Skip to main content
SUPERVISOR
علیرضا عمادی (استاد مشاور) اسماعیل لندی (استاد مشاور) حسین افضلی مهر (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehrdad Poorhosein ghadi
مهرداد پورحسین قادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Bed Load Transport Mechanism in Babolroud River
Sediment in the river are generally either situation bed load and suspended load traort. Bed load is a part of sediment load, which is carried along the bed river in three different patterns slide, rolling, or jump. Factors such as the characteristics of grain size, grain density, water temperature, hydraulic flow and river's geometric parameters, affect how the sediment is traorts. Due to the importance and role of sediment traort phenomena in various fields of engineering, determination of sediment has long Considered experts towards the river- kind issues. Measurements of sediment in rivers is usually taken as suspended load of which some percentage is always considered as bed load. Direct measurement of bed load in the rivers has been rarely happened. In this study Babolroud river, is one of the perennial rivers of the Caspian Sea basin, that has analyzed in three zone. In this project, by measuring data mapping, flow velocity, the diameter of the bed particles, the particle diameter of traort bed load, Various parameters such as the slope of the river bed, transitional bed load grain size of bed load, Shear velocity through the boundary layer theory, shear stress, Shields parameter, average velocity and flow discharge were calculated, and the relationship between these factors was investigated on bed load traort. Evaluation of behavior and different predictions in Shields parameter indicate rather than insisting on constant values reported is references by various authors, We must be insist on one acceptable value through which the movement of particle is observed. Finally the comparison of the water organization data with ours shows that a statistical equation in power form between flow discharge and sediment discharge can be suitable. In this regard, two to three percent of Suspended load are allocation to bed load. Also by reviews the empirical and semi-empirical bed load traort equations, equations of Doboy, Hassanzadeh and Ricking recommended in the river. In This project two empirical equation based on the linear relationship obtained from the dimensionless hydraulic and geometric parameters were calibrated by, other data. It was observed that these parameters play an important role in the bed load traort. The main objectives of this research which can be mentioned are the measure bed load traort, evaluation of bed load traort mechanism, Identifying the appropriate equations in Babolroud river, Provide empirical linear equation for bed load using measured data and calibrated by the data in the other watershed. Key words: Bed Load, Shields Parameter, Hydraulic and Morphological Parameters, Haley Smith machine, Babolroud River.
مواد رسوبی در رودخانه ها عموماً به دو صورت بار بستر و بار معلق جابجا می شوند. بار بستر بخشی از بار رسوبی حمل شده توسط رودخانه است که به حالت لغزش، غلطش و یا جهش در بستر رودخانه حرکت می کند. عواملی نظیر خصوصیات دانه بندی، چگالی دانه ها، دمای آب، هیدرولیک جریان و مشخصه های هندسی رودخانه در نحوه انتقال مواد رسوبی تأثیرگذار می باشند. به لحاظ اهمیت و نقش پدیده انتقال رسوب در عرصه‌های مختلف مهندسی تعیین کمیت بار رسوبی از دیرباز مورد توجه متخصصین مسائل رودخانه ای قرارگرفته است. اندازه گیری مواد رسوبی در رودخانه ها معمولاً به صورت بار معلق انجام می گیرد و همواره درصدی از آن را به عنوان بار بستردر نظر می گیرند. اندازه گیری مستقیم بار بستر در رودخانه ها به ندرت اتفاق افتاده است. در این تحقیق رودخانه بابل رود که یکی از رودخانه های دائمی حوزه دریای مازندران می باشد در 3 بازه مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفته شد. در این پروژه با نقشه برداری از مقاطع مختلف ، اندازه گیری داده های سرعت جریان، قطر ذرات کف، داده های بار بستر و قطر ذرات بار بستر انتقالی، پارامترهای مختلفی چون شیب کف رودخانه، دانه بندی قطر ذرات بار بستر انتقالی، سرعت برشی به روش تئوری لایه‌مرزی، تنش برشی، پارامتر شیلدز، سرعت متوسط و دبی جریان محاسبه شد و ارتباط بین پارامترهای محاسباتی بر انتقال بار بستر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ارزیابی رفتار و پیش بینی های متفاوت در دیاگرام شیلدز و پارامتر شیلدز بحرانی، نشان می دهد که به جای تأکید بر مقادیر ثابت گزارش‌شده در مراجع توسط محققین مختلف می بایست بر یک مقدار قابل دفاع که براساس آن حرکت ذره مشاهده می شود تأکید کرد. با مقایسه داده های اندازه‌گیری‌شده توسط سازمان آب و داده های موجود در این پروژه معادله توانی دبی- دبی رسوب حاصل می شود که براساس معادله به‌دست‌آمده، نسبت بار بستر به بار معلق حدود 3-2 درصد محاسبه گردید. همچنین با بررسی روابط تجربی و نیمه تجربی بار بستر انتقالی، معادلات دوبوی، حسن زاده و ریکینگ در این رودخانه پیشنهاد می شود. در این پروژه دو معادله تجربی براساس رابطه خطی که با توجه به پارامترهای بی‌بعد هیدرولیکی و هندسی به دست آمد و با داده های دیگر مورد واسنجی قرار گرفت، مشاهده شد که این پارامترها نقش به سزایی را در انتقال بار بستر ایفا می کنند. از اهداف اصلی این تحقیق می توان به اندازه گیری بار بستر انتقالی و بررسی مکانیسم انتقال بار بستر، شناخت معادلات مناسب در رودخانه بابل رود، ارائه معادله تجربی خطی برای بار بستر با استفاده از داده های اندازه‌گیری‌شده و واسنجی آن توسط داده های موجود در حوضه های آبریز دیگر اشاره کرد. کلمات کلیدی : بار بستر، پارامتر شیلدز، پارامترهای هیدرولیکی و مرفولوژیکی، دستگاه هلی اسمیت، رودخانه بابل رود

ارتقاء امنیت وب با وف بومی