Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Riahisamani
علی ریاحی سامانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Assessing and improving transportation network performance reliability subject to recurrent congestion
Changes in travel demand in a specific hour in weekdays and changes in the street network capacity due to the different reasons like bad driving and street maintenance etc. lead to traffic congestion in urban traortation networks, which is caused by random events and known as the recurrent traffic congestion. The objective of this article is twofold: 1) assessment of traortation network reliability subject to recurrent traffic congestion condition(s). To accomplish this, first, this reliability will be defined and next modeled subject to the conditions of ongoing awareness of network’s traffic congestion. 2) By applying street widening policy the above-mentioned models will be optimized. In this context, a network design model is provided with the objective of selecting network links set, for street widening, according to the budget constraint, to maximize the network reliability. This model is implemented on the Sioux Falls network. Street widening is a Np-hard problem, thus, using the Quantum-iired evolutionary meta-heuristic method is adopted instead of the accurate problem-solving methods, while accuracy is maintained and to a great extent, problem-solving time is reduced.
تغییرات در تقاضای سفر در ساعتی خاص از روزهای هفته و همچنین تغییر در ظرفیت خیابان های شبکه به دلایل مختلفی از قبیل رانندگی بد و پارکینگ های نادرست، باعث می گردد نوعی شلوغی ترافیکی در شبکه های حمل ونقل شهری ایجاد گردد که ریشه تصادفی داشته و به شلوغی های ترافیکی بازگشت پذیر معروف است. ارزیابی عملکرد شبکه های خیابانی تحت وقوع چنین حوادثی از طریق روش های سنتی امکان پذیر نیست و لازم است از شاخص های ارزیابی قابلیت اعتماد در این شرایط استفاده شود. در این پایان نامه دو هدف دنبال می شود. هدف اول، بررسی قابلیت اعتماد به عملکرد شبکه های حمل ونقل تحت وقوع شلوغی های بازگشت پذیر است. در این ارتباط ابتدا، قابلیت اعتماد به عملکرد شبکه تحت وقوع شلوغی های ترافیکی بازگشت پذیر تعریف و سپس مدل می گردد. در این راستا در تعریف مسئله، فرض می گردد که مسافر در حین سفر در هر لحظه از شلوغی های ترافیکی در شبکه آگاه می باشد و در صورت وجود شلوغی در مسیر پیش رویش، مسیرش را در صورت وجود مسیر مناسب جایگزین تغییر می دهد. هدف دوم این پایان نامه، استفاده از سیاست تعریض خیابان های شبکه برای افزایش قابلیت اعتماد به عملکرد شبکه تحت وقوع شلوغی های بازگشت پذیر است. در این ارتباط یک مدل طراحی شبکه ارائه می گردد که هدف آن انتخاب مجموعه کمان هایی از شبکه جهت تعریض است به گونه ای که تحت محدودیت بودجه تعریض، قابلیت اعتماد به عملکرد شبکه تحت وقوع شلوغی های بازگشت پذیر را تا حد امکان افزایش دهد. برای ارزیابی صحت مدل های پیشنهادی این پایان نامه و همچنین نشان دادن قابلیت اجرایی آن ها در شبکه های حمل ونقل واقعی، این مدل ها بر روی شبکه حمل ونقلی سایوکس فالز اجرا گردید. با توجه به اینکه مسئله تعریض خیابان نوعی از مسائل طراحی شبکه بوده و این نوع مسائل از دیدگاه زمان حل، مسائلی Np-hard به حساب می آیند، استفاده از روش فرا ابتکاری تکاملی کوانتم به جای روش های حل دقیق همچون روش حل شمارشی نشان داد که اعمال این روش حل ضمن حفظ دقت جواب، زمان حل مسئله تعریض خیابان را به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی