Skip to main content
SUPERVISOR
مهدي علينقيان (استاد راهنما) احمدرضا پورقادري (استاد مشاور)
 
STUDENT
Somaye Falatoori
سميه فلاطوري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
Recent years, significant studies have beendevoted to the development of decision-making models in the field of emergency medical services. One of the most important issues in these systems is the location of ambulance stations. The location of stations should be determined in such a way as to minimize the response time for calls made to the emergency center. Response time depends on many uncertain factors, including ambulance availability, travel time, location of the emergency, and other influencing factors. The purpose of this study is to locate and temporarily deploy ambulances in temporary locations, taking into account the demand and traffic pattern, using the simulation optimization approach. In this dissertation, a new mathematical model has been developed for this problem. The objective function of the proposed model is to maximize covered demand and minimize redeployment costs. The proposed model takes into account the time dependence of travel time and the busy fraction of ambulances and the consideration of temporary locations. In the following, the proposed model is implemented for the case study of Isfahan. The results show that the quality of the answer obtained from the proposed model has improved by 5.9% compared to the models in the literature review
در ساليان اخير مطالعات قابل توجهي به توسعه مدل‌هاي تصميم‌گيري در زمينه سيستم‌هاي خدمات فوريت‌هاي پزشکي اختصاص يافته است. يکي از مسائلي که در اين سيستم‌ها از اهميت بالايي برخوردار است، مسئله مکان‌يابي ايستگاه‌هاي آمبولانس مي‌باشد. مکان ايستگاه‌ها بايد به‌گونه‌اي تعيين گردد که زمان پاسخ براي تماس‌هايي که با مرکز اورژانس گرفته مي‌شود کمينه شود. زمان پاسخ به عوامل غير قطعي بسياري از جمله در دسترس بودن آمبولانس، زمان سفر، محل رخداد فوريت و ساير عوامل تأثيرگزار وابسته است. هدف اين پژوهش مکان‌يابي و استقرار موقت آمبولانس‌ها در مکان‌هاي موقت با در نظر گرفتن تقاضا و الگوي ترافيکي، با استفاده از رويکرد بهينه‌سازي شبيه‌سازي براي کمينه کردن ميانگين زمان پاسخ و بيشينه کردن تعداد نقاط پوشش داده شده مي‌باشد. در اين پايان‌نامه يک مدل رياضي جديد براي اين مسئله توسعه يافته است. تابع هدف مدل، بيشينه‌سازي تقاضاي پوشش داده شده و کمينه‌سازي هزينه‌هاي استقرار مجدد مي‌باشد. در مدل پيشنهادي، وابستگي زماني زمان سفر و نسبت اشتغال آمبولانس‌ها و در نظر گرفتن مکان‌هاي موقت لحاظ شده است. مدل پيشنهادي براي مطالعه موردي شهر اصفهان پياده‌سازي گرديده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی