Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohsen Zamani babgohari
محسن زماني بابگهري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

A Novel Bi-Objective Model for Fleet Size and Mix Green Inventory Routing Problem And Development of Quantum Evolutionary Algorithm For Solving Approach
Traort a substantial part of each nation's gross domestic product allocated to one of the largest consumers of oil products considered. In recent years, many efforts have been made to reduce greenhouse gas emissions by vehicles. As the use of petroleum products caused by greenhouse gas emissions, reducing the use of these products can make a major contribution to reducing pollution. Traort is one of the main elements of the logistic and inventory routing problem one of the most important issues in this field. In this problem, distribution and inventory management decisions taken together. Today, usually by the use of several different properties and assess the composition of the fleet, while reducing inventory costs and routing decisions may be appropriate. In this thesis provided A Novel Bi-Objective Model for Fleet Size and Mix Green Inventory Routing Problem. The proposed model aims to minimize the emissions and minimizing, fleet composition, routing and inventory costs. This model offers a choice of puts it in the hands of decision-makers, and will be flexible in making decisions. Also can be used in different circumstances that may be out of control is effective. According to NP-hard presented model, Quantum multi-objective Evolutionary Algorithm is proposed. In order to investigate the proposed algorithm results with the results of the exact solution (Epsilon Constraint) and Non Dominated Sorting Genetic Algorithm are compared. The results showed performance of the proposed algorithm is better .
چکيده حمل‌ونقل بخش قابل‌توجهي از توليد ناخالص ملي هر کشوري را به خود اختصاص مي‌دهد و يکي از بزرگ‌ترين مصرف‌کنندگان محصولات نفتي به شمار مي‌آيد. در سال‌هاي اخير تلاش زيادي براي کاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي توسط وسايل نقليه صورت گرفته است. ازآنجايي‌که استفاده از محصولات نفتي باعث توليد گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود، کاهش استفاده از اين محصولات مي‌تواند کمک بزرگي به کاهش آلودگي نمايد. حمل‌ونقل يکي از عناصر اصلي لجستيک است و مسئله مسيريابي موجودي يکي از مهم‌ترين مسائل مطرح در اين حوزه است. در اين مسئله تصميمات مربوط به توزيع و مديريت موجودي باهم اتخاذ مي‌شود. امروزه معمولاً امکان استفاده از چندين نوع وسيله با ويژگي‌هاي متفاوت وجود دارد و بررسي و انتخاب بهترين ترکيب ناوگان، در کنار کاهش هزينه هاي موجودي و مسيريابي مي‌تواند باعث اتخاذ تصميمات مناسب گردد. در اين پايان‌نامه يک مدل جديد دو هدفه مسئله مسيريابي موجودي سبز با ناوگان ناهمگن ارائه مي گردد. در مدل ارائه‌شده اهداف به ترتيب کمينه کردن ميزان انتشار آلاينده‌ها و کمينه‌سازي هزينه هاي ترکيب ناوگان حمل، مسيريابي و موجودي است. ارائه اين مدل گزينه‌هاي متنوعي از مسئله در اختيار تصميم‌گيرندگان قرار مي‌دهد؛ و باعث انعطاف در تصميم‌گيري مي‌شود. همچنين مي‌تواند در شرايط مختلف که ممکن است غيرقابل‌کنترل باشد؛ مؤثر واقع شود. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح‌شده، الگوريتم تکاملي کوانتوم چندهدفه پيشنهاد مي‌گردد. به‌منظور بررسي الگوريتم پيشنهادي نتايج حاصل، با نتايج حاصل از حل دقيق مسئله (محدوديت اپسيلون تکامل‌يافته) و الگوريتم ژنتيک مرتب‌سازي نامغلوب مورد مقايسه قرار مي‌گيرند. نتايج نشان‌دهنده عملکرد مناسب و بهتر الگوريتم پيشنهادي است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی