Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Saraji
محمد سراجی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sahar Keshtkari
سحر کشتکاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Characterization of Oily Sludge from Storage Tanks for Proposing Treatment Methods
Large quantities of sludge is produced in oil storage tanks every year. The sludge is formed make out through absorbing oil on the solid particles and sediments. There is no comprehensive management about these sludge in our country right now, and only some of the cases are consider enough to remove water and finally burial of remaining sludge. As this sludge is include of large quantities toxic organic compounds and heavy metals, it is considered as a pollution source and disposal of these will be adverse effects on the environment without to apply treatment methods. In this project, samples of sludge from gasoline storage tank were provide and analyzed. Therefore physical and chemical characteristics of samples and rate of pollution were determined. The following parameters were determined: pH, turbidity, total dissolved solids content (TDS), total solids (TS), chemical oxygen demand (COD), biochemical oxygen demand (BOD), Oil and grease (O G), phosphate, nitrate, soleplate, phenol indicator, iron, zinc, nickel, lead, chromium, calcium and chloride. The analysis revealed that the value of pH was 8, turbidity was 1126, TDS was 684, TS was 1478, COD was 1745, BOD was 862, O G 1352, phosphate was 8, nitrate was 28, soleplate was 38, phenol indicator was 1.8, iron 84, zinc was 23, nickel 3, lead was 27, chromium was 1.2, calcium was 89 and chloride was 633 mg/L. All parameters exception chromium were more than the Department of Petroleum Resources (DPR) limits and Iran environment organization standards. Then the sludge of gasoline tank contains high potential of pollution. For the purpose of reducing of sample turbidity was applied coagulation and flocculation (chemical treatment) method. In this method Alum and Ferric Chloride coagulants were applied. Amounts of Alum turbidity reduction more than Ferric Chloride. For reduction of organic compounds is used activated sludge (biotreatment). About 98% turbidity, 97%TS, 98% COD, 98% BOD, 99% O G, 25% nitrate, 37% phosphate reductions were achieved by these treatment method. All of parameters are at scope of standards. Therefore the systems are extra sufficient at decreasing of the pollutants of the gasoline sludge tank, treatment methods could reduced heavy metals, however only amount of nickel and calcium are range of standards. For purpose is need to use advanced treatment methods for more reduction of other metals. In addition it can apply treatment method proposed in this project were effective in reduction of pollution load of gasoline sludge, and it will be applied for treatment of the oily sludge at large scale. Key words: oily sludge, pollution load, physical and chemical characteristics, chemical treatment, biotreatment.
سالیانه مقادیر زیادی لجن در مخازن ذخیره سازی فراورده های نفتی تولید می گردد. این لجن در نتیجه جذب ترکیبات روغنی بر روی ذرات جامد و ته نشینی آن تشکیل می شود. در حال حاضر در کشور مدیریت جامعی در ارتباط با این لجن ها وجود ندارد و تنها در برخی موارد به حذف آب و نهایتاً دفن لجن باقیمانده بسنده می‌گردد. از آنجایی که این لجن حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات آلی سمی و فلزات سنگین است به عنوان منبعی از آلاینده ها محسوب می شود و رهاسازی آن در محیط بدون اعمال روش های تصفیه آثار سویی به همراه دارد. در پروژه حاضر نمونه هایی از لجن مخزن بنزین تهیه و مورد آنالیز قرار گرفت. بدین ترتیب خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نمونه تعیین و میزان آلایندگی آن تعیین گردید. پارامترهای مورد بررسی در آنالیز نمونه عبارتند از pH، کدورت، کل جامدات محلول (TDS)، کل جامدات (TS)، اکسیژن خواهی شیمیایی (COD)، اکسیژن خواهی زیست- شیمیایی پنج روزه (BOD 5 )، روغن وچربی، فسفات، نیترات، سولفات، شاخص فنول، آهن، روی، نیکل، سرب، کرم، کلسیم و کلر. نتایج آنالز نمونه نشان می دهد که میزان کدورت NTU1126 ، میزان TDS 684، میزان TS 1478، میزان COD 1745، BOD 5 862 ، روغن وچربی 1352 ، فسفات 8 ، نیترات 28 ، سولفات 38 ، شاخص فنول 8/1 ، آهن 84 ، روی 23 ، نیکل 3 ، سرب 27 ، کرم 2/1 ، کلسیم 89 و کلر mg/L 586 می باشد. تمامی این مقادیر به جز میزان کرم بالاتر از حدود استانداردهای سازمان منابع نفتی و سازمان محیط زیست ایران می باشد. بنابراین لجن مخزن بنزین پتانسیل آلودگی بالایی دارد. به منظور کاهش کدورت نمونه از روش انعقاد و لخته سازی (تصفیه شیمیایی) استفاده گردید. در روش انعقاد و لخته سازی از منعقد کننده های آلوم و کلرید آهن استفاده گردید. میزان حذف کدورت با استفاده از منعقد کننده آلوم423 NTU و 513 NTU است. بنابراین میزان حذف کدورت آلوم بیشتر از کلرید آهن است. به منظور حذف ترکیبات آلی نمونه از روش لجن فعال (تصفیه زیستی) استفاده گردید. با استفاده از روش های تصفیه شیمیایی و زیستی، %98 از کدورت، % 97 از TS، %98 از COD، %98 از BOD، %99 از O G، %25 از نیترات و %37 از فسفات را حذف نماید. تمامی این پارامترها در محدودة استانداردها می‌باشند؛ پس این سیستم‌ها در کاهش این آلاینده ها موجود در لجن مخزن بنزین بسیار کارا هستند. همچنین روش های تصفیه مورد استفاده توانسته اند میزان شاخص فنول را در حدقابل قبول استاندارد حذف کند علاوه بر آن روش های تصفیه مورد استفاده می توانند فلزات را کاهش دهند با این وجود تنها میزان نیکل و کلسیم در محدوده استانداردها قرار گرفته اند. بدین منظور نیاز است برای حذف بیشتر سایر فلزات از روش های تصفیه تکمیلی استفاده نمود. در کل می توان گفت روش های تصفیه مورد استفاده در این پروژه در حذف بار آلودگی نمونه لجن بنزین مؤثر عمل نموده اند و می توان این روش ها را در مقیاس بزرگتر برای تصفیه لجن های نفتی به کار برد. کلید واژه: لجن نفتی، بار آلودگی، خصوصیات فیزیکی وشیمیایی، تصفیه زیستی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی