Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Atefeh Azhari
عاطفه ازهري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Periodic Vehicle Routing Problem with Two Dimensional Loading Constraints
In some cases delivering customer’s demand in one place is not considered to be sutible, and customers need to satisfy their demand during the horizon, in this thesis, Periodic Vehicle Routing Problem with Two-Dimensional Loading Constarint is investigated. This problem addresses the customer services that distributed in different parts of the city and the service time is periodically executed, so that each customer choose the days in which need services. Selection of days by the customers is assumed to be possible to select a few days from the horizon. In this problem costumers are asking for the rectangular items, so in addition to weight, the width and length of the items should also be considered as an important factor of feasible loading. In short, in this problem the delivery of load is from depot by fleet to customers through periodic time, and the loading is managed in a way that in addition to the limitation of the capacity of the vehicle, the limitation of Key words: Periodic Vehicle Routing Problem with Two-Dimensional Loading Constraints, adaptive large neighborhood search, improved adaptive large neighborhood search.
با توجه به اين که در دنياي واقعي، در برخي مواقع ارائه تقاضاي مشتريان به صورت يک جا براي مشتري امري مطلوب تلقي نمي شود و مشتريان نياز به ارضاي تقاضاي خود در طول افق زماني دارند، در اين پايان نامه، موضوع مسير يابي وسايط نقليه دوره اي با محدوديت هاي بار گيري دو بعدي مورد بررسي قرار گرفته است. اين مسئله خدمت رساني به مشترياني را در نظر مي گيرد که در نواحي مختلف شهر پراکنده و زمان خدمت رساني به آن ها به صورت دوره اي صورت مي پذيرد، به طوري که هر يک از مشتريان روز هاي مورد نظر خود را که نياز به خدمت گيري دارند، مشخص مي کنند. انتخاب روز hy;ها توسط مشتريان با فرض امکان انتخاب چند روز از افق زماني صورت مي پذيرد. در اين مسئله مشتريان تقاضاي اقلام مستطيل شکل را دارند، بنابراين بايد علاوه بر وزن، عرض و طول اقلام نيز به منظور بارگيري شدني مشخص شود. به طور خلاصه در اين مسئله hy; تحويل بار از دپو توسط ناوگان به مشتريان به وسيله ي مسيريابي دوره اي و ادغام بار به مشتريان به گونه اي مديريت مي شود که علاوه بر محدوديت ظرفيت وزني وسايط نقليه، محدوديت هاي کلاسيک بارگيري دو بعدي، امکان چرخش اقلام و محدوديت ترتيبي نيز رعايت شوند. به طور خلاصه، هدف از مسئله پيدا کردن تخصيص بهينه مشتريان به وسايط نقليه با توجه به دوره ي زماني انتخابي آن ها مي باشد، به طوري که تمامي محدوديت هاي مسئله رعايت شده و مجموع هزينه هاي سفر کمينه شود. از آن جايي که مسئله مذکور، مسئله اي مهم در لجستيک شهري محسوب مي شود و تا کنون مدلي در رابطه با اين مسئله ارائه نشده است، در اين پايان نامه به ارائه يک مدل رياضي به منظور حل مسئله مسير يابي وسايط نقليه دوره اي با محدوديت هاي بارگيري دو بعدي پرداخته ايم. با توجه به Np-hard بودن مسئله، براي حل مدل رياضي ارائه شده، ترکيبي از الگوريتم هاي ابتکاري و فراابتکاري ارائه شده است،که شامل الگوريتم هاي جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي و جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي بهبود يافته مي باشد. براي بررسي اعتبار اين روش ها در حل مسئله، چندين نمونه در ابعاد کوچک حل و با نتايج حاصل از يک روش دقيق مقايسه شده است. نتايج محاسباتي حاکي از عملکرد مناسب اين روش ها در حل مسئله مي hy;باشند. همچنين با حل مسئله در ابعاد بزرگ نيز کارايي دو الگوريتم با يکديگر مورد مقايسه قرار گرفته است. کلمات کليدي: مسئله مسير يابي وسايط نقليه دوره اي با محدوديت هاي بارگيري دو بعدي، الگوريتم جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي، الگوريتم جستجوي همسايگي بزرگ تطبيقي بهبود يافته.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی