Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad hossein Manshaei
محمدحسین منشئی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sayyedmohammadsadegh Nourbakhshsamani
سیدمحمدصادق نوربخش سامانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
As the advancement of technology, the world energy consumption increases. At the moment, a large proportion of the required energy is supplied by non-renewable sources. Using these kind of sources causes environmental pollution and it also makes countries dependent to the others which are producers of these kind of fuels. As the growing need of energy and reducing non-renewable sources along with the environmental protection, the necessity of using alternative energy sources which are clean, cheap and renewable is considered. One of the manners to reach these goals is using electric vehicles (EVs). Increasing the number of electric vehicles in the power networks make them a new king of load which should be considered in the network analysis. The presence of the vehicles on the grid make some opportunities and challenges for the power grid. To meet the challenges and seizing the opportunities, management the presence of EVs on the power grid is necessary. To reach more efficient management methods, it's necessary to consider EVs' users' behaviors. In this regard, the goal of this research is modeling the behavior of EV users by considering effective parameters. For this purpose the effective parameters on the behavior of EV users are determined and users' utility functions are calculated. To investigate the proposed model, competitions between fuel provider and aggregators in charging mode and V2G mode are modeled in a market using game-theoretic approach. Through the competitions, providers bid prices to pursue users. In this thesis, pure Nash equilibrium of the competitions is obtained using simulation tools and the influence of time and price sensitivity, charging rate, mileage and efficiency of vehicles are evaluated on the Nash equilibrium. key word: Electric Vehicle, Behavioral Modeling, Smart Grid, Aggregator
همزمان با پیشرفت تکنولوژی، مصرف انرژی در جهان رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر عمده انرژی مورد نیاز، از منابع سوخت فسیلی تامین می گردد. استفاده از این منابع نه تنها سبب افزایش آلودگی‌های زیست محیطی می گردد، بلکه استقلال کشور‌ها را به دلیل وابستگی به کشور‌های تولید‌کننده این محصول تحت‌تاثیر قرار می دهد. با توجه به نیاز روزافزون به منابع انرژی و کاهش منابع سوخت فسیلی و همچنین ضرورت سالم نگهداشتن محیط زیست، ضرورت استفاده از انرژی‌های جایگزین و تجدید‌پذیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. یکی از روش‌های مناسب برای دستیابی به اهداف ذکر شده، در کنار روش‌هایی همچون استفاده از منابع تولید انرژی تجدید‌پذیر در محل مصرف، جایگزینی و افزایش نفوذ وسایل نقلیه الکتریکی است. با افزایش تعداد خودرو‌های الکتریکی در شبکه قدرت، باید آن‌ها را به عنوان یک بار جدید در تحلیل‌های شبکه قدرت در نظر گرفت. حضور خودرو‌های الکتریکی در شبکه هوشمند در کنار چالش‌هایی که برای شبکه ایجاد می‌کند، فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد. برای مقابله با این چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها، مدیریت حضور خودرو‌ها در شبکه امری ضروری است. به منظور مدیریت هرچه بهتر این ناوگان جدید حمل‌و‌نقل در شبکه هوشمند، بررسی رفتار صاحبان این خودرو‌ها امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا هدف این پژوهش مدل‌کردن رفتار کاربران خودرو‌های الکتریکی با در نظر گرفتن پارامتر‌های موثر روی رفتار آن‌ها است. بدین منظور پارامتر‌های تاثیر‌گذار روی رفتار کاربران مشخص شده و تابع منفعت کاربران محاسبه می‌گردد. به منظور بررسی مدل رفتاری ارائه شده، رقابت بین تجمیع‌کننده‌ها و ارائه‌دهنده سوخت فسیلی در حالت‌های فروش شارژ و سوخت و همچنین ارائه خدمات V2G در یک بازار، با استفاده از مدلی شبیه مدل برتراند در نظریه بازی مدل می‌شود. در این رقابت‌ها ارائه‌دهندگان خدمات با ارائه قیمت سوخت یا انرژی الکتریکی سعی در جذب کاربران دارند. در این پژوهش تعادل نش رقابت‌ها با استفاده از شبیه‌سازی به دست آمده و تاثیر تغییر پارامتر‌های حساسیت به زمان و قیمت، میزان مسافت مورد نیاز کاربران، نرخ شارژ و بازده خودرو‌ها روی نقطه تعادل نش رقابت‌ها سنجیده می‌شود. واژه های کلیدی: 1- خودرو الکتریکی، 2- مدل سازی رفتار، 3- شبکه هوشمند برق، 4- تجمیع کننده

ارتقاء امنیت وب با وف بومی