Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Morteza Rasti barzaki
علي شاهنده نوک آبادي (استاد راهنما) مرتضي راستي برزکي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyedeh zahra Mojaver astaneh
سيده زهرا مجاوراستانه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

A game theoretic approach for pricing new and refurbished products and determining their warranty periods in a closed-loop supply chain
Refurbished products, due to their lifecycle, have the least harmful effects on the environment, but the consumer willingness to buy these products is low. To promote the use of refuerbished products, different tools such as appropriate pricing and product warranty can be used. This thesis investigates the pricing decisions and determines the warranty period for new and refurbished products. The focus of this study is on a closed-loop supply chain with a manufacturer and a collector that offers new, refurbished, and recycled products. The manufacturer manufactures new-brand product and refurbishes returned items, while the collector purchases used product from the consumer and sells it to the manufacturer or will be recycled and will be sold in a second market. In the first issue the consumer's preferences over the refurbished product and the new product is not considered, while in the second issue it is assumed that the consumer has a different preference for purchasing of a new product than the refurbished product. In fact, if two types of products have the same price, consumers would prefer to buy a new product. In this study, for the first time, it is assumed that the difference in the warranty period of these two products affects on the customer's preference for the purchase of the product. After solving the problem by game theory, the optimal product prices and the optimal warranty periodes for both products are determined. The purchase price of the returned product from the consumer and the amount of collector's effort to collect the used products are also determined. Finally, parametric analysis and numerical examples are provided
محصولات بازسازي شده محصولاتي هستند که به دلايل مختلفي به توليدکننده يا فروشنده بازگردانده شده‌اند و بعد از بررسي، در صورت نياز ترميم شده و به فروش مي‌رسند. تفاوت اصلي بين محصول بازسازي‌شده و محصول دست دوم اين است که محصولات بازسازي‌شده بعد از بازسازي مورد بررسي قرار گرفته و عملکرد صحيح آن‌ها اعتبارسنجي مي‌شود در نتيجه عاري از عيب هستند. محصولات بازسازي‌شده به دليل چرخه عمرشان کمترين تأثيرات نامطلوب را بر روي محيط زيست مي‌گذارند، اما پذيرش اين محصولات و اعتماد به آن‌ها از سوي مصرف‌کنندگان با تأمل مواجه است. براي ترويج استفاده از محصولات بازسازي‌شده از ابزارهاي متفاوتي ازجمله قيمت‌گذاري مناسب و وارانتي محصول مي‌توان استفاده کرد. در اين پايان‌نامه به بررسي تصميمات قيمت‌گذاري و تعيين مدت‌زمان وارانتي محصول نو و بازسازي‌شده، پرداخته‌شده است. تمرکز اين مطالعه، بر روي زنجيره تأمين حلقه بسته‌اي داراي يک توليدکننده و يک جمع‌آوري‌کننده مي‌باشد که محصول نو، بازسازي‌شده و بازيافتي را ارائه مي‌دهد. توليدکننده محصول نو را توليد و محصول بازگشتي را بازسازي مي‌کند و به فروش مي‌رساند درحالي‌که جمع‌آوري‌کننده با خريد محصول بازگشتي از مصرف‌کننده و فروش آن به توليدکننده و يا بازيافت آن و فروش به بازار دوم سود کسب مي‌کند. لازم به ذکر است به‌منظور بيان بهتر مسئله و براي شروع در مسئله اول ترجيح متفاوتي براي مصرف‌کننده نسبت به محصول بازسازي‌شده و محصول نو در نظر گرفته نشده است، در ادامه و در مسئله دوم فرض شده است که مصرف‌کننده داراي ترجيح متفاوتي براي خريد محصول نو نسبت به محصول بازسازي‌شده است. درواقع درصورتي‌که دو نوع محصول داراي ويژگي‌هاي اساسي يکسان، ازجمله قيمت مشابه باشند مصرف‌کننده ترجيح مي‌دهد محصول نو را بخرد. در اين مطالعه براي اولين بار فرض شده است که اختلاف مدت‌زمان وارانتي دو محصول نو و بازسازي‌شده بر ترجيح مشتري جهت خريد محصول تأثيرگذار است. پس از حل مسئله از طريق نظريه بازي‌ها مقدار بهينه براي قيمت محصول نو و بازسازي‌شده و مدت‌زمان وارانتي بهينه براي هر دو محصول جهت حداکثر سازي سود توليدکننده و قيمت خريد محصول استفاده‌شده از مصرف‌کننده و ميزان تلاش جمع‌آوري‌کننده جهت گردآوري محصولات استفاده‌شده با هدف حداکثرسازي سود جمع‌آوري‌کننده تعيين‌شده است. در انتها با بيان يک مثال عددي بر روي مسائل تحليل پارامتريک انجام گرفته است. با بررسي نمودارها و با استفاده از تحليل پارامتريک مشخص شد در صورتي که آگاهي زيست محيطي مصرف‌کنندگان کم باشد، ايجاد اختلاف در دوره وارانتي دو محصول تاثير زيادي بر سود توليدکننده خواهد داشت در صورتي که با افزايش آگاهي زيست محيطي مصرف‌کنندگان استفاده از اين ابزار تاثيرکمتري بر افزايش سود توليدکننده خواهد داشت. با توجه به پيچيدگي فرآيند بازيافت، سرمايه‌گذاري جمع‌آوري‌کننده براي گردآوري بيش‌تر محصولات بازگشتي از افزايش سرمايه‌گذاري بر بازيافت تاثير بيش‌تري بر افزايش سود جمع‌آوري‌کننده خواهد داشت. همچنين با بررسي سطح رفاه مصرف‌کننده که وابسته به قيمت و مدت‌زمان وارانتي در نظر گرفته شده بود، تحليل‌هايي ارائه شد و تحليل‌هاي بيش‌تري بر روي قيمت‌هاي تعادلي محصول نو وبازسازي‌شده و مدت‌زمان وارانتي انجام شد و نتايج آن ارائه شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی