Skip to main content
SUPERVISOR
Yadollah Zakeri hoseinabadi,Maryam Zekri,Javad Askari
یداله ذاکری حسین ابادی (استاد مشاور) مریم ذکری (استاد راهنما) جواد عسگری مارنانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Khodabandeh Samani
احسان خدابنده سامانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Unmanned aerial vehicle (UAV) refers to an aircraft controlled remotely or by an onboard autopilot. It can be equipped by a variety of devices such as cameras, sensors and communication systems. UAVs are able to perform various operations including aerial tracking, battlefield imaging, ground or aerial targets tracking, electronic warfare, suicide bombings, and etc. UAVs have less manufacturing and maintenance costs compared to the piloted aircrafts. Currenttechnologiesarefairly sufficient forUAV systemsinstructuredenvironments; however, these haveproblemsinenvironmentswithuncertainties. Therefore,an automaticcontrol is proposed forUAV. Automaticcontrolsystemsare designed in a way that they can response in the presence of significantuncertainties in system and environment. These systemswithout the interventionof external factors should be able toovercomethe problems caused byfailures. Automaticcontrolsystemsutilizeartificial intelligencetechniquestoachievethis level ofself-analysis. In this research,theindirectadaptive fuzzycontrolleris usedto controlthe position ofthe UAV. Phasedetectorparameters are updated by the errorbetweenmodel outputand theindicatoroutput in online fashion. Sensitivity(variation of the ratio of outputto input) of UAVisapproximatelyequalto thesensitivity of thedetector. Using thedetector sensitivityand the difference betweenthe desiredinputand system output,parametersoffuzzycontroller become adaptive,increasing theconvergence ofthe system. Keywords: Unmanned aerial vehicle (UAV), fuzzy-adaptive control, sensitivity.
هواپیما بدون سرنشین (پهپاد)به وسایل پرنده ایاطلاقمی گرددکهازراهدورویاتوسطخلبانخودکارداخلیهدایتوکنترلمی گردد.آن‌هامی توانند انواع مختلفاز لوازم جانبیاز قبیل دوربین ها،سنسورهاوتجهیزات ارتباطیراحمل کننداینپرنده هاقادربهانجامعملیاتیاز قبیل ره‌گیری هوایی، تصویربرداری از میدان نبرد، ردیابی اهداف زمینی، هدف هوایی، جنگ الکترونیک، عملیات انتحاری و غیره هستند. این پرنده هانسبتبههواپیماهایباسرنشیندارایهزینهساخت وهزینهتعمیراتونگهداریپائین تریمی باشند. فنّاوری‌هایامروزهبرای پهپادهاییکهدرمحیط‌هاینسبتاًساختاربندیشدهقرار دارندکفایتمی کند؛امااینروش‌هابرای محیط‌هایداراینامعینیدارایمشکلاتیهستند.ازاین‌روکنترلخودکار برای پهپادهاپیشنهادداده‌شدهاست. سیستم هایکنترلخودکاربه‌گونه‌ایطراحی‌شده‌اندکه قادر باشنددرحضورنامعینی‌هایقابل‌توجهدرسیستمومحیطواکنشخوبینشاندهند؛اینسیستم‌هابایدبتوانندبدوندخالتعواملبیرونیبرمشکلاتناشیازخرابی‌هافائقآیند.سیستم‌هایکنترلخودکارازتکنیک هایهوشمصنوعیبرایدست‌یابیبهاینسطحازخودکاوی استفادهمی کنند. در اینتحقیق از کنترل‌کننده فازی تطبیقی غیرمستقیم برای کنترل موقعیت پهپاد استفاده‌شده است. پارامترهایشناساگر فازیبهنگامو با استفاده از خطای بین خروجی مدل و خروجی شناساگربه‌روزمی‌شوند. حساسیت (تغییرات خروجی نسبت به ورودی) پهپاد تقریباً با حساسیت شناساگر برابراست. با استفاده از حساسیت شناساگر و اختلاف بین ورودی مطلوب و خروجی سیستم پارامترهایکنترل‌کننده فازی تطبیق می‌یابندکه این عامل باعث افزایش همگرایی سیستم می‌شود. کلمات کلیدی: هواپیمای بدون سرنشین، کنترل فازی-تطبیقی، حساسیت

ارتقاء امنیت وب با وف بومی