Skip to main content
SUPERVISOR
MasoudReza Hashemi,Hossein Saidi
مسعودرضا هاشمی (استاد راهنما) حسین سعیدی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Narjes Torabi
نرجس ترابی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
A hybrid sensor network can be utilized to transfer multiple traffics with diverse delay and loss requirements. To satisfy the worst-case delay and loss requirements, the network has to service each category of traffic according to its characteristics and quality of service (QoS) requirements. So, we consider a hybrid sensor network that is responsible for carrying burst traffics taking place for a short period of time, as in event-driven sensor networks, and low-rate traffics occurring periodically, as in time-driven networks. The main problem in these networks appears when the critical events happen. These events intrinsically are burst traffics. So, probably they can bring about local congestion in the zone that they occur. Existence of packets belonging to other applications can intensify this congestion. As a result, the quality of the radio channel is affected, traffic services degrade and packets are delayed and dropped regardless of their priority. So we need an algorithm to decrease the probability of congestion. Also, in the presence of congestion, it should hinder low priority data from making the situation worse. In the thesis we introduce a simple algorithm for sensor nodes that satisfies the service requirements of different kinds of traffics. By using this algorithm, packets with the same priority, generated after an event, are delivered to the sink with bounded and almost equal delays.The algorithm combines a specific time framing pattern, to prevent congestion, with a medium access scheduling method. This method assigns timeslots proportional to the importance and QoS requirements of the traffic, to differentiate between the traffics.The proposed algorithm adapts medium access scheduling proportional to the importance and QoS requirements of the traffic in each node. So, the access pattern is dynamic and changes proportional to the mix of traffic at each time. Besides, our algorithm schedules the transmission of packets through a specific framing pattern to reduce the probability of congestion. This framing strategy is used to decrease congestion which is the main obstacle to satisfy QoS. Simulation results shows that this algorithm provides a bounded-delay framework for delivering different kinds of traffics and each traffic category experience delays proportional to its sensitivity to delay Key words: Wireless Sensor Networks , Quality of Service, Bounded Delay, Congestion, Framing Startegy.
در شبکه های حسگر ترکیبی، الگوهای ترافیکی مختلفی منتقل می شوند. جریان هایی از اطلاعات متناوب تا حجم وسیعی از بسته ها که در یک بازه زمانی کوتاه به صورت غیر قابل پیش بینی در شبکه ارسال می شوند، طیف وسیع الگوهای ترافیکی موجود در این دسته از شبکه ها را نشان می دهند. از این رو، یک شبکه حسگر باید بتواند اطلاعات مربوط به کاربردهای گوناگون با خصوصیات، نیازمندی ها و اولویت های ترافیکی متفاوت را به سینک انتقال دهد. پس لازم است که شبکه، تفاوت در الگو و اهمیت ترافیک ها را از طریق تفاوت در سرویسی که به آنها ارائه می دهد لحاظ نماید. لذا برخورد متناسب شبکه با نیازمندی های گونه های مختلف ترافیکی امری ضروری است. این ضرورت، نیاز به روند های انتقال داده با تضمین سطح مشخصی از کیفیت سرویس را ایجاد کرده است. در این پایان نامه، هدف، تبیین یک الگوریتم مبتنی بر کیفیت سرویس با قابلیت پیاده سازی در گره های حسگر می باشد. این الگوریتم، امکان ارائه سرویس های متناسب با نیازهای هرگروه ترافیکی را فراهم می آورد. در این روش، ابتدا زمانبندی دستیابی گره ها به کانال مشترک، متناسب با نیازمندی ها و اولویت ترافیک های موجود در هر گره انجام می شود. سپس، ارسال بسته ها از هر گره، در یک ساختار زمانی مبتنی بر فریمینگ صورت می گیرد. استفاده از فریمینگ زمانی نه تنها باعث کاهش بروز ازدحام در شبکه می گردد بلکه منجر به محدود شدن تأخیر ارسال بسته ها به سینک می شود. ترکیب روش به کار گرفته شده در دستیابی گره ها به کانال، به همراه الگوی ارسال مبتنی بر فریمینگ، این الگوریتم را به یک مکانیزم کارامد در حل مسأله کیفیت سرویس تبدیل می کند. نتایج شبیه سازی های صورت گرفته در محیط OPNET نشان می دهد که این الگوریتم علاوه بر محدود کردن تأخیر گروه های مختلف ترافیکی، حدود تأخیر هر گروه را متناسب با حساسیت آن گروه ترافیکی نسبت به تأخیر قرار می دهد. به علاوه، نتایج نشان می دهد که درصد دریافت بسته های هر گروه ترافیکی متناسب با میزان اهمیت اطلاعات آنها می باشد. به نحوی که درصد دریافت ترافیک ها در سینک، متناسب با میزان حساسیت آنها نسبت به حذف بسته ها می باشد. لذا، می توان نتیجه گرفت که این الگوریتم در شرایط مناسب و متنوع ترافیکی قادر به حل مسأله ارائه کیفیت سرویس های متمایز و محدود کردن تأخیر ارسال بسته گروه های مختلف ترافیکی می باشد. ده واژه های کلیدی: 1-شبکه های حسگر، 2-کیفیت سرویس، 3-تأخیرهای محدود شده، 4-ازدحام، 5-فریمینگ زمانی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی