Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Hashemalhosseini,Seyedmadi Hejazi
حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما) سیدمهدی حجازی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Yousef Bajool
یوسف باجول

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Assessment of bearing capacity of soil foundation reinforced by Geobags
The issue of bearing capacity and settlement were the topics of interest for geotechnical researchers. In this regard, methods and techniques for soil improvement have been devised and developed to increase the load capacity and to reduce settlements. In this study, the soil bearing capacity improvement investigated by using Geobags. Today, Geobog has been widely used in geotechnical engineering, especially in increasing load bearing capacity. Geobags are usually made from high tensile strength geotextiles. Geobags are filled with materials such as gravel, sand, and even construction wastes, and the span is sewn and placed in the spot. Geobags can be used as flood protection and bridge protector, while increase soil bearing capacity and reduce settlement and vibration. In this study, The bearing capacities of shallow foundations on reinforced and unreinforced trench under vertical loads are determined experimentally and numerically. For this purpose, Geobags filled with construction waste were placed in sandy soil and then loaded. Consequently, using force-settlement diagrams, the effect of soil improvement with Geobog has been investigated. In the next step, the experimental conditions were modeled by using the finite element method (ABAQUS software) and the results of numerical analyses were validated. After validating the numerical modeling, the effect of Geobog dimension on soil improvement was studied and a relationship was defined. The results of this study showed that Geobag increases bearing capacity 2 to 4 times compared to the neat soil. In addition, the effect of Geobog number along the width of the plate was investigated. The results showed that the division of Geobags in the limited number has no effect on the load capacity. Also, the effect of Geobog number on the width of the plate was investigated. The results showed that decrease of modulus elasticity of Geobag has no effect on the load capacity; Which may be to the greater effect of enclosing the soil inside the bag on the bearing capacity and the insignificant impact of the soil and bag interaction angle on bearing capacity. Finally, stress and strain contours in Geobag and soil and the failure under the foundation were studied. Key Words Geobag, Bearing Capacity, Numerical Modeling, Trench
موضوع ظرفیت باربری و نشست از موضوعات موردعلاقه محققین ژئوتکنیک بوده است. در این راستا روش و تکنیک‌هایی برای بهسازی خاک به‌منظور افزایش ظرفیت باربری و کاهش توأم نشست ابداع و به کار گرفته شده است. در این تحقیق، تقویت پی با روش جدید استفاده از ژئوبگ بررسی می­شود. امروزه ژئوبگ کاربرد وسیعی در مهندسی ژئوتکنیک به­خصوص در افزایش ظرفیت باربری پیدا کرده است. ژئوبگ­ها معمولاً از ژئوتکستایل­های با مقاومت کششی بالا تهیه می­شوند. ژئوبگ­ها با مصالحی چون شن، ماسه و حتی پسماندهای ساختمانی پر می­شود و دهانه آن دوخته شده و در مکان مور د نظر قرار می­گیرد. از ژئوبگ­ها می توان به‌ عنوان محافظت در برابر سیلاب، محافظ کنار پایه پل های در معرض جریان، افزایش‌دهنده ظرفیت باربری خاک و کاهش‌دهنده نشست و ارتعاش استفاده نمود. در این تحقیق نقش ژئوبگ درافزایش ظرفیت باربری ترانشه زیر بار گسترده قائم به‌صورت آزمایشگاهی و عددی بررسی شده است . بدین منظور ژئوبگ های پر شده از نخاله درون بستری از خاک ماسه­ای جاسازی شده و سپس پی روی آن قرار داده شده و بارگذاری انجام شده است. سپس با استفاده از نمودارهای نیرو-نشست، تأثیر بهسازی خاک با ژئوبگ بررسی گردیده است. در مرحله بعد شرایط آزمایشگاهی به روش المان محدود با استفاده از نرم افزار ABAQUS مدل سازی و نتایج تحلیل­های عددی اعتبارسنجی گردیده است. پس از اعتبارسنجی مدل سازی عددی، تأثیر نسبت بعد ژئوبگ بر بهسازی خاک، بررسی گردید و رابطه­ای برای آن تعریف گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که بهسازی با ژئوبگ منجر به افزایش ظرفیت باربری قابل توجهی می­شود. همچنین اثر تعداد ژئوبگ در عرض صفحه بارگذاری بررسی گردید، نتابج نشان داد تعداد ژئوبگ­ها در عرض تاثیری بر ظرفیت باربری ندارد. همچنین تاثیر مدول الاستیسیته کیسه و اثر اندرکنش کیسه و خاک بررسی گردید. نتایج نشان داد کاهش مدول الاستیسیته کیسه تاثیری بر روی ظرفیت باربی نداشته است؛ که ناشی از تاثیر بیشتر محصور شدگی خاک درون کیسه در ظرفیت باربری و تاثیر ناچی زاویه­ی اندرکنش خاک و کیسه بر ظرفیت باربری می­باشد. در انتها تأثیر ژئوبگ بر سطح گسیختگی زیر پی و کانتورهای تنش و کرنش کیسه و خاک درون آن بررسی گردید. کلمات کلیدی: ژئوبگ، ظرفیت باربری، مدل سازی عددی ، ترانشه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی