Skip to main content
SUPERVISOR
فرامرز هندسی (استاد راهنما) بهروز شاه قلی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Zeinab Rezaiefar
زینب رضائی فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
The sharp increase of vehicles in recent years has made driving more challenging and dangerous. For safe driving, leading car manufacturers have been jointly working with national government agencies to develop solutions to help drivers anticipate hazardous events and avoid traffic jams. One of the recent outcomes is a novel wireless architecture called wireless access for the vehicular environment (WAVE) that provides short-range intervehicular communications to enable fast dissemination of emergency related messages. To reap the benefits of inter-vehicle communication in a short time with minimal investment, use of vehicular ad hoc networks (VANETs) is envisioned. VANETs represent a particularly challenging left; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" align=left Keywords: Vehicular Ad-Hoc Network, MANET, Geocast, AODV, Rateless coding
شبکه های اقتضایی بین خودرویی به‌علت اینکه قسمتی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند محسوب می‌شوند در عصر حاضر توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. شبکه های اقتضایی بین خودرویی زیر دسته ای از شبکه های اقتضایی سیار (MANET) هستند. شبکه های اقتضایی سیار در واقع شبکه های بی سیم هستند که در آن ها گره ها با هم، هم سطح و هیچ نوع سلسله مراتبی در شبکه وجود ندارد و هر گره با گره دیگر به شرط آنکه مسیر ارتباطی بین آن ها وجود داشته باشد می تواند تبادل اطلاعات نماید ولی حرکت گره در شبکه های MANET باعث می شود که توپولوژی شبکه مرتباً تغییر کند و در نتیجه باعث می شود که مسیریابی در این شبکه ها مورد توجه قرار گیرد. ولی ساختار خاص شبکه های VANET از جمله سرعت بالای گره ها و داشتن الگوی حرکتی مشخص باعث شده که این شبکه ها را از شبکه های MANET متمایز سازد و در نتیجه نیازمند بکارگیری الگوریتم های مسیریابی متناسب با این شبکه ها باشیم .بسیاری از کاربردها در شبکه‌های اقتضایی بین خودرویی نیاز به انتقال اطلاعات به گروهی از خودروها در یک منطقه دارند که این مکان، منطقه‌پخشی نامیده می‌شود. در کاربردهای جدیدی که در شبکه‌های اقتضایی بین خودرویی از قبیل کنترل ترافیک، کاربردهای سرگرمی و... مطرح می‌شود، برخلاف کاربردهای ایمنی سازی، نیاز به انتقال اطلاعات به منطقه وسیع‌تری می‌باشد و به همین علت سربار انتقال اطلاعات مذکور پارامتر مهمی در این کاربردها محسوب می‌شود. در این پایان‌نامه برای کاهش سربار از تلفیق الگوریتم‌های مسیریابی مبتنی‌ بر پروتکل AODV استفاده شده است. پروتکل AODV پروتکلی براساس تقاضا است به این معنی که فرستنده زمانیکه بسته داده برای ارسال داشته باشد شروع به کشف مسیر می‌کند. در این پروتکل برخلاف روش سیل‌آسا که برای کشف مسیر تا مقصد بسته‌های داده بصورت همه پخشی ارسال می‌شوند، ابتدا بسته کنترلی درخواست بصورت همه پخشی ارسال و پس از دریافت بسته پاسخ توسط مبداء بسته‌های داده بصورت تک پخشی ارسال می‌شوند. در نتیجه سربار شبکه در این روش کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد. در سه روش منطقه‌پخشی پیشنهاد شده اطلاعات به‌صورت تک‌پخشی به منطقه مقصد منتقل و در منطقه مقصد بسته های داده به‌صورت روش سیل‌آسا منتشر می‌شوند و لذا سربار تحمیلی به شبکه کم می‌شود. در این الگوریتم‌ها که از کد گذاری بدون نرخ استفاده می‌کنند، امکان حمایت از سرویس‌های مطمئن نیز فراهم است. سپس الگوریتم منطقه‌پخشی مبتنی‌بر الگوریتم سیل‌آسا برای ارسال پیغام به ناحیه مقصد با استفاده از کدینگ بدون نرخ پیشنهاد شده و به کمک شبیه‌سازی سناریوهای نوعی، عملکرد آن از لحاظ تأخیر، سربار و تعداد پیغام‌های منتقل شده با روش های پیشنهادی مبتنی‌بر‌ پروتکل AODV مقایسه شده است. کلمات کلیدی: 1- شبکه‌های اقتضایی 2-منطقه‌پخشی 3-پروتکل AODV 4-کدگذاری بدون نرخ

ارتقاء امنیت وب با وف بومی