Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Erfan Ghorbani
عرفان قرباني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Two-Echelon Time-Dependent and Periodic Vehicle Routing Problem
Multi-echelon distribution systems are one of the mostapplicable systems in traortation planning, logistics, and supply chainmanagement. These systems are used for urban planning, with a specialapplication in traffic planning. A two-echelon distribution system as the mostuseful multi-echelon distribution system, consists of one or more depot wherethe set of customers’ products delivery activity is performed by consolidatingitems in set of satellites . Inthis research, a Two-echelon Vehicle Routing Problem (2E-VRP) is consideredwhere the routing problem in the first echelon is assigned to deliver itemsfrom depot to satellites, and the routing problem in second echelon isconstructed based on delivering items from satellites to set of customers. Inaddition, route planning needs to consider practical assumptions such astraffic constraints to provide on-time services for customers in distributionnetwork. The constraints have noticeable effect on traortation planning. So,neglecting them causes to inappropriate estimation of total costs and totalservice times. Also, in most of the time, customers ask for their demands inset of periods (days) in planning horizon. In other words, each customer hasone or more visit combination which includes one or more periods (days). Once acustomer’s visit combination is selected, the customer must be satisfied inexisiting day(s) in the visit combination. In this approach, routeplanning must be performed in eachperiod which is affected by other periods, integrally. As a result, in thisresearch, we aim to model a Two-Echelon Time-Dependent and Periodic VRP(2E-TDPVRP) that consists of two components: a set of customers whose demandshave to be satisfied during the several periods and traffic constraints whichinfluence on-time product delivery vehicle services for customers. The problemis modeled by a mixed-integer programming approach. Due to NP-hardness of theproblem, we propose a new Hybrid algorithm to solve the problem. We compare theperformance of our algorithm with the results of CPLEX solver in the smallscale problems. For large scale problems, we develop Variable NeighborhoodSearch algorithm as basis of the Hybrid algorithm. Then, we compare ourproposed hybrid algorithm with VNS. Computational results denote theoutperformance of the proposed Hybrid algorithm.
چکيده سيستم‌هاي توزيعچندسطحي از جمله سيستم‌هاي پرکاربرد و کارا در برنامه‌ريزي حمل و نقل، و مديريتلجستيک و زنجير تأمين محسوب مي‌شوند. از اين نوع سيستم‌ها در مديريت کلان شهري وبه منظور برنامه‌ريزي حمل و نقل و ترافيک، استفاده مي‌شود. از جمله انواع سيستم‌هايتوزيع چندسطحي، سيستم توزيع دوسطحي مي‌باشد که درآن عمليات تحويل کالا و خدمت‌رسانيبه مشتريان، توسط يک يا چند انبار اصلي، و با استفاده از يکپارچه‌سازي اقلامتحويلي از طريق مجموعه‌اي از انبارهاي ميانيانجام مي‌گيرد. بر اين اساس، در اينپژوهش، يک نوع مسأله مسيريابي وسائط نقليه دوسطحي مطرح مي‌شود که در آن مسألهمسيريابي در سطح اول، مشخص‌‌کننده تحويل کالا از انبار اصلي به انبارهاي ميانيبوده و مسأله مسيريابي در سطح دوم بر اساس تحويل کالا از انبارهاي مياني به مجموعه‌اياز مشتريان، شکل مي‌گيرد. از طرفي، برنامه‌ريزي جهت خدمت‌رساني به موقع بهمشتريان، مستلزم در نظر گرفتن محدوديت‌هاي موجود در سيستم توزيع مي‌باشد که ازجمله اين محدوديت‌ها مي‌توان به محدوديت‌هاي ترافيکي اشاره کرد. اين محدوديت،‌تأثير به سزايي بر روي برنامه‌ريزي حمل و نقل داشته و چشم‌پوشي از آن، منجر بهدستيابي به برآورد نامناسب هزينه‌ها و تخمين نادرست مجموع زمان‌هاي خدمت‌رساني وسائطنقليه به مشتريان، خواهد شد. علاوه‌براين، عمدتا نياز است که سفارشات درخواست شدهاز جانب مشتريان، در طول يک افق برنامه‌ريزي که شامل چندين روز مي‌باشد، برآورده شود.به عبارت ديگر، هر يک از مشتريان، تقاضايخود را طي يک يا چند ترکيب بازديد، ارائه کرده که هر ترکيب بازديد شامل يک يا چندروز از افق برنامه‌ريزي بوده و در صورت انتخاب يکي از ترکيب‌هاي بازديد، مشتريبايد در تمامي روزهاي ترکيب، خدمت‌رساني شود. در چنين رويکردي، برنامه‌ريزيمسيريابي بايد در هر دوره و متأثر از ساير دوره‌ها، به صورت يکپارچه انجام شود. بنابراين،يک سيستم توزيع دوسطحي، که در آن مجموعه‌اي از مشتريان بايد طي چندين دوره خدمت‌رسانيشوند و همچنين، محدوديت‌هاي ترافيکي بر روي خدمت‌رساني وسائط نقليه در موعد مقرر،به مشتريان، تأثيرگذار هستند، منجر به شکل گيري مسأله مورد مطالعه در اين اين پايان نامه شده است.مسأله مورد نظر تحت عنوان مسأله مسيريابي وسائط نقليه دوسطحي دوره‌اي و وابسته بهزمان مطرح شده که به صورت يک برنامه‌ريزي رياضي عدد صحيح مختلط، مدل‌سازي مي‌شود. با توجه به NP-hardبودن مسأله مطرح شده، يک الگوريتم ترکيبي مبتني بر الگوريتم‌هاي فراابتکاري جست‌وجويهمسايگي متغير و جست‌وجوي بزرگ تطبيقي، براي حل مسأله مورد مطالعه، استفاده شدهاست. به منظور تصديق و تأييد عملکرد الگوريتم پيشنهادي در ابعاد کوچک، نتايج حاصلاز الگوريتم‌هاي جست‌وجوي همسايگي متغير و الگوريتم ترکيبي، با نتايج حل‌کننده CPLEX، مقايسه شده است. به منظور بررسي عملکردالگوريتم ترکيبي در ابعاد بزرگ، نتايج حل با نتايج الگوريتم جست‌وجوي همسايگيمتغير مورد مقايسه قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان‌دهنده عملکرد مناسبالگوريتم ترکيبي پيشنهادي مي‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی