Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سيدنادر شتاب بوشهري (استاد راهنما)
 
STUDENT
Narges Rafiei Foroushani
نرگس رفيعي فروشاني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Changing The Set Of Urban Streets To One-Way, A Policy To Reduce Congestion In Selected Area Of The City Case Study: Isfahan
Congestion in urban areas is a major problem and imposes huge costs to society. Congestion is a consequence of increased traffic flow in certain locations of large cities. Those locations are normally historical, recreational, or touristic sites, which attract a lot of people. Nowadays, travel demand growth rate has surpassed traortation facility supply growth rate. Thus, "predict and provide" is no longer a valid approach to solve traortation problems, rather Traortation Demand Management is a popular approach. A common method to mitigate congestion is to implement one-way streets. This method provides the ability to prevent congestion by managing traffic flow through network. The aim of this thesis is to find a good selection of urban streets to be one-way, to prevent congestion in areas of interest. The selected streets should then carry the minimum through traffic and mostly serve attracted trips to that certain area of interest. Also, turning two-way streets to one-way should pose minimum impact on total travel time of the city network. Therefore, this thesis introduces some indexes to identify important streets to be one-way. Next, different scenarios are made to combine variety of those selections. Total network travel time and the local travel time for the area of interest are then calculated for each scenario. Eventually, since we have two objective functions, we apply multi-objective decision making approach to achieve the best scenario. The algorithm is applied to Sioux Falls network and results are analyzed. Also to present if the mentioned algorithm is functional on major traort large network, it was run on Isfahan traort network. According to experts, selected area that was diagnosed is the banks of Zayanderud River and the best streets to divert the traffic from Zayanderud’s side roads were obtained Motahari St. and Lonban Mosque St.
چکيده ترافيک به عنوان يکي از مشکلات اصلي مناطق شهري، روزانه هزينه هاي زيادي را به جامعه تحميل مي کند. پديده هايي چون آلودگي هوا، مصرف انرژي و تاخير وارده بر افراد در ترافيک به عنوان فراگيرترين هزينه ها گزارش شده اند. يکي از اثرات افزايش ترافيک شهري، شلوغي مناطق مختلفي در شهرها است که به دلايل خاصي اين مناطق مورد اهميت مي باشند. مناطقي همچون مناطق تاريخي، مناطق تفريحي همچون کناره ي رودخانه ها و ... . شلوغي ترافيکي در اين مناطق باعث کاهش شاخص کيفيت زندگي در اين شهرها مي گردد و در نتيجه مديريت هاي شهري را به تلاش در جهت جستجوي راهکارهاي برون رفت از اين معضلات وا مي دارد. امروزه بدليل پيشي گرفتن نرخ رشد تقاضاي سفر از نرخ عرضه تسهيلات حمل و نقلي در شهرها، رويکرد “پيش بيني و تدارک” به عنوان راه حل مسئله حمل و نقل, اعتبار خود را از دست داده، و رويکردهاي مديريت ترافيک از اقبال بالايي برخوردار گشته است. فراگير شدن مديريت ترافيک در کلانشهرهاي دنيا موجب پيدايش سياست ها و برنامه هاي مختلفي در جهت تکامل آن ها شده است. روش هاي مديريت تقاضا و عرضه ي حمل و نقل در سال هاي اخير از گسترش چشمگيري برخوردار بوده است. يکي از روش هاي کاهش ترافيک در مناطق خاص شهري به کمک يکطرفه کردن مجموعه اي از خيابان هاي شبکه شهري حادث مي شود. يکطرفه کردن خيابان ها طرحي است که مي تواند باعث ممانعت از ورود وسايل نقليه به مناطق خاص شهري و هدايت ترافيک به ديگر مناطق گردد. هدف از اين پايان نامه، انتخاب مجموعه اي از خيابان هاي شبکه شهري جهت يکطرفه کردن با هدف خلوت نمودن مناطقي خاص در شهر است. اين خيابان ها به گونه اي انتخاب مي شوند که سفرهاي گذري از آن مناطق خاص را تا حد امکان کاهش داده و باعث خلوت شدن خيابان ها در آن مناطق خاص بشوند. همچنين انتخاب اين خيابان ها مي بايست به گونه اي باشدکه کمترين ميزان افزايش در کل زمان سفر در شبکه را ايجاد نمايد و پيامدهاي اجتماعي زيادي را به همراه نداشته باشد. بدين منظور در اين پايان نامه، شاخصي براي يافتن خيابان هاي مهم جهت يکطرفه شدن تعريف شده است. سپس سناريوهايي از ترکيب اين خيابان هاي مهم جهت يکطرفه کردن در شبکه ساخته شده و کل زمان سفرها در شبکه و همچنين براي آن منطقه خاص بدست آمده است. براي انتخاب سناريوي برتر، به علت وجود دو تابع هدف در مسئله، از ابزارهاي تصميم گيري چندهدفه استفاده شده و در نهايت با رعايت ملاحظات اجتماعي، سناريو ي بهينه خيابان ها جهت يکطرفه شدن معرفي شده است. اجراي الگوريتم انتخاب خيابان هاي يکطرفه، بر روي شبکه خياباني سايوکس فالز، نتايجي معقول را به همراه داشت. همچنين براي نشان دادن اجرايي بودن الگوريتم فوق الذکر در ارتباط با شبکه هاي بزرگ، الگوريتم ياد شده بر روي شبکه حمل و نقل شهر اصفهان اجرا شد. طبق نظر کارشناسان، منطقه ي خاص در اصفهان حاشيه زاينده رود تشخيص داده شد و بهترين خيابان ها براي تغيير جهت، بمنظور خلوت سازي حاشيه زاينده رود، خيابان هاي شهيد مطهري و مسجد لنبان بدست آمد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی