Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Ali Shahandeh nookabadi
سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد مشاور) علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nahidsadat Majlesinasab
ناهيدسادات مجلسي نسب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Designing a Hub Location Model to Maximize Expected Coverage of Demand
Nowadays, postal networks, air traortation systems and tourism companies use Hub Maximal Covering Model in order to benefit its economies of scale and optimal flow covering between origins and destinations. But, some hub nodes get congested specially in peak hours and this lead to improper covering and consequently an inefficient hub-and-spoke network. Common Hub Maximal Covering Models could not prevent this undesirable event. These models suppose that hub nodes always are available and there are an infinite number of servers for each hub. In order to handle this problem, this study considers hub nodes as an M/M/C queuing system, individually. Then, three Maximum Expected Hub Covering Location Models are presented, in which busy probability of hub nodes is considered. In the first model, busy probabilities of the servers are considered equal and the number of servers in different hubs is the same. In order to strengthen the model, the second model is presented which supposes busy probabilities and the number of servers in different hubs is not the same and given. This model uses the current number of servers in the hubs and might not be optimal to service the network. Finally, the third model is presented which determines the optimal number of servers considering various busy probabilities for servers in different hubs. Since the proposed models are NP-hard two Metaheuristic algorithms based on Genetic Algorithm and Tabu Search are developed. Computational results on the US domestic air traortation network in 2011 peak hour show that, in addition to covering radius, busy or free probability of servers has an important effect on locating hubs and allocating non-hubs to hubs. Also, computational results on the US domestic air traortation network show the proposed algorithms are efficient and can give near optimal solutions in a short time.
چکيده امروزه، شبکه هاي پستي، شرکت هاي حمل ونقل هوايي و شرکت هاي گردشگري از مدل بيشينه پوشش هاب به منظور بهره مندي از صرفه هاي اقتصادي حمل و نقل انبوه و پوشش بهينه جريان بين مبادي و مقاصد استفاده مي کنند. ولي برخي نقاط هاب به دليل تمرکز جريان، به ويژه در ساعات اوج دچار تراکم شده و اين امر منجر به عدم پوشش مناسب و در نتيجه کارا نبودن شبکه هاب و کمان مي شود. مدل هاي معمول بيشينه پوشش هاب به تنهايي قادر به پيشگيري از اين رخداد نامطلوب نيستند. در اين مدل ها فرض شده است که هاب ها همواره در دسترس هستند و به تعداد نامحدود سرويس دهنده در آن ها وجود دارد. در اين پژوهش جهت رفع اين مشکل، هر يک از هاب ها بطور مجزا به صورت يک سيستم صف M/M/c در نظر گرفته مي شود. آن گاه سه مدل مکان يابي بيشينه پوشش موردانتظار هاب ارائه مي گردد که در همه آن ها احتمال مشغول بودن هاب ها لحاظ شده است. در مدل اول احتمال اشتغال براي همه سرويس دهندگان و تعداد سرويس دهندگان در همه هاب ها يکسان در نظر گرفته مي شود. به منظور قوي تر شدن مدل و نزديک تر شدن آن به واقعيت، مدل دوم ارائه مي گردد که در آن احتمال اشتغال و تعداد سرويس دهندگان در هاب هاي مختلف، متفاوت و داراي مقدار از پيش تعيين شده است. اين مدل از تعداد سرويس دهندگاني که در حال حاضر در هر هاب موجود است استفاده مي کند و ممکن است در شرايط واقعي اين تعداد براي خدمت رساني بهينه نباشد. از اين رو مدل سوم ارائه مي گردد که با در نظر گرفتن احتمال اشتغال متفاوت براي سرويس دهندگان در هاب هاي مختلف، تعداد بهينه سرويس دهندگان در هر هاب را نيز تعيين مي کند. بدليل اينکه مدل هاي ارائه شده از نظر پيچيدگي از دسته مسائل سخت مي باشند، دو الگوريتم فراابتکاري ژنتيک و جستجوي ممنوعه براي حل آن ها ارائه مي گردد. نتايج حاصل از حل مدل هاي ارائه شده بر روي شبکه حمل ونقل هوايي داخلي ايالات متحده آمريکا در ساعت اوج سال 2011 نشان مي دهد که در مسئله بيشينه پوشش هاب علاوه بر شعاع پوشش، احتمال مشغول و يا آزاد بودن سرويس دهندگان نيز تاثير بسزايي در انتخاب هاب ها و تخصيص نقاط غيرهاب به هاب ها دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی