Skip to main content
SUPERVISOR
مهدی علینقیان (استاد راهنما) احمدرضا پورقادری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Somaye Falatoori
سمیه فلاطوری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
Recent years, significant studies have beendevoted to the development of decision-making models in the field of emergency medical services. One of the most important issues in these systems is the location of ambulance stations. The location of stations should be determined in such a way as to minimize the response time for calls made to the emergency center. Response time depends on many uncertain factors, including ambulance availability, travel time, location of the emergency, and other influencing factors. The purpose of this study is to locate and temporarily deploy ambulances in temporary locations, taking into account the demand and traffic pattern, using the simulation optimization approach. In this dissertation, a new mathematical model has been developed for this problem. The objective function of the proposed model is to maximize covered demand and minimize redeployment costs. The proposed model takes into account the time dependence of travel time and the busy fraction of ambulances and the consideration of temporary locations. In the following, the proposed model is implemented for the case study of Isfahan. The results show that the quality of the answer obtained from the proposed model has improved by 5.9% compared to the models in the literature review
در سالیان اخیر مطالعات قابل توجهی به توسعه مدل‌های تصمیم‌گیری در زمینه سیستم‌های خدمات فوریت‌های پزشکی اختصاص یافته است. یکی از مسائلی که در این سیستم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مسئله مکان‌یابی ایستگاه‌های آمبولانس می‌باشد. مکان ایستگاه‌ها باید به‌گونه‌ای تعیین گردد که زمان پاسخ برای تماس‌هایی که با مرکز اورژانس گرفته می‌شود کمینه شود. زمان پاسخ به عوامل غیر قطعی بسیاری از جمله در دسترس بودن آمبولانس، زمان سفر، محل رخداد فوریت و سایر عوامل تأثیرگزار وابسته است. هدف این پژوهش مکان‌یابی و استقرار موقت آمبولانس‌ها در مکان‌های موقت با در نظر گرفتن تقاضا و الگوی ترافیکی، با استفاده از رویکرد بهینه‌سازی شبیه‌سازی برای کمینه کردن میانگین زمان پاسخ و بیشینه کردن تعداد نقاط پوشش داده شده می‌باشد. در این پایان‌نامه یک مدل ریاضی جدید برای این مسئله توسعه یافته است. تابع هدف مدل، بیشینه‌سازی تقاضای پوشش داده شده و کمینه‌سازی هزینه‌های استقرار مجدد می‌باشد. در مدل پیشنهادی، وابستگی زمانی زمان سفر و نسبت اشتغال آمبولانس‌ها و در نظر گرفتن مکان‌های موقت لحاظ شده است. مدل پیشنهادی برای مطالعه موردی شهر اصفهان پیاده‌سازی گردیده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی