کار برده شده‌اند. تعداد 1350 مسئله تا ابعاد 50 مشتري، به صورت تصادفي توليد شده‌اند و نتايج محاسباتي نشان مي‌دهد که 95% از اين مسائل در مدت زمان معقول حل شده و جواب بهينة آنها پيدا شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی