Skip to main content
SUPERVISOR
Naser MollaverdiIsfahani
ناصر ملاوردي اصفهاني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadali Gorji
محمدعلي گرجي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
چکيده مفهوم جمله‌ي "علم قدرت است" اکنون براي جوامع بيش از پيش مشخصگرديده است. با گذر از عصر کشاورزي و عصرصنعت عصر کنوني را عصر دانش قلمداد مي­کنند. دانش بصورت يک ابزار سازماني عمدهبراي کسب و حفظ مزيت رقابتي درآمده است. باپيشرفت تکنولوژي و افزايش تعداد ماشين آلات در صنايع توليدي، واحد نگهداري وتعميرات سازمان‌ها، به دنبال راهکارهايي در جهت کاهش خرابي‌هاي ناگهاني ماشين آلاتو افزايش عمر مفيد آن‌ها هستند تا با صرف کمترين هزينه بيشترين کارايي ممکن را ازتجهيزات به دست آورند. نگهداري و تعميرات به شرکت‌ها و سازمان‌هاي توليدي کمک مي­کندتا در بازارهاي رقابتي کسب و کار حضوري فعال داشته باشند. تجربه متخصصين و دانشنگهداري و تعميرات نقش کليدي در اين راستا ايفا مي­کند. از جمله کاربردهاي مديريتدانش در نگهداري و تعميرات، کشف و ذخيره تجارب و ايده­هاي متخصصين نگهداري وتعميرات، و استفاده از آن در مواقع لازم مي­باشد. براي سنجش کارکرد مديريت دانش،مدل­هاي بلوغي مديريت دانش ايجاد گرديد. مدل­هاي بلوغي مديريت دانش، علاوه برتعيين سطح مديريت دانش سازمان، راهکارهايي جهت بهبود آن در سازمان ارائه مي­دهد.اما تا کنون مدلي جهت ارزيابي تخصصي مديريت دانش در نگهداري و تعميرات ارائه نشدهاست. بر اين اساس پايان نامه ي حاضر، بلوغمديريت دانش در سازمان را بصورت تخصصي در بخش نگهداري و تعميرات مورد بررسي قرارمي­دهد. در اين تحقيق با بررسي مفاهيم اوليه مديريت دانش و نگهداري و تعميرات، وبررسي تعداد زيادي از مدل‌هاي بلوغ مديريت دانش و مقايسه آنها با هم، مدل جديديارائه مي­گردد. در مدل ارائه شده، با تحليل مدل­هاي موجود، ابعاد و سطوح مختلفمديريت دانش در نگهداري و تعميرات تعريف شده و سپس ابزارهاي ارزيابي سطح مديريتدانش در نگهداري و تعميرات ارائه مي­گردد. در گام آخر براي اعتبارسنجي مدل ارائهشده و به عنوان مطالعه موردي، واحد نگهداري و تعميرات گروه صنعتي نيلبافت سپاهانمورد ارزيابي بوسيله­ي مدل قرار مي­گيرد. همچنين از مدلسازي معادله ساختاري، تحليلعاملي، تحليل مسير و آزمون فرض جهت ارزيابي ساختار مدل استفاده مي­گردد. پس از جمع­آورينظرات بوسيله­ي پرسشنامه، مشخص شد مديريت دانش واحد نگهداري و تعميرات در شرکتمزبور در سطح سوم بلوغ مديريت دانش يعني "سطح تثبيت و استاندارد شده"قرار دارد. قرارگرفتن واحد نگهداري و تعميرات گروه صنعتي نيلبافت سپاهان در اينسطح نشان مي­دهد مسير انتخاب شده براي مديريت دانش صحيح است و شرکت مي­تواند بابرنامه ريزي صحيح به سطوح برتر مديريت دانش در اين واحد دست يابد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی