Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضي راستي برزکي (استاد مشاور) سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Parinaz Esmaeili
پريناز اسماعيلي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Pricing, Service and Co-op Advertising Decisions in a Manufacturer-Retailer Supply Chain with Nash, Stackelberg-Retailer, and Cooperative Games
Pricing, Service and Co-op Advertising Decisions in a Manufacturer-Retailer Supply Chain with Nash, Stackelberg-Retailer, and Cooperative Games
چکيده امروزه با توجه به رقابتي بودن بازار کالا و خدمات، شرکت هاي ارائه دهنده ي کالا و خدمات براي جلب مشتريان بيشتر، از سياست هاي مختلفي مانند تبليغات و خدمات پس از فروش استفاده مي کنند. بقيمت گذاري مناسب نقش مهمي در فروش و سود سازمان دارد. شرکت هاي خودروسازي و توليدکننده ي لوازم الکترونيکي نمونه هايي از اين شرکت ها مي باشند. با توجه به ماهيت رقابتي در اينگونه مسائل، مانند هر مسئله رقابتي ديگر، براي اتخاذ تصميم هاي مناسب از نظريه بازي ها استفاده مي شود. در اين مسئله، يک زنجيره تأمين دو سطحي شامل يک توليدکننده و يک خرده فروش در نظر گرفنه شده است که قيمت گذاري، ميزان تبليغات و خدمات پس از فروش هر يک از اعضا، روي تقاضاي مشتريان اثرگذار است. تبليغات در نظر گرفته شده در اين پايان نامه از نوع تبليغات مشارکتي است. در تبليغات مشارکتي توليدکننده براي تشويق خرده فروش به انجام تبليغات بيشتر و در نتيجه افزايش سود اعضا، درصدي از مخارج تبليغاتي وي را مي پردازد. به اين درصد، نرخ مشارکت گفته مي شود. اين مسئله حالت هاي مختلف تعاملات بين يک توليدکننده ويک خرده فروش را درنظر گرفته است. حالتي که هر دو عضو قدرت يکساني داشته باشند، حالتي که قدرت يکي از اعضا بيش از ديگري باشد و حالتي که اعضا براي بيشينه کردن سود کل زنجيره با يکديگر همکاري مي کنند. در بازي هاي همکارانه براي تقسيم سود حاصل، از مدل هاي چانه زني استفاده مي شود. نکته ي مهمي که اين مطالعه را از مطالعات ديگر متمايز مي کند اين است که اگر چه تا کنون مطالعات زيادي در زمينه ي بررسي و هماهنگي همزمان قيمت گذاري و تبليغات مشارکتي و همچنين قيمت گذاري و خدمات پس از فروش صورت گرفته است ولي اطلاعات چنداني در زمينه ي بررسي اثر توأم اين سه سياست روي تقاضاي مشتري در دسترس نيست. لذا اين تحقيق به بررسي و هماهنگي همزمان اين سه سياست مي پردازد تا با نگرشي جديد يک گام در جهت نزديکتر شدن به شرايط دنياي واقعي برداشته شود. در اين مطالعه سياست هاي بهينه در هر بازي و سود اعضاي زنجيره و کل سيستم باهم مقايسه شده است. نتايج حاصل نشان مي دهد سود تک تک اعضا و کل سيستم در بازي استاکلبرگ-خرده فروش نسبت به ديگر بازي هاي بررسي شده بيشترين مقدار را دارد و در بازي همکارانه، بيشترين سود کل سيستم نسبت به دو بازي غيرهمکارانه حاصل مي شود. قيمت در بازي استاکلبرگ-خرده فروش و همکارانه برابر مي باشد و بازي نش بيشترين قيمت را در ميان بازي هاي بررسي شده دارد. حجم تبليغات در بازي همکارانه بيشترين مقدار و در بازي نش کمترين مقدار را دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی