Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad mehdi Saadatpour,Mojtaba Azhari
محمدمهدی سعادتپور (استاد مشاور) مجتبی ازهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hossein Amoushahi
حسین عموشاهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
A finite strip method is presented for predicting local, distortional and lateral buckling of composite FRP structural plates. Each plate may be subjected to a combination of longitudinal compression, longitudinal in-plane bending and shear. A sinusoidal function assumed in the longitudinal direction for buckling mode of whatever type, and polynomial function used in the transversal direction. The critical stresess and critical moment of I-shape, Box, Channel and Monosymetric I-shape sections under bending, uniform and shear loading were obtained by solving an eigenvalue problem. Using this solution technique, simple expression for prediction of I-shape section beam’s buckling stress are presented in design curves. The critical stresses for different E x /E y are calculated using these design curves. Furthermore, bending and shear interaction evaluated by using the complex finite strip method. Critical stress of torsional and lateral buckling of I-shape sections and torsional buckling of cross sections are determined by solving the differential equation and using finite strip method. Finally the finite strip method is used to study local buckling of I-sections containing a longitudinal stiffener attached to the web. The optimum position of this stiffener is calculated to maximize the web local buckling stress.
در این پایان نامه چگونگی استفاده از روش نوار محدود برای بررسی کمانش موضعی مقاطع ساخته‌ شده از صفحات FRP مورد توجه قرار می‌گیرد. FRP به الیاف‌ کربنی گفته می‌شود که توسط رزین‌های خاصی به هم چسبیده‌اند و برای تولید آن‌ها از روشی به نام پولتروژن استفاده می‌گردد. جهت‌دهی این الیاف در جهت طولی باعث می‌شود که این مواد در زمره مواد ارتوتروپیک قرار گیرند. مهمترین خاصیت این مواد دوام بالا و سبکی آن در مقایسه با فولاد است. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد روش نوار محدود، مثل سرعت و دقت بالا و قابلیت ارزیابی مناسب شرایط تکیه‌گاهی در محل اتصال بال به جان در مقاطع مختلف، از این روش جهت محاسبه بار کمانش استفاده می‌شود. در این روش در جهت طولی از توابع مختلط نمایی و در جهت عرضی هم از توابع چندجمله‌ای هرمیتی استفاده می‌شود. برای تعیین ماتریس‌های سختی و پایداری المان قضیه حداقل انرژی پتانسیل کل به کار گرفته شده است. در این مقاله کمانش موضعی مقاطع I-شکل، قوطی، ناودانی و I-شکل نامتقارن بررسی می‌شود که به کمک حل یک مسأله مقادیر ویژه، تنش بحرانی مقطع محاسبه می‌گردد. این روند برای مقاطع مذکور تحت توزیع تنش‌های خمشی، یکنواخت فشاری و برشی انجام شده و مقادیر آن برای طول موج‌های مختلف در نمودارهایی ارائه شده ‌است. همچنین پدیده اندرکنش خمش و برش برای این مقاطع ارزیابی ‌شده است. سپس برای مقاطع I- شکل سه منحنی طراحی برای نسبت‌های مختلف مدول الاستیسیته در جهات طولی و عرضی ارائه شده‌ است. با توجه به قابلیت در نظر گرفتن درجات آزادی داخل صفحه، کمانش پیچشی- جانبی تیرها در طول موج‌های بالا مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن با نتایج حاصل از روابط دقیق مقایسه شده است. همچنین کمانش پیچشی ستون‌های صلیبی شکل با ضخامت‌های نازک بررسی شده و نتایج آن با روابط دقیق مقایسه شده که در هر دوی این حالات، پاسخ‌های بسیار نزدیک به جواب‌های دقیق بدست آمده است. در پایان اثر وجود تقویت‌کننده‌های میانی عمود بر جان تیرهای I-شکل ارزیابی شده و محل بهینه قرارگیری آن تعیین می‌شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی