Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ali Montazeri,Mehdi Berenjkob
محمدعلی منتظری (استاد راهنما) مهدی برنج کوب (استاد مشاور)
 
STUDENT
Abbas Mirheidari peykani
عباس میرحیدری پیکانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
The efficiency and success of wireless systems which make use of sensors to collect information is determined by the data quality of collected sensing data. One of the most effective factors on the data quality is false information which may result from the malfunction of sensor boards, unreliable wireless communication channel and compromised sensors. Vehicular Ad hoc NETworks (VANETs) which are a particular application of highly dynamic sensing systems has emerged with the main purpose of improving the safety of passengers and roads. In these networks, equipping vehicles with computers, global positioning system and wireless communication devices have enabled emergency information dissemination through vehicle-to-vehicle (V2V) and vehicle-to-RSU (V2R) communications. Malicious vehicles in VANET may disseminate rumors and attempt to provide false information such as reporting fake events causing other vehicles to make incorrect decisions and wrong moves. Due to safety concerns, a crucial point is how to trust the information transmitted, in other word, how the false information could be detected. To resolve this problem, many researches have focused on trust management. Some of proposed trust models have used reputation schemes applied to mobile ad hoc networks (MANETs). But due to the ephemeral nature of vehicular networks, reputation schemes cannot be sufficiently suited to the VANETs. Some others have used data-centric trust models. These models efficiency also clollapses when the network area is sparse or when collusion attack happens. Based on the researches have been done so far, in VANETs, its almost unattainable to introduce a completely distributed trust management system which could be able to retain all its functionalities in highly dynamic parts of the network where the neighboring vehicles are rapidly changing and moving in and out of range, or when collusion attack exists. In this project, we propose a bogus information detection system for VANETs in which vehicles’ honesty reputation is saved in the RSUs’ common database and every vehicle asks periodically for its reputation from the nearest RSU.In this system, when vehicles report a message, they attach their honesty reputation and their neighboring vehicles’ ID to the message. The message receiver evaluates the reliability of the message based on the reporter vehicle’s justify; MARGIN: 0cm 0cm 0pt" Key words Vehicular ad hoc network, malicious behaivior, trust management, fuzzy inference system
موفقیت و عملکرد صحیح سیستم‌های بی‌سیمی که از حسگرها برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند، به کیفیت داده‌های جمع‌آوری شده بستگی دارد. اطلاعات غلط یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت داده‌ها می‌باشد که می‌توان آن‌ها را برخاسته از عللی نظیر خرابی حسگرها، کانال ارتباطی غیر‌مطمئن و یا حسگرهای به تسخیر درآورده شده دانست. شبکه‌های اقتضایی خودرویی نمونه‌ی پویایی (به علت تغییرات سریع توپولوژی) از این گونه سیستم‌ها هستند که با هدف اصلی افزایش سطح ایمنی مسافرین و جاده‌ها معرفی شده‌اند. در این شبکه‌ها، خودروها به وسایلی نظیر کامپیوتر، انواع حسگرها، سیستم موقعیت‌یاب جهانی و رابط بی‌سیم مجهز می‌شوند و اطلاعات ضروری جاده‌ها از طریق ارتباطات خودرو به خودرو و خودرو به تجهیزات کنار جاده‌ای، منتشر می‌شود. در این شرایط خودروهای بدخواه ممکن است اقدام به شایعه پراکنی و انتشار اطلاعات غلط کنند. به عنوان مثال گزارش کردن یک رخداد غیر واقعی مانند ترمز ناگهانی می‌تواند باعث اتخاذ تصمیمات نادرست و حرکات اشتباه از سوی خودروهای دریافت کننده‌ی گزارش شود که در اکثر موارد می‌تواند منجر به حوادث جبران ناپذیری بشود. بنابراین یک مسئله اساسی به منظور حفظ ایمنی در شبکه‌های اقتضایی خودرویی اینست که چگونه می‌توان به پیام‌های دریافت شده اعتماد پیدا کرد و یا به بیان دیگر چگونه می‌توان اطلاعات غلط را تشخیص داد. برای حل این مسئله معمولا از روش‌های مدیریت اعتماد استفاده می‌شود. بسیاری از روش‌های ارائه شده از مدل‌های اعتماد شهرت-محور (توزیع شده) که از شبکه‌های اقتضایی سیار گرفته شده است، استفاده کرده‌اند. اما این مدل‌ها در شبکه‌هایی که دارای توپولوژی ناپایدار هستند، عملکرد ضعیفی دارند. برخی دیگر از روش‌های ارائه شده از مدل‌های اعتماد داده-محور بهره گرفته‌اند. این مدل‌ها نیز در برابر حمله تبانی و همچنین در مناطق خلوت نتایج ضعیفی را نشان می‌دهند. بر اساس تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته، ارائه‌ی یک سیستم اعتماد توزیع شده‌ی محض جهت تشخیص اطلاعات غلط در شبکه‌های اقتضایی خودرویی که از استحکام کافی برخودار باشد و هنگام تغییرات سربع توپولوژی کارایی خود را از دست ندهد، تقریبا غیرعملی است. در این پایان‌نامه، یک سیستم تشخیص اطلاعات غلط برای شبکه‌های اقتضایی خودرویی پیشنهاد شده است که در آن، سابقه‌ی راستگویی خودروها در قالب یک عدد حقیقی بین 0 و 1 در پایگاه داده مشترک RSUها قرار داده می‌شود و هر خودرو به صورت دوره‌ای سابقه‌ی خود را از نزدیک‌ترین RSU دریافت می‌کند. هر خودرو هنگام ارسال گزارش‌هایش، شناسه خودروهای اطرافش و سابقه خود را به گزارش‌ها الحاق می‌کند. گیرنده‌ی گزارش‌ها بر اساس رده‌ و سابقه‌ی خودروی گزارش دهنده و همچنین بر اساس درصد همسایه‌های خودروهای گزارش دهنده که گزارش او را تأیید کرده‌اند، گزارش را اعتبارسنجی می‌کنند. از آنجا که اعتماد، یک مسئله عدم قطعیت بشمار می‌رود و منطق فازی از بهترین روش‌های حل چنین مسائلی است، از استدلال فازی برای فرموله کردن شواهد و اعتبارسنجی پیام‌ها استفاده شده است. بعد از اعتبارسنجی گزارش‌ها اگر مشخص شود خودرویی گزارش غلط ارسال کرده، RSU وزن او را کاهش می‌دهد. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که سیستم پیشنهاد شده در این پایان‌نامه جهت تشخیص اطلاعات غلط، حتی در شرایطی که سرعت خودروها و میزان تبانی در شبکه زیاد باشد دارای دقت بسیار بالایی است. واژه‌های کلیدی: 1- شبکه‌ اقتضایی خودرویی 2- رفتارهای بدخواهانه 3- مدیریت اعتماد 4- سیستم استدلال فازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی