چکيده مفهوم جملهي "علم قدرت است" اکنون براي جوامع بيش از پيش مشخصگرديده است. با گذر از عصر کشاورزي و عصرصنعت عصر کنوني را عصر دانش قلمداد ميکنند. دانش بصورت يک ابزار سازماني عمدهبراي کسب و حفظ مزيت رقابتي درآمده است. باپيشرفت تکنولوژي و افزايش تعداد ماشين آلات در صنايع توليدي، واحد نگهداري وتعميرات سازمانها، به دنبال راهکارهايي در جهت کاهش خرابيهاي ناگهاني ماشين آلاتو افزايش عمر مفيد آنها هستند تا با صرف کمترين هزينه بيشترين کارايي ممکن را ازتجهيزات به دست آورند. نگهداري و تعميرات به شرکتها و سازمانهاي توليدي کمک ميکندتا در بازارهاي رقابتي کسب و کار حضوري فعال داشته باشند. تجربه متخصصين و دانشنگهداري و تعميرات نقش کليدي در اين راستا ايفا ميکند. از جمله کاربردهاي مديريتدانش در نگهداري و تعميرات، کشف و ذخيره تجارب و ايدههاي متخصصين نگهداري وتعميرات، و استفاده از آن در مواقع لازم ميباشد. براي سنجش کارکرد مديريت دانش،مدلهاي بلوغي مديريت دانش ايجاد گرديد. مدلهاي بلوغي مديريت دانش، علاوه برتعيين سطح مديريت دانش سازمان، راهکارهايي جهت بهبود آن در سازمان ارائه ميدهد.اما تا کنون مدلي جهت ارزيابي تخصصي مديريت دانش در نگهداري و تعميرات ارائه نشدهاست. بر اين اساس پايان نامه ي حاضر، بلوغمديريت دانش در سازمان را بصورت تخصصي در بخش نگهداري و تعميرات مورد بررسي قرارميدهد. در اين تحقيق با بررسي مفاهيم اوليه مديريت دانش و نگهداري و تعميرات، وبررسي تعداد زيادي از مدلهاي بلوغ مديريت دانش و مقايسه آنها با هم، مدل جديديارائه ميگردد. در مدل ارائه شده، با تحليل مدلهاي موجود، ابعاد و سطوح مختلفمديريت دانش در نگهداري و تعميرات تعريف شده و سپس ابزارهاي ارزيابي سطح مديريتدانش در نگهداري و تعميرات ارائه ميگردد. در گام آخر براي اعتبارسنجي مدل ارائهشده و به عنوان مطالعه موردي، واحد نگهداري و تعميرات گروه صنعتي نيلبافت سپاهانمورد ارزيابي بوسيلهي مدل قرار ميگيرد. همچنين از مدلسازي معادله ساختاري، تحليلعاملي، تحليل مسير و آزمون فرض جهت ارزيابي ساختار مدل استفاده ميگردد. پس از جمعآورينظرات بوسيلهي پرسشنامه، مشخص شد مديريت دانش واحد نگهداري و تعميرات در شرکتمزبور در سطح سوم بلوغ مديريت دانش يعني "سطح تثبيت و استاندارد شده"قرار دارد. قرارگرفتن واحد نگهداري و تعميرات گروه صنعتي نيلبافت سپاهان در اينسطح نشان ميدهد مسير انتخاب شده براي مديريت دانش صحيح است و شرکت ميتواند بابرنامه ريزي صحيح به سطوح برتر مديريت دانش در اين واحد دست يابد.