Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali,Ali Shahandeh nookabadi
غلامعلي رئيسي اردلي (استاد راهنما) علي شاهنده نوک آبادي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mehdi Mohasses
مهدي محصص

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Nowadays, customers are the central core of the business. Most of the pioneer organizations consider customers satisfaction as their central part of the goals, systems and decision making process. In the past, customer was just the organization's goal in achieving more market share, but today by the expansion of IT tools and strict and sometimes deadly competition atmosphere in which organizations must change fast to survive, customers are more than that. Their role has changed to the strategic partner of the organization and they help the organization to progress in the organizational expansion path, promote organizational excellence and create new products. So, customer satisfaction is one of the most important factors of success in an organization. After achieving the potential of absorbing customers their satisfaction must be watched continually. In fact, the aim of evaluating customer satisfaction is reaching an appropriate feedback of managing and leading the organization in order to increase customer satisfaction and conceive and remove their dissatisfaction. This research starts with showing the importance of the customer and his satisfaction and then continues with introducing customer satisfaction measurement models and tries to use fuzzy TOPSIS techniques to rank models and choose the suitable one for a specific organization. To clarify more, the mentioned stages were done in Jahad-e-Keshavarzi Organization of qazvin province. The results showed that SERVQUAL model is a suitable model for the motioned organization. Also the customer satisfaction value was determined and the weak points of the orqanization were recognized. At last some improving procedures were suggested.
امروزه مشتري هسته اصلي‌کسب وکار در سازمان‌ها محسوب مي‌شود، به‌گونه‌اي‌که اکثر سازمان‌هاي پيشرو، مشتري را به‌عنوان مرکز اهداف، فرآيندها و تصميم‌گيري‌هاي خود قرار داده‌اند. در‌گذشته مشتري تنها به‌عنوان هدف سازمان در دست‌يابي به سهم بيشتر از بازار محسوب مي‌شد، ولي در حال حاضر با‌گسترش ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و همين‌طور فضاي رقابتي فوق‌العاده سنگين و بعضاً مهلک‌که سازمان را ملزم به تغييرات سريع و همه جانبه مي‌نمايد، مشتري نه تنها به‌عنوان هدف شمرده نمي‌شود، بلکه با تغيير جايگاه، تبديل به شريک استراتژيک سازمان شده و سازمان را در مسير توسعه سازماني، تعالي سازماني و خلق و نوآوري محصولات جديد ياري مي‌کند. بنابراين يکي از مهم‌ترين عوامل موفقيت هر سازمان رضايت مشتري است. لذا زماني‌که پتانسيل جذب مشتريان بدست آمد، بايد رضايتشان مورد سنجش و پايش مداوم قرار‌گيرد. در واقع هدف از سنجش رضايت مشتريان، دست‌يابي به يک بازخور مناسب جهت مديريت و راهبري شرکت (سازمان) در راستاي افزايش سطح رضايت مشتريان و درک و رفع علل نارضايتي آنان مي‌باشد. از اينرو در اين تحقيق پس از نشان دادن اهميت مشتري و سنجش رضايت وي، مدل‌هاي سنجش رضايت مشتري معرفي شده و سپس با استفاده از تکنيک‌ TOPSIS فازي اقدام به رتبه‌بندي مدل‌ها در يک سازمان خاص شد. براي درک بهتر موضوع، عمليات فوق براي سازمان جهادکشاورزي استان قزوين انجام‌گرفت‌که مدل SERVQUAL به‌عنوان مدل مناسب شناسايي و بر اساس آن ميزان رضايت مشتريان به‌دست آمد. با اين سنجش، نقاط ضعف سازمان تعيين و راهکارهايي جهت بهبود، ارائه‌گرديد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی