Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Mahdi Alinaghian
سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد راهنما) مهدي علينقيان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mina Rezaeii kalantari
مينا رضائي کلانتري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Periodic vehicle routing problem and time dependent vehicle routing problem are among the most practical logistic problems. Periodic vehicle routing problem is specially observed in urban logistics, since sometimes the customers require fulfilling their needs along a significant time period, not at one time together. On the other hand, in spite of the time being an inseparable part of urban traortation system, an appropriate model for the combination of the two mentioned problems has not been proposed and the existing problem solutions for periodic routing are utilized without their time-dependence taken into consideration so far. The present study aims to combine the two periodic vehicle routing and time dependent vehicle routing problems. Since these two problems are not combined in the available literature, the mathematical model presented in this paper is the first model for this problem. Due to the considered problem being NP-hard, three meta-heuristic TabuSA, VNSRRT, and TabuRRT are for solving the mathematical model. After the mathematical model is solved, it is revealed that which visiting days are selected for each customer and how the vehicles are designated to existing routes during those days. The utilized data for solving the presented mathematical model via proposed algorithms are the existing standard periodic vehicle routing problem’s data. Finally, the numerical results of utilized data are compared with each other and the acquired results are investigated and analyzed. It was revealed from numerical results investigation that the two meta-heuristic TabuSA and VNSRRT algorithms are more efficient than TabuRRT algorithm.
چکيده مسأله مسيريابي وسيله نقليه دوره اي و مسأله مسيريابي وسيله نقليه وابسته به زمان از کاربردي ترين مسائل موجود در لجستيک هستند. مسأله مسيريابي وسيله نقليه دوره اي به ويژه در لجستيک شهري به خوبي قابل مشاهده است چرا که گاهي اوقات مشتريان يک توليد کننده نياز به ارضاي تقاضاهاي خود در طول افق زماني داشته و نيازمند ارائه تقاضا بصورت يکجا نيستند. از طرفي با وجود اين که زمان جزء لايفنک سيستم حمل ونقل شهري مي باشد، تا کنون مدلي در رابطه با ترکيب اين دو مسأله ارائه نشده است و مسائل موجود در مسيريابي دوره اي، بدون در نظر گرفتن وابستگي آن ها به زمان مورد استفاده قرار مي گرفتند. هدف اين تحقيق ترکيب دو مسأله مسيريابي وسيله نقليه دوره اي و مسأله مسيريابي وسيله نقليه وابسته به زمان است. از آن جا که ترکيب اين دو مسأله تا به حال انجام نشده، مدل رياضي ارائه شده در اين تحقيق اولين مدل رياضي براي اين مسأله مي باشد. به دليل Np-hard بودن مسأله مورد نظر، به منظور حل اين مدل رياضي، سه الگوريتم فراابتکاري TabuSA، VNSRRT و TabuRRT ارائه شده است. پس از حل مدل رياضي مشخص مي شود که براي هر مشتري چه روزهاي بازديدي انتخاب شده و در روزهاي بازديد، وسائل نقليه چگونه به مسيرها تخصيص مي يابند. داده هاي استفاده شده براي حل مدل رياضي ارائه شده توسط الگوريتم هاي پيشنهادي، داده هاي استاندارد مسأله مسيريابي وسيله نقليه دوره اي موجود هستند. در نهايت نتايج عددي داده ها با يکديگر مقايسه شده و به بررسي و تجزيه و تحليل آن ها پرداخته شد. پس از بررسي نتايج عددي مشاهده شد که دو الگوريتم فراابتکاريTabuSA و VNSRRT نسبت به الگوريتم TabuRRT الگوريتم هاي کاراتري هستند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی