Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Naser MollaverdiIsfahani
مهدي علينقيان (استاد مشاور) ناصر ملاوردي اصفهاني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Esmaeil Akhondi bajegani
اسماعيل آخوندي باجگاني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Traortation dedicates remarkable part of national gross production in every country and a large part of researches. One of the traortation problems is vehicle routing problem with backhaul in which vehicles departed from origin and on the way deliver required goods or products to the consumers and with the completion of visiting part or whole of them, on the way back can visit another part of consumers and pick up items from them and return to the origin. Often distribution of goods occurs in the urban areas and not considering traffic affect the quality of solution. In this thesis, for time dependent vehicle routing problem with backhaul a mathematical mixed integer model is presented to reduce travel time. In order to get closer this problem to the real world the First Input First Output (FIFO) assumption is considered. Considering the issue that the proposed problem is NP-hard, in order to optimally solve the proposed model, the Cplex solver is used for small-scale instances. Using large-scale instances, results of two suggested methods including variable neighborhood search, mat-variable neighborhood search Algorithms are compared. Results show that, mat-variable neighborhood search in terms of quality of solutions has better performance than other suggested algorithm. Finally in order to investigate the effectiveness of the proposed model, a case study in Qomeini-shahr was considered; results show about 19% reduction in travel time.
چکيده حمل ونقل بخش قابل توجهي از توليد ناخالص ملي هر کشور را به خود اختصاص مي دهد و بخش بزرگي از تحقيقات به پژوهش در اين حوزه اختصاص يافته است.از جمله مسائل مطرح در زمينه ي حمل ونقل، مسئله ي مسيريابي با حمل در بازگشت وسائط نقليه مي باشد که در آن وسائط نقليه با شروع حرکت از مبدأ در مسير رفت کالا و محصولات موردنياز مشتريان را به آن ها تحويل داده و با اتمام سرويس دهي به آن ها در مسير برگشت با مراجعه به عرضه کنندگان، اقلامي را از آن ها تحويل گرفته و به مبدأ اوليه باز مي گردانند.اغلب، توزيع محصولات در محيط شهري رخ مي دهد و عدم توجه به ترافيک بر کيفيت جواب ها تأثيرگذار است. در اين پايان نامه براي مسئله ي مسيريابي با حمل در بازگشت وابسته به زمان وسائط نقليه يک مدل رياضي عدد صحيح مختلط با هدف حداقل سازي زمان سفر ارائه گرديده است. جهت نزديک تر کردن مسئله به جهان واقع فرض اولين ورود-اولين خروج [1] نيز در مسئله درنظر گرفته شده است. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح شده به منظور حل بهينه ي مدل پيشنهادي از حل کننده ي سيپلکس [2] در ابعاد کوچک استفاده شده است. سپس از دو روش حل شامل الگوريتم جستجوي همسايگي متغير پيشنهادي، الگوريتم رياضي-ابتکاري جستجوي همسايگي متغير پيشنهادي به منظور حل مدل در ابعاد بزرگ استفاده گرديده است. با توجه به نتايج حاصله، الگوريتم رياضي-ابتکاري جستجوي همسايگي متغير پيشنهادي از نظر محاسباتي و کيفيت جواب ها از عملکرد بهتري نسبت به الگوريتم جستجوي همسايگي متغير پيشنهادي برخوردار مي باشد. درنهايت به منظور بررسي تاثير مدل پيشنهادي يک مطالعه موردي در شهرستان خميني شهر مورد بررسي قرار گرفت، نتايج نشان دهنده ي کاهش 19% در مدت زمان سفر وسيله نقليه مي باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی