Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Zeinal Hamadani
علي زينل همداني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sepideh Eskandari
سپيده اسکندري دورباطي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Investigating the effect of human factors on warranty cost under sales delay conditions
Warranty is a contractual obligation incurred by a manufacturer (vendor or seller) in connection with the sale of a product. In board terms, the purpose of warranty is to establish liability in the event of a premature failure of an item or the liability of the item to perform its intended function. One of the commonly used warranty policies, especially for electronic and mechanical products is free replacement warranty (FRW). Under FRW, the warrantor agrees to repair or replace any failed item up to time W (the length of the warranty period), from the time of purchase, at no cost to the costumer. An effective warranty servicing strategy is essential in reducing manufacturer’s warranty servicing costs and increasing profits from product sales. Warranty claims are not always due to product failures. They can also be caused by human factors. A model is proposed to investigate the effect of human factors on warranty cost under sales delay conditions. The model is considered under two types of failures, namely fatal failures and intermittent failures and two types of human factors. Also the case of sales delay is considered in this model. Finally, the proposed model is evaluated by a numerical example.
چکيده: ضمانت نامه يک تعهد قراردادي است که توليدکننده يافروشنده درازاي فروش يک محصول به يک خريدار،بر عهده مي hy;گيرد. به بيان ديگر،هدف از ضمانت نامه پديدآوردن گونه اي مسئوليت دربازه زماني معين براي توليدکننده و فروشنده است.زماني که يک قطعه خراب مي شود، توليدکننده بنا به سياست تعميري که پيشاپيش در نظر گرفته است اقدام به تعمير يا جايگزيني قطعه معيوب مي کند.نقش ضمانت نامه در دنياي صنعتي و تجاري به عنوان يک سرمايه گذاري سودآور ، به سرعت در حال افزايش مي باشد ، اين نقش چه از بعد ترغيب مشتري و چه از بعد چتر حمايتيخصوصا برايکالاهاي پيچيده و گران قيمت از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد.از ديدگاه توليدکننده و فروشنده ضمانت نامه ،مهم ترين جنبه ضمانت نامه ، هزينه هايي است که پس از تعهد ضمانت نامه به دنبال خواهد آمد. اين هزينه، تعيين کننده خط مشي ها و تصميماتي است که بر طبق آن ها توليدکننده ، ضمانت نامه را به مشتري پيشنهاد مي کند.در اتخاذ خط مشي سودآورتر و مفيدتر براي مشتري ، تجزيه و تحليل هزينه هادر قالب يک مدل کمي امکان پذير مي باشد. توليدکنندگان براي حداقل سازي هزينه هاي توليدي-پشتيباني و حداکثر کردن ميزان رضايت مشتري از محصول ارائه شده با ضمانت نامه درصدد يافتن يک استراتژي کارا هستند. دوره تاخير در فروش به معناي بازه زماني از تاريخ توليد محصول تا تاريخ فروش آن مي باشد. يکي از مهم ترين دلايل ايجاد اين دوره، مشخص نبودن تاريخ دقيق فروش محصول است. تحقيق پيش رو ،مدل سازي در جهتبررسي هزينه هاي ناشي از ادعاهاي ضمانت نامه در شرايط فروش با تاخير محصول و تحت تاثيرعوامل انساني مي باشد.اين مدل دو نوع عامل انساني که در هزينه هاي نهايي تاثير گذاشته ، دو نوع شکست مخرب و متناوب و شرايط فروش با تاخير را در نظر گرفته است. در بخش اول مدل پيشنهادي ،يک مدل رياضي براي هزينه هاي ايجاد شده در شرايط فروش با تاخير تحت دو نوع شکست و دو عامل انساني ذکر شده ارائه مي شود و در بخش دوم ، سه مدل هزينه يابي که ترکيب عوامل انسانيو دو نوع شکست بوده ارائه مي شود نهايتا تلاش شده که بهترين مدل ترکيبي در جهت هزينه يابي ادعاهاي ضمانت نامه تحت شرايط فروش با تاخير و تاثير عوامل انساني ارائه شود. در پايان با بررسييک مثال عددي با توزيع ها و پارامترهاي مختلف ، نتايج ارائه مي شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی