Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Seyedmadi Hejazi
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) سیدمهدی حجازی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehran Jamshidi
مهران جمشیدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Assessment of using geogrid reinforcement in sand fouling ballast layer to reduce settlement of railway track
The growth and development of the country's traortation systems will have a tremendous impact on its economic prosperity. In the meantime, rail traort with benefits such as high safety, environmental sustainability and high capacity for passenger and cargo play an important role in the development of the country. Railway ballast construction costs are relatively high; in addition, the costs associated with the maintenance of these lines during operation are negligible. Therefore, fixing rail problems, especially in the superstructure, will lead to increased efficiency. One of the things that can now help significantly reduce the cost of ballast construction is the use of inexpensive, durable and high-strength materials. The use of slag on ballasted railway will have significant economic benefits, the first of which is to free up a large part of the area of ??iron and steel plants. On the other hand, one of the issues on the Iranian railways is the influx of flowing sand to the ballast in desert areas. If the void of the aggregates is filled with fine particles, it is said to be this layer, fouled or contaminated, whereby the layer gradually loses its elasticity. Ballast contamination has a significant effect on its mechanical behavior. In this study, ballast layer reinforcement with geogrids is presented as a solution to improve the conditions of ballast contaminated with sandy sand. For this purpose, ballast box testing was used to evaluate the effect of geogrid on the mechanical properties of contaminated ballast. In these experiments, samples were prepared from mixing 0, 50 and 100% of sand sand in the railways located in the eastern desert areas of Isfahan as ballast contaminants. The ballast material used in this study is slag and is provided by Isfahan Mobarak Steel Complex. The sand grading used in the range of 0.75-0.84 mm and the ballast size is in accordance with the AREMA Regulations and in accordance with Group 4. The results indicate that increasing the percentage of contamination results in increased crushing and high subsidence and decreases attenuation. Some samples are also reinforced with geogrids, which results in reduced subsidence as well as reduced material crushing. In samples with 0 and 50% sand contamination, approximately 40%, and in a sample with 100% contamination, approximately 35% decrease in the amount of subsidence at the end of the twenty-five thousandth cycle. Also, by placing the geogrid at a height of 5 cm, the crushing of the aggregates has been significantly reduced. In the clean state, when the geogrid is at altitudes of 5, 15, and 25 cm, the crushing rate is reduced by about 37, 20, and 10 percent, respectively, according to the Indarathna Index. Also, at 50% contamination, when the geogrid is at 5 and 15 cm, the crushing rate of indarathna decreased by 28 and 21%, respectively. In the 100% contamination state, when the geogrid is at 5 and 15 cm, there is a 24 and 15% decrease in the fracture index of indaratna, respectively. Key Words Railway ballasted tracks, Ballast layer, Fouling, Fluid sand, Ballast breakage, Settlement, Geogrid.
رشد و توسعه­ی سیستم­های حمل و نقل کشور، تأثیری شگرف در شکوفایی اقتصادی آن خواهد داشت. در این میان، حمل و نقل ریلی با مزایایی همچون ایمنی بالا، سازگاری با محیط زیست و ظرفیت بالای حمل بار و مسافر نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می­کند. احداث خطوط بالاستی راه­آهن هزینه­ی نسبتاً بالایی دارد؛ علاوه بر این، هزینه­های مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری این خطوط در طول زمان بهره برداری، غیر قابل چشم پوشی است. بنابراین رفع مشکلات مربوط به راه­آهن به خصوص در بخش روسازی خط، به افزایش کارایی و بازدهی آن منجر می­شود. یکی از مواردی که در حال حاضر می­تواند کمک به­سزایی در کاهش هزینه­های ساخت خطوط بالاستی داشته باشد، استفاده از مصالح ارزان قیمت، مقاوم و مستحکم در لایه­ی بالاست است. کاربرد سرباره در خطوط بالاستی راه­آهن، منافع اقتصادی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت که اوّلین فایده­ی آن، آزاد شدن بخش زیادی از مساحت کارخانه­های تولید آهن و فولاد است. از سوی دیگر از جمله مسائل موجود در راه­آهن ایران، هجوم ماسه­های روان به خطوط بالاستی در مناطق کویری است. در صورتی که فضای خالی بین سنگ­دانه­های بالاست با ذرات ریزدانه پر شود، اصطلاحاً گفته می­شود لایه­ی بالاست، کثیف یا آلوده شده است که در این شرایط به تدریج این لایه، حالت ارتجاعی خود را از دست می­دهد. لایه­ی بالاست به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی بیش­تر نسبت به سایر اجزای روسازی خط و نیز وجود اصطکاک بین سنگ­دانه­ها، می­تواند در برابر بارهای ضربه­ای و دینامیکی ناشی از عبور وسایل نقلیّه­ی ریلی، مانند یک میراگر عمل کند. آلودگی لایه­ی بالاست، اثر قابل ملاحظه­ای در رفتار مکانیکی آن دارد. نفوذ ماسه بادی به عنوان یک ماده­ی آلوده کننده به لایه­ی بالاست موجب کاهش مقاومت و پایداری خط ریلی، زوال و تخریب سنگ­دانه­های بالاست، افزایش نشست در طول زمان بهره برداری و کاهش ایمنی خواهد شد که در نتیجه باعث صلبیت روسازی، فرسودگى ادوات اتصال خط، افزایش بروز حوادث متعدد مانند خروج از خط ناگهانی قطارها در مناطق ماسه­گیر و ایجاد اختلال در برنامه­ریزی مناسب جهت سیر منظّم قطارها می­شود. از دیگر اثرات مخرب هجوم ماسه­های روان می­توان به مسدود شدن آبراهه­ها و پل­هاى زیر خطوط ریلی با ماسه، آسیب به تأسیسات زیربنایی راه­آهن و ایجاد اختلال در عملکرد مطلوب سوزن­های برقی و دستی و عدم چسبندگی مناسب تیغه­ها و فرسودگی زودرس قطعات آن­ها اشاره کرد. راهکارهای ارائه شده در پژوهش­های پیشین، بیش­تر بر روی کاهش و یا حذف ماسه بادی از خطوط راه­آهن متمرکز شده­اند و معمولاً موفق عمل نکرده­اند. در این پژوهش، تسلیح لایه­ی بالاست با ژئوگرید به عنوان یک راه حل برای بهبود رفتار مکانیکی لایه­ی بالاست در خطوط ریلی آلوده با ماسه­های روان ارائه شده است. بدین منظور جهت ارزیابی تأثیر ژئوگرید بر ویژگی­های مکانیکی بالاست آلوده و اصلاح خصوصیات آن، از آزمایش جعبه بالاست استفاده شده است. در این آزمایش­ها، نمونه­ها از اختلاط 0، 50 و 100 درصد ماسه بادی موجود در خطوط راه­آهن واقع در مناطق کویری شرق اصفهان به عنوان ماده­ی آلوده کننده با مصالح بالاست تهیه شده است. مصالح سنگی مورد استفاده به عنوان بالاست در این پژوهش از جنس سرباره بوده و از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان تأمین گردیده است. دانه­بندی ماسـه در بازه­ی 84/0-075/0 میلی­متر و اندازه­ی دانه­های بالاست بر اساس ضوابط آیین­نامه­ی AREMA و مطابق با گروه 4 است. نتایج نشان دهنده­ی این است که افزایش درصد آلودگی منجر به افزایش خردشدگی و نشست بالاست و کاهش میرایی می­شود. همچنین بعضی از نمونه­ها با ژئوگرید مسلح شده­اند که نتایج بیانگر کاهش نشست و نیز کاهش خردشدگی مصالح بالاست است. تسلیح نمونه­ی بالاستی با یک لایه ژئوگرید در ارتفاع 5 سانتی­متری از کف جعبه­ی فولادی، موجب کاهش نشست آن در بارگذاری دینامیکی آزمایش جعبه بالاست شده است؛ به طوری که در مقایسه با حالت غیر مسلح، در نمونه­های با 0 و 50 درصد آلودگی با ماسه، تقریباً 40 درصد و در نمونه­ی دارای 100 درصد آلودگی در حدود 35 درصد کاهش در میزان نشست در پایان سیکل بیست و پنج هزارم، دیده می­شود. همچنین با قرار دادن ژئوگرید در لایه­ی بالاست، خردشدگی سنگ­دانه­ها تا میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در حالت تمیز، وقتی ژئوگرید در هر یک از ارتفاع­های 5، 15 و یا 25 سانتی­متری قرار می­گیرد، میزان خردشدگی بر اساس شاخص ایندراراتنا به ترتیب در حدود 37، 20 و 10 درصد کاهش یافته است. همچنین در حالت آلودگی 50 درصد، وقتی ژئوگرید در ارتفاع 5 و یا 15 سانتی­متری قرار دارد، میزان خردشدگی ایندراراتنا به ترتیب 28 و 21 درصد کاهش داشته است. در حالت آلودگی 100 درصد نیز، زمانی که ژئوگرید در ارتفاع 5 و یا 15 سانتی­متری قرار گرفته است، به ترتیب در حدود 24 و 15 درصد کاهش در شاخص خردشدگی ایندراراتنا مشاهده می­شود. کلمات کلیدی: خطوط بالاستی راه­آهن، لایه­ی بالاست، آلودگی، ماسه بادی، خردشدگی بالاست، نشست، ژئوگرید

ارتقاء امنیت وب با وف بومی