Skip to main content
SUPERVISOR
AmirMehdi Halabian,Hamid Hashemalhosseini
امیرمهدی حلبیان (استاد مشاور) حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hadis Amri
حدیث امری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

The behavior of non connected pile raft system under static and dynamic loading
The purpose of this thesis is to simulate the behavior of non-connected pile raft system under static and dynamic loading. The previous studies in this field are mostly related to the case that the cap not connected to the soil and there is a layer of different materials such as granular particles used for the separation of the cap from piles. The new idea for this study is to have a gap between the cap and the piles head instead of having granular particles. The first part of this study is for determining the best distance between the cap and piles in order to have the desirable operation of the system. Furthermore, the effect of geotechnical parameters on the behavior of this system was discussed and compared with the connected pile raft system. In the second part of this study, the horizontal impedance function of the system under dynamic loading for the connected and disconnected systems were derived and the effect of the existence of gap was examined. The package FLAC3D and the numerical finite difference method were used in this case. Results demonstrate that the existence of the distance between cap and pile may cause an increase or decrease the bearing capacity of the system. The bearing capacity of piles was decreased when there is a 1cm gap between pile and cap. But by increasing this distance to the definite value we found out the bearing capacity of the foundation were increased. Also, by increasing the distance between the cap and the head of the pile, the amount of foundation settlement before the connection between the cap and the head of pile is increased, which should be less than the allowable settlement. The effect of using the gap between the cap and the pile head on the damping and stiffness of piles was investigated. The result shows that the settlement of the cap before joining to the piles cause the increase in damping and stiffness of the system. Keywords: non-connected pile raft, static loading, dynamic loading, gap, cap
هدف از این پژوهش بررسی رفتارپی شمعی منفصل تحت بارگذاری استاتیکی و دینامیکی می باشد. نکته قابل توجه این است مطالعاتی که تاکنون برروی پی شمعی منفصل انجام شده بیشتر مربوط به حالتی است که کلاهک برروی خاک قرار نداشته و توسط لایه ای ازمصالح مختلف که عموما درشت دانه بوده اند، از شمعها جدا شده است. ایده جدید ارائه شده در این تحقیق مربوط به کلاهک و شمع منفصلی است که بین کلاهک و شمع فضای خالی قراردارد.در بخش اول پژوهش سعی بر تعیین فاصله بهینهبین کلاهک و سر شمع برای رسیدن به عملکرد مطلوب پی شمعی منفصل شد، همچنین تاثیر پارامتر های ژئوتکنیکی خاک بر رفتار این پی بررسی شد و مقایسه ای بین عملکرد پی شمعی منفصل با پی شمعی متصل متناظر انجام گرفت. در بخش دوم تابع امپدانس شالوده تحت بارگذاری دینامیکی برای پی شمعی منفصل و پی شمعی متصل بدست آورده شد.به منظور این بررسی نرم افزار FLAC3D و روش حل عددی تفاضل محدود سه بعدی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که قرار دادن فاصله بین کلاهک وسرشمع ها میتواند باعث افزایش ویا کاهش باربری پی شمعی شود. باربری پی شمعی در حالت قرار دادن فاصله 1سانتی متری بین کلاهک و سر شمع دچار کاهش میشود. اما با افزایش این فاصله تا حد معینی باربری شالوده افزایش می یابد. همچنین با افزایش فاصله بین کلاهک و سر شمع میزان نشست پی گسترده قبل از برقراری اتصال بین کلاهک و سر شمع بیشتر میشود که این میزان باید کمتر از نشست مجاز باشد. در بخش دوم پژوهش تابع امپدانس افقی پی شمعی متصل و منفصل بدست آورده شد. اثر قرار دادن فاصله بین کلاهک و سر شمع بر میزان سختی و میرایی پی شمعی بررسی شد. مشاهده شد که نشست کلاهک قبل از اتصال آن به سر شمع ها باعت افزایش جزئی در مقدار سختی شالودهو افزایش مقدار میرایی آن میشود. کلمات کلیدی: 1 -پی شمعی منفصل 2 -روش تفاضل محدود 3- گپ 4 -ظرفیت باربری 5 -امپدانس افقی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی